Zware straffen, 'Verstappen-regels' en meer hot topics in restant F1-seizoen

Er staan nog tien Grands Prix op de planning de komende maanden.
Max Verstappen heeft een enorme voorsprong van 125 punten op zijn
naaste belager Sergio Perez, terwijl Red Bull bij wijze van spreke
nog een paar maanden extra vakantie kan nemen en alsnog kampioen
zou worden. Toch is er nog veel om voor te strijden in de Formule
1. Voor iedereen is er wel wat wils. We blikken vooruit op de
tweede seizoenshelft. Strijd in het kampioenschap Het belangrijkste
vlak is natuurlijk het sportieve vlak. Er is nog veel om voor te
strijden achter Red Bull. De strijd om de tweede plek ligt
natuurlijk helemaal open. Wie o wie gaat er met de felbegeerde
miljoenen vandoor? Mercedes, Aston Martin, Ferrari en McLaren doen
allemaal mee. Het laatstgenoemde team moet van ver komen, maar als
men de ingeslagen weg blijft volgen, dan kunnen zij na de
winterstop wel eens verrassen. Voorbij de 'topteams' achter Red
Bull wordt er natuurlijk ook nog gestreden. De zesde plek van
Alpine in het kampioenschap lijkt samen met de P1 van Red Bull al
met potlood ingevuld te kunnen worden, maar de strijd om de plekken
zeven tot en met tien ligt ook nog wijd open. De elf punten van
Williams en Haas (P7 en P8) kunnen zo geëvenaard worden door Alfa
Romeo (P9 met negen punten) en AlphaTauri (P10 met drie punten) als
zij een goed weekend meemaken. Check hieronder nog eens de stand
bij het ingaan van de tweede seizoenshelft. Het artikel gaat
daaronder verder . Nieuwe reglementen En dan hebben we het over
2026. Er is momenteel veel te doen over de motorregels. Zo is Red
Bull van mening dat deze nog gewijzigd moeten worden, terwijl
bijvoorbeeld Mercedes daar pertinent op tegen is. Achter de
schermen wordt er links en rechts hevig gelobbyd om de regels toch
nog te wijzigen, maar dan moet Red Bull wel steun vinden bij enkele
motorconcurrenten. De tijd dringt als er wat moet gebeuren, want
achter de schermen zijn alle motorleveranciers al hard aan het werk
met de nieuwe motoren. Zo draaien er al verschillende op de
testbanken. De definitieve reglementen moeten snel vast worden
gelegd, want anders kan het zich ontwikkelen tot een groot F1
'politiek' drama. Verstappen afremmen? Als we het dan over nieuwe
reglementen hebben: Mochten Verstappen en Red Bull zo blijven
domineren, kan het zo zijn dat de roep om regelwijzigingen groter
wordt. Niet per se om de onverslaanbare combinatie af te remmen,
maar misschien wel om voor meer onvoorspelbaarheid te zorgen. Wat
te denken van het nieuwe kwalificatieformat en de sprintraces die
al zijn ingevoerd, maar ook F1-prominenten komen af en toe met
ideeën, zoals Damon Hill die het idee had om het gebruik van alle
drie de bandencompounds te gaan verplichten tijdens een race. Komen
er speciale 'Verstappen-regels'? Toch lijkt men in F1 zelf niet
happig voor veranderingen. Zo is Toto Wolff een van de grote
tegenstanders. Het woord meritocratie gebruikt hij vaak. Red Bull
gaat aan de leiding omdat zij dat zelf hebben afgedwongen door een
goede auto te bouwen, zo oordeelt hij. De rest moet maar gewoon
hard aan de slag om het gat te dichten. Budgetcap straffen? Nee he,
daar gaan we weer. Vorig jaar was er heel veel ophef omtrent de
overtreding van Red Bull en eerder dit seizoen gingen er opnieuw
geruchten dat enkele F1-teams de budgetcap vorig jaar hebben
overschreden. Vorig jaar? Ja, vorig jaar. De resultaten daarvan
zullen ergens de komende twee maanden bekend worden. Mocht er weer
een of meerdere teams de regels hebben overtreden, dan zal de bom
barsten. Al meerdere malen hebben verschillende teambazen laten
vallen dat ze de straffen vorig jaar te licht vonden, dus als het
aan hen ligt, dan wordt er nu harder opgetreden. Of de FIA er ook
zo over denkt, dat gaan we zien. Stoelendans en onderhandelingen
Terwijl de teams om de belangrijke plekken in het kampioenschap
strijden, zijn er verschillende coureurs die hard aan de bak moeten
voor hun F1-toekomst. Denk aan namen als Logan Sargeant en Kevin
Magnussen. Tegelijkertijd zijn er veel coureurs die azen op het
zitje van Sergio Perez of een zitje bij AlphaTauri. Wat gaan Helmut
Marko en Christian Horner beslissen? Tegelijkertijd zijn er ook wat
coureurs die nog een nieuw contract aan het onderhandelen zijn.
Voor 2024 zijn de ogen vooral gericht op Lewis Hamilton en
Mercedes. Zij onderhandelen al maanden over een nieuw papiertje,
maar witte rook blijft uit. Hoe stevig wordt er achter de schermen
onderhandeld? De komende periode horen we meer. Red Bull-records
Maar als Red Bull doorgaat waar ze voor de zomerstop waren
gebleven, dan zullen er de komende maanden nog heel wat records
sneuvelen. Te beginnen met het record van meeste zeges op een rij
voor een F1-coureur. Als Max Verstappen zowel in Zandvoort als
volgende week in Monza wint, dan schrijft hij dat record op zijn
naam, met tien achtereenvolgende zeges. Verder kan Red Bull het
onmogelijke doen en alle races dit jaar winnen, een winstpercentage
van 100%, nog niet eerder vertoond in de koningsklasse van de
autosport. Al met al heel veel moois om de komende races nog naar
uit te kijken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines