De Nederlandse voorgangers van Verstappen in de F1
De eerste Nederlanders die hun opwachting maakten in de Formule 1
waren Jan Flinterman en Dries van der Lof tijdens de Grand Prix van
Nederland in 1952. Een succesvolle F1-carrière was het tweetal niet
gegund. Beiden haalden de finish niet en keerden nooit meer terug
in the pinnacle of Motorsport. De racende jonkheer Circa vijf jaar
naderhand ging een derde Nederlandse coureur een F1-avontuur aan:
Carel Godin de Beaufort. De coureur met blauw bloed werd de eerste
Nederlandse puntenscorer in de Formule 1. Zijn eerste puntenfinish
was op het circuit van Zandvoort. In totaal scoorde De Beaufort
vier punten. In 1964 crashte De Beaufort met zijn Porsche 718 op de
Nürburgring Nordschleife tijdens de training voor de Grand Prix van
Duitsland. Een dag na het ongeval bij de Bergwerk-bocht overleed
hij in een Keuls ziekenhuis aan zijn verwondingen. Schrik in het
Scheivlak Tien jaar nadat de eerste Nederlanders deelnamen aan een
Grand Prix, stapte de vierde Nederlander in de Formule 1: Ben Pon
maakte zijn opwachting tijdens de 1962 Dutch Grand Prix. Net als
voor Flinterman en Van der Lof kwam het niet verder dan één race
voor Pon. Tijdens de race crashte hij in de tweede ronde, waarna
hij uit zijn bolide werd geslingerd. Pon belandde in de struiken
bij het Scheivlak, maar bleef ongedeerd. In de jaren die volgden
combineerde de Leidenaar zijn passie voor auto's met het
zakenleven. Hij werd een sleutelfiguur in de Nederlandse tak van
Porsche. Feitje: de hoofdtribune van Circuit Zandvoort kent
gedurende de GP van Nederland de naam 'Ben Pon Tribune.' Van
Lammers tot Van Lennep De stijgende populariteit van de Formule 1
in de jaren zeventig speelde ook in Nederland een grote rol.
Gedurende dit decennium maakten maar liefst vijf Nederlanders hun
opwachting in de Koningsklasse van de autosport: Gijs van Lennep,
Roelof Wunderink, Boy Hayje, Michael Bleekemolen en Jan Lammers.
Veel successen waren er echter niet. Van het vijftal was Van Lennep
de enige die (twee) WK-punten wist te scoren. Van Lennep bleef
bijna twintig jaar lang de laatste Hollandse puntenscorer in de
Formule 1. De komst van Jos the Boss In 1994 trad een jong
Nederlands racetalent toe tot de Formule 1: Jos Verstappen. De
coureur uit Montfort stapte in bij Benetton als teamgenoot van een
Duitser genaamd Michael Schumacher. Het debuutseizoen van
Verstappen was er een met ups & downs. Tijdens de Grand Prix
van Hockenheim vloog zijn auto volledig in brand in de pitstraat .
Verstappen bleef ongedeerd. Daarnaast moest de Limburger enkele
races vanaf de zijlijn bekijken, wegens tegenvallende resultaten.
Ondanks een enigszins lastig jaar scoorde Verstappen twee
podiumplaatsen: zowel in Hongarije als België werd hij derde. In
totaal reed Verstappen 107 Grands Prix waarin hij zeventien punten
scoorde. Christijan Albers & Robert Doornbos Na succes in de
Duitse F3 en DTM met Mercedes, kreeg Christijan Albers in 2005 een
Formule 1-zitje bij Minardi, waar hij verrassend vier punten
behaalde tijdens de beruchte Amerikaanse GP. In 2006 was hij aan
Tiago Monteiro gewaagd en een jaar later bij Spyker aan Adrian
Sutil. In 2014 werd hij kortstondig teambaas van Caterham. Bobby D
Na een overwinning in de F3000 op Spa Francorchamps werd Robert
Doornbos testcoureur voor Jordan in het F1-seizoen 2004. Ook in
2005 was dat het geval, totdat hij te midden van het seizoen zijn
debuut maakte bij Minardi als teamgenoot van Albers. Het jaar erop
werd Doornbos derde rijder bij Red Bull Racing. In de laatste drie
races verving hij de Oostenrijker Christian Klien. Later bleek dit
Doornbos' laatste optreden in de F1: hij vertrok naar de Champ Car
Series in de Verenigde Staten, waar hij de bijnaam Bobby D. ontving
omdat 'Robert Doornbos' lastig uit te spreken zou zijn. 2013:
eindelijk weer een Nederlander in de F1 In het laatste jaar dat de
Formule 1 gebruikmaakte van de geliefde V8-motoren, verscheen er
een nieuw Nederlands gezicht op de startgrid. Zijn naam? Giedo van
der Garde. Hoewel Van der Garde geregeld sneller was dan zijn
Caterham-teamgenoot Charles Pic, wist hij geen potten te breken. De
coureur uit Rhenen nam deel aan negentien Grands Prix en werd 22ste
in het kampioenschap, zonder punten. De komst van Mad Max Na een
succesvolle periode in de karting en Formule 3 maakte de pas
zeventienjarige Max Verstappen zijn F1-racedebuut in 2015. De
piepjonge Limburger kwam uit voor het team van Toro Rosso en maakte
direct furore in zijn eerste seizoen door geregeld puntenfinishes -
waarvan twee vierde plaatsen - binnen te slepen. Een jaar later
maakte Verstappen te midden van het seizoen de overstap naar Red
Bull Racing. Dit tijdens de Grand Prix van Spanje. De rest is
geschiedenis. Een sublieme invalbeurt met een vervelend einde De
meest recente Nederlander die zijn debuut maakte in de Formule 1
was Nyck de Vries. Tijdens de Grand Prix van Italië in 2022 verving
hij Alexander Albon, die het raceweekend aan zich voorbij liet gaan
wegens een blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn
visitekaartje af: in een onderpresterende Williams-bolide kwam hij
als negende over de eindstreep. Het kwam onder meer door dit sterke
optreden dat hij zich van een stoeltje verzekerde voor het
F1-seizoen van 2023. Althans, zo leek het. Het stoeltje kwam er
voor De Vries, maar niet het hele seizoen. Na de Grand Prix van
Groot-Brittannië verloor De Vries zijn AlphaTauri-zitje aan Daniel
Ricciardo wegens tegenvallende resultaten. Bekijk in onderstaande
tabel de belangrijkste F1-statistieken van alle Nederlandse Formule
1-coureurs.
waren Jan Flinterman en Dries van der Lof tijdens de Grand Prix van
Nederland in 1952. Een succesvolle F1-carrière was het tweetal niet
gegund. Beiden haalden de finish niet en keerden nooit meer terug
in the pinnacle of Motorsport. De racende jonkheer Circa vijf jaar
naderhand ging een derde Nederlandse coureur een F1-avontuur aan:
Carel Godin de Beaufort. De coureur met blauw bloed werd de eerste
Nederlandse puntenscorer in de Formule 1. Zijn eerste puntenfinish
was op het circuit van Zandvoort. In totaal scoorde De Beaufort
vier punten. In 1964 crashte De Beaufort met zijn Porsche 718 op de
Nürburgring Nordschleife tijdens de training voor de Grand Prix van
Duitsland. Een dag na het ongeval bij de Bergwerk-bocht overleed
hij in een Keuls ziekenhuis aan zijn verwondingen. Schrik in het
Scheivlak Tien jaar nadat de eerste Nederlanders deelnamen aan een
Grand Prix, stapte de vierde Nederlander in de Formule 1: Ben Pon
maakte zijn opwachting tijdens de 1962 Dutch Grand Prix. Net als
voor Flinterman en Van der Lof kwam het niet verder dan één race
voor Pon. Tijdens de race crashte hij in de tweede ronde, waarna
hij uit zijn bolide werd geslingerd. Pon belandde in de struiken
bij het Scheivlak, maar bleef ongedeerd. In de jaren die volgden
combineerde de Leidenaar zijn passie voor auto's met het
zakenleven. Hij werd een sleutelfiguur in de Nederlandse tak van
Porsche. Feitje: de hoofdtribune van Circuit Zandvoort kent
gedurende de GP van Nederland de naam 'Ben Pon Tribune.' Van
Lammers tot Van Lennep De stijgende populariteit van de Formule 1
in de jaren zeventig speelde ook in Nederland een grote rol.
Gedurende dit decennium maakten maar liefst vijf Nederlanders hun
opwachting in de Koningsklasse van de autosport: Gijs van Lennep,
Roelof Wunderink, Boy Hayje, Michael Bleekemolen en Jan Lammers.
Veel successen waren er echter niet. Van het vijftal was Van Lennep
de enige die (twee) WK-punten wist te scoren. Van Lennep bleef
bijna twintig jaar lang de laatste Hollandse puntenscorer in de
Formule 1. De komst van Jos the Boss In 1994 trad een jong
Nederlands racetalent toe tot de Formule 1: Jos Verstappen. De
coureur uit Montfort stapte in bij Benetton als teamgenoot van een
Duitser genaamd Michael Schumacher. Het debuutseizoen van
Verstappen was er een met ups & downs. Tijdens de Grand Prix
van Hockenheim vloog zijn auto volledig in brand in de pitstraat .
Verstappen bleef ongedeerd. Daarnaast moest de Limburger enkele
races vanaf de zijlijn bekijken, wegens tegenvallende resultaten.
Ondanks een enigszins lastig jaar scoorde Verstappen twee
podiumplaatsen: zowel in Hongarije als België werd hij derde. In
totaal reed Verstappen 107 Grands Prix waarin hij zeventien punten
scoorde. Christijan Albers & Robert Doornbos Na succes in de
Duitse F3 en DTM met Mercedes, kreeg Christijan Albers in 2005 een
Formule 1-zitje bij Minardi, waar hij verrassend vier punten
behaalde tijdens de beruchte Amerikaanse GP. In 2006 was hij aan
Tiago Monteiro gewaagd en een jaar later bij Spyker aan Adrian
Sutil. In 2014 werd hij kortstondig teambaas van Caterham. Bobby D
Na een overwinning in de F3000 op Spa Francorchamps werd Robert
Doornbos testcoureur voor Jordan in het F1-seizoen 2004. Ook in
2005 was dat het geval, totdat hij te midden van het seizoen zijn
debuut maakte bij Minardi als teamgenoot van Albers. Het jaar erop
werd Doornbos derde rijder bij Red Bull Racing. In de laatste drie
races verving hij de Oostenrijker Christian Klien. Later bleek dit
Doornbos' laatste optreden in de F1: hij vertrok naar de Champ Car
Series in de Verenigde Staten, waar hij de bijnaam Bobby D. ontving
omdat 'Robert Doornbos' lastig uit te spreken zou zijn. 2013:
eindelijk weer een Nederlander in de F1 In het laatste jaar dat de
Formule 1 gebruikmaakte van de geliefde V8-motoren, verscheen er
een nieuw Nederlands gezicht op de startgrid. Zijn naam? Giedo van
der Garde. Hoewel Van der Garde geregeld sneller was dan zijn
Caterham-teamgenoot Charles Pic, wist hij geen potten te breken. De
coureur uit Rhenen nam deel aan negentien Grands Prix en werd 22ste
in het kampioenschap, zonder punten. De komst van Mad Max Na een
succesvolle periode in de karting en Formule 3 maakte de pas
zeventienjarige Max Verstappen zijn F1-racedebuut in 2015. De
piepjonge Limburger kwam uit voor het team van Toro Rosso en maakte
direct furore in zijn eerste seizoen door geregeld puntenfinishes -
waarvan twee vierde plaatsen - binnen te slepen. Een jaar later
maakte Verstappen te midden van het seizoen de overstap naar Red
Bull Racing. Dit tijdens de Grand Prix van Spanje. De rest is
geschiedenis. Een sublieme invalbeurt met een vervelend einde De
meest recente Nederlander die zijn debuut maakte in de Formule 1
was Nyck de Vries. Tijdens de Grand Prix van Italië in 2022 verving
hij Alexander Albon, die het raceweekend aan zich voorbij liet gaan
wegens een blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn
visitekaartje af: in een onderpresterende Williams-bolide kwam hij
als negende over de eindstreep. Het kwam onder meer door dit sterke
optreden dat hij zich van een stoeltje verzekerde voor het
F1-seizoen van 2023. Althans, zo leek het. Het stoeltje kwam er
voor De Vries, maar niet het hele seizoen. Na de Grand Prix van
Groot-Brittannië verloor De Vries zijn AlphaTauri-zitje aan Daniel
Ricciardo wegens tegenvallende resultaten. Bekijk in onderstaande
tabel de belangrijkste F1-statistieken van alle Nederlandse Formule
1-coureurs.