Nieuwe ontwikkeling in mogelijke 'blokkade' GP Nederland: Taxibranche eist toezeggingen van gemeente
Waarom zijn de taxichauffeurs boos? De GP van Nederland is een
evenement dat door honderdduizenden fans bezocht wordt. Om dit
logistiek mogelijk te maken zijn de toegangswegen rondom Zandvoort
hermetisch afgesloten. Alleen met speciale ontheffingen mogen
mensen naar de kustplaats rijden. Dit geldt ook voor taxi's,
waarbij er slechts een beperkt aantal ontheffingen is verleend.
Deze zouden alleen bestemd zijn voor taxi's uit Zandvoort, maar
naar verluidt zijn er ook andere taxistandplaatshouders met een
dergelijke ontheffing. Een groep van zo'n 150 taxichauffeurs uit de
regio Haarlem voelt zich achtergesteld en vindt dat er sprake is
van oneerlijke concurrentie. Om die reden dreigen ze met acties en
is de druk op de gemeente opgevoerd. Voorafgaand aan het Formule
1-weekend werd duidelijk dat circa 150 taxichauffeurs ontevreden
zijn over de gang van zaken met het verlenen van toegangsbewijzen
voor Zandvoort. Alleen taxi's uit Zandvoort zelf mogen in de
omgeving van het circuit komen, waardoor de rest van de branche
buitenspel zou worden gezet. De gemeente Zandvoort liet weten dat
ze na ervaringen in de voorgaande jaren een grote stroom aan
taxichauffeurs tegen wil houden, maar door het buitenspel zetten
van de taxibedrijven buiten Zandvoort dreigt een protest te komen
vanuit Haarlem. Een blokkade door deze groep is nog altijd
mogelijk, maar alle partijen zijn in gesprek om het probleem op te
lossen, zodat bezoekers geen hinder ondervinden tijdens de Grand
Prix van Nederland. Bronnen binnen de taxibranche hebben aan
RacingNews365 laten weten dat er nieuwe ontwikkelingen zijn in de
situatie. De Haarlemse chauffeurs hebben uit andere regio's kennis
genomen van een stapel 'extra toegangsbewijzen', waarbij taxi's
buiten Zandvoort alsnog naar binnen kunnen rijden. De gemeente
Zandvoort heeft echter laten weten keihard op te treden tegen
dergelijke bewijzen: wie niet in het register staat, komt er niet
in en kan maatregelen verwachten. Compromis nog op donderdag
verwacht De gesprekken tussen de Haarlemse taxichauffeurs en de
gemeente Zandvoort zijn sinds de eerste berichten onafgebroken
doorgegaan en volgens de branche is hen verzekerd dat er op
donderdag (vandaag, 24 augustus) een oordeel wordt geveld door de
betrokken partijen. Hierbij krijgen de chauffeurs een definitief
oordeel van wat wel en wat niet mag. Hierbij wordt ook gekeken naar
de GP van Nederland in 2024, waar als compromis mogelijk coulanter
zal worden gehandeld bij het uitgeven van toegangsbewijzen. De
details van de afspraken zijn noch bij de taxichauffeurs, noch bij
de media bekend. Pas als er een 'uitspraak' ligt, zullen de
Haarlemse chauffeurs besluiten de protestactie te stoppen of toch
door te gaan met bijvoorbeeld een blokkade van de wegen naar
Circuit Zandvoort. Vanuit de taxibranche wordt benadrukt dat ze
verdere escalatie willen voorkomen, maar een blokkade is nog niet
van de tafel. Op de relatief rustige donderdag, de media dag op het
F1-circuit, wordt naar verwachting duidelijk hoe en wanneer er
wordt gehandeld. Alle partijen zijn hierbij eensgestemd dat de
bezoekers van de race in Zandvoort zo min mogelijk hinder mogen
ondervinden, al is de blokkade voor de Haarlemse chauffeurs pas van
tafel als er wordt ingestemd met het voorstel van de andere
partijen. RacingNews365 heeft een document met een stapel (mogelijk
extra) toegangsbewijzen ingezien, waarbij de Haarlemse taxibranche
van mening is dat de bewijzen in omloop zijn buiten Zandvoort en
Haarlem. Volgens bronnen zijn er 'slechts' een kleine dertig
chauffeurs die toegang hebben tot de omgeving van het circuit, maar
exacte getallen worden door de partijen niet prijsgegeven.
evenement dat door honderdduizenden fans bezocht wordt. Om dit
logistiek mogelijk te maken zijn de toegangswegen rondom Zandvoort
hermetisch afgesloten. Alleen met speciale ontheffingen mogen
mensen naar de kustplaats rijden. Dit geldt ook voor taxi's,
waarbij er slechts een beperkt aantal ontheffingen is verleend.
Deze zouden alleen bestemd zijn voor taxi's uit Zandvoort, maar
naar verluidt zijn er ook andere taxistandplaatshouders met een
dergelijke ontheffing. Een groep van zo'n 150 taxichauffeurs uit de
regio Haarlem voelt zich achtergesteld en vindt dat er sprake is
van oneerlijke concurrentie. Om die reden dreigen ze met acties en
is de druk op de gemeente opgevoerd. Voorafgaand aan het Formule
1-weekend werd duidelijk dat circa 150 taxichauffeurs ontevreden
zijn over de gang van zaken met het verlenen van toegangsbewijzen
voor Zandvoort. Alleen taxi's uit Zandvoort zelf mogen in de
omgeving van het circuit komen, waardoor de rest van de branche
buitenspel zou worden gezet. De gemeente Zandvoort liet weten dat
ze na ervaringen in de voorgaande jaren een grote stroom aan
taxichauffeurs tegen wil houden, maar door het buitenspel zetten
van de taxibedrijven buiten Zandvoort dreigt een protest te komen
vanuit Haarlem. Een blokkade door deze groep is nog altijd
mogelijk, maar alle partijen zijn in gesprek om het probleem op te
lossen, zodat bezoekers geen hinder ondervinden tijdens de Grand
Prix van Nederland. Bronnen binnen de taxibranche hebben aan
RacingNews365 laten weten dat er nieuwe ontwikkelingen zijn in de
situatie. De Haarlemse chauffeurs hebben uit andere regio's kennis
genomen van een stapel 'extra toegangsbewijzen', waarbij taxi's
buiten Zandvoort alsnog naar binnen kunnen rijden. De gemeente
Zandvoort heeft echter laten weten keihard op te treden tegen
dergelijke bewijzen: wie niet in het register staat, komt er niet
in en kan maatregelen verwachten. Compromis nog op donderdag
verwacht De gesprekken tussen de Haarlemse taxichauffeurs en de
gemeente Zandvoort zijn sinds de eerste berichten onafgebroken
doorgegaan en volgens de branche is hen verzekerd dat er op
donderdag (vandaag, 24 augustus) een oordeel wordt geveld door de
betrokken partijen. Hierbij krijgen de chauffeurs een definitief
oordeel van wat wel en wat niet mag. Hierbij wordt ook gekeken naar
de GP van Nederland in 2024, waar als compromis mogelijk coulanter
zal worden gehandeld bij het uitgeven van toegangsbewijzen. De
details van de afspraken zijn noch bij de taxichauffeurs, noch bij
de media bekend. Pas als er een 'uitspraak' ligt, zullen de
Haarlemse chauffeurs besluiten de protestactie te stoppen of toch
door te gaan met bijvoorbeeld een blokkade van de wegen naar
Circuit Zandvoort. Vanuit de taxibranche wordt benadrukt dat ze
verdere escalatie willen voorkomen, maar een blokkade is nog niet
van de tafel. Op de relatief rustige donderdag, de media dag op het
F1-circuit, wordt naar verwachting duidelijk hoe en wanneer er
wordt gehandeld. Alle partijen zijn hierbij eensgestemd dat de
bezoekers van de race in Zandvoort zo min mogelijk hinder mogen
ondervinden, al is de blokkade voor de Haarlemse chauffeurs pas van
tafel als er wordt ingestemd met het voorstel van de andere
partijen. RacingNews365 heeft een document met een stapel (mogelijk
extra) toegangsbewijzen ingezien, waarbij de Haarlemse taxibranche
van mening is dat de bewijzen in omloop zijn buiten Zandvoort en
Haarlem. Volgens bronnen zijn er 'slechts' een kleine dertig
chauffeurs die toegang hebben tot de omgeving van het circuit, maar
exacte getallen worden door de partijen niet prijsgegeven.