Waarom een pole voor Verstappen in Zandvoort nog weleens heel lastig kan worden

Wie beknopt naar de kwalificatiestatistieken van de afgelopen twee
edities van de Grand Prix van Nederland kijkt, valt direct op dat
Max Verstappen zichzelf twee keer van de eerste startplaats
voorzag. Maar wie iets verder in de cijfers duikt, ontdekt dat de
verschillen klein waren. Heel klein. In 2021 wist Verstappen Lewis
Hamilton nipt achter zich te houden en in 2022 voelde hij de hete
adem van Charles Leclerc en Carlos Sainz in zijn nek. Kijkend naar
de minimale verschillen van de afgelopen jaren in Zandvoort én het
feit dat het veld dit seizoen in bijna alle kwalificaties enorm
dichtbij elkaar zit, wordt het gissen wie er met de poleposition
trofee vandoor gaat, stellen Ruud Dimmers en Tom Coronel in de
meest recente aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast.
Coronel vergelijkt de kwalificatie met een spelletje roulette. "Red
Bull, McLaren, Mercedes, Ferrari... Ik denk dat het stuivertje
wisselen wordt tussen de topteams gedurende het weekend." De
coureur uit Eemnes vervolgt. "We hebben het ook gezien tijdens de
eerste twee vrije trainingen in 2021. In de eerste vrije training
was het Mercedes dat vooraan stond, in de tweede vrije training was
het Ferrari. Max viel vorig jaar uit in de eerste training en stond
negende in de tweede sessie. Dus als we even goed kijken hoe het er
allemaal uitzag, dan was het echt wel heel spannend in de
kwalificatie." "Hij is niet zo maar in the pocket" Volgens Coronel
is ook het unieke baankarakter van Circuit Zandvoort van grote
invloed op de startopstelling. Eén klein foutje wordt direct
afgestraft. "Het is allemaal heel anders dan in bijvoorbeeld
Spa-Francorchamps. Het is geen circuit waarvan je zegt, 'als je
dominant bent, dan kun je het verschil nog veel groter maken.' De
pole/winst is geen makkelijk één-tweetje, hij is niet zo maar in
the pocket . Echt niet." Dimmers deelt de mening van Coronel, maar
denkt dat één team weleens goed voor de dag kan komen tussen de
duinen. "Ik denk dat de McLarens heel goed uit de hoek kunnen
komen. Lewis erbij. Leclerc, als hij zijn dag heeft. Leclerc was
vorig jaar ook het snelste in de vrije trainingen en hij kwam
slechts 21 duizendste te kort. Verstappen, Leclerc en Sainz zaten
vorig jaar binnen een tiende van elkaar. Tom, hoe veel is een
tiende binnen de autosport?", vraagt Dimmers aan Coronel. Coronel
klapt één keer hard in zijn handen en roept: 'klaar.' "Het hoeft
maar een ukkiepukkie-foutje te zijn hé", aldus de autocoureur.
"Maar één ding is zeker. Het wordt enorm spannend."

Top Headlines

Oudere Top Headlines