Marko wijst dé concurrent voor Verstappen aan tijdens tweede seizoenshelft

Helmut Marko blikt in gesprek met Motorsport Magazin vooruit op de
tweede seizoenshelft. Welk team wordt de grootste concurrent van
Red Bull en Max Verstappen? Een lastige vraag, moet Marko toegeven.
"Als we achter ons naar onze concurrenten kijken, dan is het
moeilijk te beoordelen. Ze wisselen elkaar namelijk steeds af. De
ene dag is het McLaren, dan weer Ferrari, vervolgens Aston Martin
of Mercedes. Geen van die teams zit constant op de tweede plek
achter ons. Dat verklaart waarom het gat in het kampioenschap ook
zo groot is." Als hij toch een concurrent voor Verstappen en Perez
moet uitkiezen, valt zijn keuze op de Silver Arrows. "Statistisch
gezien zou Mercedes het eerste team moeten zijn die ons in gevaar
kan brengen. Bij McLaren zagen we een stijgende trend, maar we
hadden in de laatste race voor de zomerstop meer verwacht,
aangezien circuits met snelle bochten hun sterke punt zijn. Ferrari
heeft ook wat circuits waarop ze beter zijn, maar tot op heden
hebben we ons nog niet bedreigd gevoeld voorafgaand aan een race."
GP Singapore? Als er nog een race is die roet in het eten van een
perfect Red Bull-seizoen kan gooien, dan is het misschien de GP van
Singapore. Vorig jaar ging het daar voor Verstappen mis en kwam hij
niet verder dan enkele WK-puntjes, nadat hij op zaterdag een
desastreuze Q3-sessie beleefde. Als Marko naar het circuit wordt
gevraagd, erkent hij dat het een bijzondere is, maar toch heeft Red
Bull volgens de adviseur niets te vrezen. "Singapore is op het
eerste gezicht een beetje zoals Monaco, omdat inhalen erg lastig
is. Vorig jaar was Verstappen de snelste in de kwalificatie, maar
ging het mis in de kwalificatie toen hij zijn ronde af moest breken
en er niet genoeg brandstof aan boord was voor een volgende ronde.
Als Max die ronde had afgemaakt, had hij minstens op de eerste rij
gestaan. Dit jaar waren we in Monaco goed en tot op heden is onze
auto op elke baan tijdens zowel de race als de kwalificatie
competitief geweest." Of kan de betrouwbaarheid nog de spelbreker
zijn? Verstappen wisselde immers al een keer te veel zijn
versnellingsbak. Toch maakt Marko zich ook daar geen zorgen over.
"De wissel van de versnellingsbak bij Max kwam min of meer door
schade die we eerder in het jaar hadden opgelopen. Dat kwam niet
door het ontwerp, maar door buitengewone omstandigheden. Als je dan
op het juiste circuit wisselt, waar je relatief goed in kan halen,
dan is er geen gevaar."

Top Headlines

Oudere Top Headlines