Ferrari vervolgt doelloos het F1-seizoen: "Verkeerd om verwachtingen te hebben"
Ferrari gaat dit jaar niet goed. Ze staan op de vierde plek in het
kampioenschap en Red Bull is al lang en breed aan de horizon
verdwenen. Het team uit Milton Keynes gaat zonder enige twijfel aan
de haal met de titel. Zelfs de tweede plek wordt nog een hele
uitdaging voor Ferrari, dat momenteel een achterstand van 56 punten
heeft op het team van Toto Wolff. In gesprek met onder andere
RacingNews365 blikt teambaas Fred Vasseur vooruit op de tweede
seizoenshelft. Wat is het doel? Een specifiek doel is er niet.
Beter worden, dat is het devies. "Als je kijkt naar de cijfers dan
is het onmogelijk om kampioen te worden bij de coureurs en
constructeurs. We moeten wel de mindset vasthouden om elk weekend
opnieuw het beste uit onszelf te halen en niet te gefocust zijn op
het kampioenschap." "Het pakket moet beter, wat we doen op het
circuit moet beter; we moeten het maximale uit ons pakket halen. Ik
wil geen specifiek doel stellen en zeggen dat we dit of dat moeten
bereiken. Er is ruimte voor verbetering, daar moeten we ons honderd
procent op focussen. Op elk vlak moeten we een stap zetten."
Stapjes Volgens Vasseur is dat namelijk het recept als Ferrari het
gat naar Red Bull uiteindelijk wil dichten. "Ik weet niet of er een
specifiek vlak is waarop Red Bull veel beter is dan de rest. Die
discussie hebben we al eerder gehad. Het gaat niet om het concept,
Red Bull presteert op elk vlak qua performance. De coureurs, het
chassis, de motor, de aerodynamica, de ophanging, de strategie en
ga zo maar door. Daar moeten wij ook beter." "Het zou een fout zijn
om te zeggen dat Red Bull op een bepaald vlak veel beter is dan wij
en dat wij daar vervolgens vol op inzetten. We moeten juist het
beste proberen te bereiken op elk vlak en op elk vlak moeten we
stappen zetten. Ik denk namelijk dat we op elk vlak net dat beetje
achterlopen, in plaats van op één vlak heel veel." Onmogelijk te
voorspellen Dat wordt een uitdaging, want de prestaties van de
teams achter Red Bull fluctueren nogal. Dat merkt ook Vasseur,
wiens team voorlopig geen nieuwe onderdelen meeneemt naar het
circuit. "Er komen de komende twee weekenden geen grote updates
aan, want het zijn twee circuits die totaal verschillend zijn", zo
doelt hij op Zandvoort en Monza. "De upgrades komen wat later na de
zomerstop." "Achter Red Bull hebben we een groep", verlegt hij de
blik naar de concurrentie. "Soms hoort Red Bull daar tijdens de
kwalificaties bij, maar op de zondagen niet. In die groep hebben we
Mercedes, Aston Martin, McLaren en soms Alpine die voor de plekken
op de eerste startrijen kunnen strijden. Dat betekent dat het een
mooie uitdaging en een mooie situatie is, want je weet nooit of je
P2 of P10 zal staan." Vasseur durft dan ook niet te zeggen of
Ferrari de komende tien races de nummer twee gaat zijn. Alhoewel
hij niets liever wil, is het volgens hem onmogelijk om daar
uitspraken over te doen. "Begrijp me niet verkeerd: ik wil P1 en P2
staan met mijn coureurs, maar voor het kampioenschap is het wel
mooi dat het achter hen zo dicht op elkaar zit." "Het is echter
verkeerd om te veel bepaalde verwachtingen te hebben. Het zit
namelijk zo dicht op elkaar dat het haast onmogelijk is om te
voorspellen hoe je er in Zandvoort of Monza voor staat. Het draait
namelijk niet alleen om het circuit, de baantemperaturen en het
weer, maar ook om het management tijdens het weekend, de set-up en
de bijdrage van de coureurs, dus het is vrijwel onmogelijk te
voorspellen. Momenteel is dat ook het positieve aan dit
kampioenschap." P2? Het maximaal haalbare dit jaar voor Ferrari is
realistisch gezien de tweede plek in het
constructeurskampioenschap. Gepusht om toch een doel te stellen en
gevraagd of P2 in het kampioenschap haalbaar is voor zijn equipe,
durft Vasseur dat niet met overtuiging te stellen. Als het dichten
van het gat niet qua punten lukt, dan in ieder geval wel qua
performance, hoopt de Fransman tot slot. "Het doel de rest van het
seizoen? Om zo goed mogelijk te presteren!", lacht hij. "Er is een
groot gat naar Mercedes qua punten. Als ik terugkijk naar de eerste
seizoenshelft, hebben we te veel kansen laten liggen. Dat betekent
dat we het de tweede helft veel beter moeten doen en
opportunistischer moeten zijn. "Als we Mercedes bij willen halen,
dan hebben we iets speciaals nodig, maar het belangrijkste is dat
we qua pace het gat dichten. Dan bedoel ik dus zowel in de
kwalificatie voor hen blijven als sneller dan Mercedes worden in de
race. Of we dan tweede eindigen in het kampioenschap, dat weet ik
niet, maar ik wil dat wij een stap zetten qua performance ten
opzichte van Mercedes. Tot zoverre waren we namelijk sneller in de
kwalificatie, maar langzamer in de race, dus op dat laatste vlak
moeten we verbeteren."
kampioenschap en Red Bull is al lang en breed aan de horizon
verdwenen. Het team uit Milton Keynes gaat zonder enige twijfel aan
de haal met de titel. Zelfs de tweede plek wordt nog een hele
uitdaging voor Ferrari, dat momenteel een achterstand van 56 punten
heeft op het team van Toto Wolff. In gesprek met onder andere
RacingNews365 blikt teambaas Fred Vasseur vooruit op de tweede
seizoenshelft. Wat is het doel? Een specifiek doel is er niet.
Beter worden, dat is het devies. "Als je kijkt naar de cijfers dan
is het onmogelijk om kampioen te worden bij de coureurs en
constructeurs. We moeten wel de mindset vasthouden om elk weekend
opnieuw het beste uit onszelf te halen en niet te gefocust zijn op
het kampioenschap." "Het pakket moet beter, wat we doen op het
circuit moet beter; we moeten het maximale uit ons pakket halen. Ik
wil geen specifiek doel stellen en zeggen dat we dit of dat moeten
bereiken. Er is ruimte voor verbetering, daar moeten we ons honderd
procent op focussen. Op elk vlak moeten we een stap zetten."
Stapjes Volgens Vasseur is dat namelijk het recept als Ferrari het
gat naar Red Bull uiteindelijk wil dichten. "Ik weet niet of er een
specifiek vlak is waarop Red Bull veel beter is dan de rest. Die
discussie hebben we al eerder gehad. Het gaat niet om het concept,
Red Bull presteert op elk vlak qua performance. De coureurs, het
chassis, de motor, de aerodynamica, de ophanging, de strategie en
ga zo maar door. Daar moeten wij ook beter." "Het zou een fout zijn
om te zeggen dat Red Bull op een bepaald vlak veel beter is dan wij
en dat wij daar vervolgens vol op inzetten. We moeten juist het
beste proberen te bereiken op elk vlak en op elk vlak moeten we
stappen zetten. Ik denk namelijk dat we op elk vlak net dat beetje
achterlopen, in plaats van op één vlak heel veel." Onmogelijk te
voorspellen Dat wordt een uitdaging, want de prestaties van de
teams achter Red Bull fluctueren nogal. Dat merkt ook Vasseur,
wiens team voorlopig geen nieuwe onderdelen meeneemt naar het
circuit. "Er komen de komende twee weekenden geen grote updates
aan, want het zijn twee circuits die totaal verschillend zijn", zo
doelt hij op Zandvoort en Monza. "De upgrades komen wat later na de
zomerstop." "Achter Red Bull hebben we een groep", verlegt hij de
blik naar de concurrentie. "Soms hoort Red Bull daar tijdens de
kwalificaties bij, maar op de zondagen niet. In die groep hebben we
Mercedes, Aston Martin, McLaren en soms Alpine die voor de plekken
op de eerste startrijen kunnen strijden. Dat betekent dat het een
mooie uitdaging en een mooie situatie is, want je weet nooit of je
P2 of P10 zal staan." Vasseur durft dan ook niet te zeggen of
Ferrari de komende tien races de nummer twee gaat zijn. Alhoewel
hij niets liever wil, is het volgens hem onmogelijk om daar
uitspraken over te doen. "Begrijp me niet verkeerd: ik wil P1 en P2
staan met mijn coureurs, maar voor het kampioenschap is het wel
mooi dat het achter hen zo dicht op elkaar zit." "Het is echter
verkeerd om te veel bepaalde verwachtingen te hebben. Het zit
namelijk zo dicht op elkaar dat het haast onmogelijk is om te
voorspellen hoe je er in Zandvoort of Monza voor staat. Het draait
namelijk niet alleen om het circuit, de baantemperaturen en het
weer, maar ook om het management tijdens het weekend, de set-up en
de bijdrage van de coureurs, dus het is vrijwel onmogelijk te
voorspellen. Momenteel is dat ook het positieve aan dit
kampioenschap." P2? Het maximaal haalbare dit jaar voor Ferrari is
realistisch gezien de tweede plek in het
constructeurskampioenschap. Gepusht om toch een doel te stellen en
gevraagd of P2 in het kampioenschap haalbaar is voor zijn equipe,
durft Vasseur dat niet met overtuiging te stellen. Als het dichten
van het gat niet qua punten lukt, dan in ieder geval wel qua
performance, hoopt de Fransman tot slot. "Het doel de rest van het
seizoen? Om zo goed mogelijk te presteren!", lacht hij. "Er is een
groot gat naar Mercedes qua punten. Als ik terugkijk naar de eerste
seizoenshelft, hebben we te veel kansen laten liggen. Dat betekent
dat we het de tweede helft veel beter moeten doen en
opportunistischer moeten zijn. "Als we Mercedes bij willen halen,
dan hebben we iets speciaals nodig, maar het belangrijkste is dat
we qua pace het gat dichten. Dan bedoel ik dus zowel in de
kwalificatie voor hen blijven als sneller dan Mercedes worden in de
race. Of we dan tweede eindigen in het kampioenschap, dat weet ik
niet, maar ik wil dat wij een stap zetten qua performance ten
opzichte van Mercedes. Tot zoverre waren we namelijk sneller in de
kwalificatie, maar langzamer in de race, dus op dat laatste vlak
moeten we verbeteren."