Red Bull nadert na lange zit einde van 'ingrijpende' straf

Nadat gedurende het Formule 1-seizoen van 2022 duidelijk werd dat
Red Bull een jaar eerder teveel geld heeft uitgegeven, stond het
Oostenrijkse team voor een keuze: schuld bekennen aan een 'minor
breach' van de budgetcap en een straf incasseren, of een lang
proces met (of eigenlijk tegen) de FIA aangaan. Red Bull besloot
haar verlies te nemen en te accepteren dat ze iets over het plafond
zijn gegaan, waarna de straf viel. Een boete van 7 miljoen dollar
(een kleine 6.5 miljoen euro) en een vermindering van 10% in de
windtunnel en andere simulaties voor de F1-bolides. De straf is
ingegaan in oktober '22, wat betekent dat de lange zit bijna
voorbij is. Red Bull is over iets meer dan een maand 'klaar' met de
straf en mag dus weer meer simulaties uitvoeren en uren in de
windtunnel uitvoeren. Wel krijgt het topteam van Max Verstappen en
Sergio Perez nog een flinke deductie in testtijd omdat ze eerste
staan in het klassement: dat wordt eens per half jaar opnieuw
bekeken, maar sinds 2022 domineert het topteam de F1. Heeft de
straf impact gehad? Op korte termijn heeft het team van Verstappen
weinig gemerkt van de deductie in windtunneltijd. Tuurlijk, het
team roept regelmatig dat 10% ontzettend veel is en dat ze écht een
stuk minder kunnen dan ze eigenlijk willen, maar de cijfers liegen
er niet om: Red Bull domineert keihard. De mannen en vrouwen in de
windtunnel mogen op 26 oktober om precies te zijn de tests in de
windtunnel gaan opschroeven, waardoor het zwaarste deel voorbij is.
Dit betekent echter niet dat de gevolgen van de straf ook ineens
weg zijn. Waarom? De RB19, de huidige bolide, is grotendeels
ontworpen vóór de straf en het doorontwikkelen van de auto is niet
broodnodig geweest. Maar voor volgend jaar, als Red Bull uitkomst
met de RB20, kan dat anders zijn. De toekomstige bolide heeft
namelijk wel degelijk minder testuren gekregen, waardoor er
mogelijk een prestatieverschil komt in het F1-seizoen van 2024. Hoe
groot? Dat moet nog blijken, maar voor nu lijken ze zich nog geen
zorgen te maken: races winnen met een afstand van een halve minuut
op de tweede plaats... Hoeveel mag Red Bull weer gaan testen? Zodra
de straf in oktober afloopt, mag Red Bull als nummer één in het
klassement 70% van het 'normale' aantal windtunneluren draaien. Dit
was de afgelopen tijd minder door de straf, dus kon het team uit
Milton Keynes slechts 63% van het aantal tests uitvoeren. Op twee
momenten in het jaar wordt er gekeken naar het klassement: 30 juni
en 31 december. Daarna volgt een half jaar met meer of minder tijd
in de tunnel. Bekijk hieronder het huidige overzicht van het aantal
windtunneluren en simulaties, bepaald eind juni '23. Dit nog
inclusief de straf van Red Bull. De WK-stand van eind juni is
gebruikt om het aantal windtunneluren en simulaties te bepalen,
vandaar dat het klassement hieronder verschilt van de huidige
stand. Verdeling windtunneltijd en simulaties (juli t/m december
2023)

Top Headlines

Oudere Top Headlines