Formule 1-coureurs hopen op deze wijzigingen in Zandvoort
De Formule 1 Grand Prix van Nederland is al twee jaar op rij een
waar volksfeest waar door alle betrokken partijen steevast met
trots en tevredenheid op wordt teruggekeken. De races echter konden
in de basis wel wat spannender, maar inhalen is en blijft een hekel
punt op de toch vrij korte en krappe baan. Natuurlijk werd de Arie
Luyendykbocht voor de eerste editie al in een kom gelegd, om zo het
rechte stuk te 'verlengen'. Door die banking kunnen de coureurs de
bocht vol gas nemen (sinds 2022 ook met open DRS), waardoor het
slipstreamspelletje al bij het uitkomen van de op één na laatste
bocht begint. Echter, alsnog is het rechte stuk aan de korte kant,
waardoor het niet of nauwelijks tot uitremacties in de beroemde
Tarzanbocht komt. De simpelste oplossing was en is het verlengen
van het rechte stuk, maar dat is niet mogelijk. De duinen die in
het verlengde van het rechte stuk liggen vallen namelijk onder
beschermd natuurgebied en als zodanig mag daar niet aan getornd
worden. Het probleem van het te korte rechte stuk merkte ook Lando
Norris vorig jaar ten overstaan van onder andere RacingNews365 op
en hij opperde een andere oplossing. Norris stelde voor de
Tarzanbocht wat krapper aan te leggen, waardoor de snelheid lager
komt te liggen en de coureurs dus al eerder in de ankers moeten.
Het verlengen van de remzone zou in theorie sneller uit moeten
nodigen tot het plaatsen van een uitremactie. Met het idee van het
bevorderen van inhalen in het achterhoofd opperde ook Max
Verstappen in 2022 een wijziging, zij het niet voor de microfoon,
maar in de cool down room na de race. Ook bocht drie, de
Hugenholzbocht ligt in een banking, zij het niet helemaal tot de
binnenkant van de bocht. Daarom opperde Verstappen om die banking
tot 'onderin' door te trekken. Dit zou ertoe verleiden de kortere
lijn te proberen om binnendoor in te halen. Vooralsnog echter zijn
deze voorstellen niet in de praktijk gebracht, maar eventuele
aanpassingen zijn altijd aan evaluaties onderhevig.
waar volksfeest waar door alle betrokken partijen steevast met
trots en tevredenheid op wordt teruggekeken. De races echter konden
in de basis wel wat spannender, maar inhalen is en blijft een hekel
punt op de toch vrij korte en krappe baan. Natuurlijk werd de Arie
Luyendykbocht voor de eerste editie al in een kom gelegd, om zo het
rechte stuk te 'verlengen'. Door die banking kunnen de coureurs de
bocht vol gas nemen (sinds 2022 ook met open DRS), waardoor het
slipstreamspelletje al bij het uitkomen van de op één na laatste
bocht begint. Echter, alsnog is het rechte stuk aan de korte kant,
waardoor het niet of nauwelijks tot uitremacties in de beroemde
Tarzanbocht komt. De simpelste oplossing was en is het verlengen
van het rechte stuk, maar dat is niet mogelijk. De duinen die in
het verlengde van het rechte stuk liggen vallen namelijk onder
beschermd natuurgebied en als zodanig mag daar niet aan getornd
worden. Het probleem van het te korte rechte stuk merkte ook Lando
Norris vorig jaar ten overstaan van onder andere RacingNews365 op
en hij opperde een andere oplossing. Norris stelde voor de
Tarzanbocht wat krapper aan te leggen, waardoor de snelheid lager
komt te liggen en de coureurs dus al eerder in de ankers moeten.
Het verlengen van de remzone zou in theorie sneller uit moeten
nodigen tot het plaatsen van een uitremactie. Met het idee van het
bevorderen van inhalen in het achterhoofd opperde ook Max
Verstappen in 2022 een wijziging, zij het niet voor de microfoon,
maar in de cool down room na de race. Ook bocht drie, de
Hugenholzbocht ligt in een banking, zij het niet helemaal tot de
binnenkant van de bocht. Daarom opperde Verstappen om die banking
tot 'onderin' door te trekken. Dit zou ertoe verleiden de kortere
lijn te proberen om binnendoor in te halen. Vooralsnog echter zijn
deze voorstellen niet in de praktijk gebracht, maar eventuele
aanpassingen zijn altijd aan evaluaties onderhevig.