Overzicht: meerdere coureurs op scherp met motorwissels, Verstappen relatief veilig

Als we het anno 2023 over motoronderdelen hebben waar je een
gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan
toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven
onderdelen: Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks Turbo
Charger (TC): max 3 stuks MGU-H: max 3 stuks MGU-K: max 3 stuks
Energy Store (ES): max 2 stuks Control Electronics (CE): max 2
stuks Exhaust (EX): max 8 stuks Van de eerste vier hierboven
genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen
gebruiken, van de ES en CE slechts twee en maar liefst acht
uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder
geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt,
bijgewerkt tot en met de Grand Prix van België, de laatste race
voor de zomerstop van '23. Met het ingaan van de tweede helft, met
als eerste race de GP van Nederland, is dit de stand van zaken.
Naast de motoronderdelen geldt er ook een max aan het gebruik van
de versnellingsbakken (binnen- en buitenkant): max 4 stuks. Max
Verstappen en Nico Hulkenberg gingen hier al met één onderdeel
overheen en hebben reeds een gridstraf geïncasseerd. Aantal
gebruikte motoronderdelen per coureur Verstappen kreeg eerder al
een straf Hoewel Max Verstappen nog 'slechts' drie motoren heeft
gebruikt in de eerst seizoenshelft, heeft de Nederlander zoals
hierboven gezegd al wel een straf gepakt voor zijn vijfde
versnellingsbak van het seizoen. De gridstraf incasseerde hij in
België, maar een probleem was dat niet: vanaf de zesde plaats won
Verstappen de race. Teamgenoot Sergio Perez staat op alles nog
relatief veilig en heeft vooralsnog geen straffen geïncasseerd.
Hulkenberg pakte wel al een straf voor de versnellingsbak, terwijl
hij ook al een vijfde motor in zijn arsenaal heeft. Daar zijn er
nog maar weinig van: los van de Haas-coureur heeft iedereen drie of
vier motoren gebruikt, waardoor een handvol coureurs op scherp
staan. Met nog tien races te gaan zullen er vast nog wat
gridstraffen komen, maar voor de Grand Prix van Nederland, de
eerstvolgende, lijkt een straf incasseren geen reële optie. Een
gridstraf wil men namelijk goedmaken op circuits waar beter kan
worden ingehaald, bijvoorbeeld op Monza, de race na de GP van
Nederland.

Top Headlines

Oudere Top Headlines