Sainz trekt snoeiharde Ferrari-conclusie: "Dat toont aan dat we iets niet begrijpen"
Een vierde plek, dicht bij het podium kwam Carlos Sainz dit seizoen
niet, en dat was dat ook ngo eens tijdens de openingsrace van het
seizoen in Bahrein. De Spanjaard ziet dat Ferrari nog altijd niet
precies weet wat er mis is met de wagen. "Het gevoel is dat we
proberen zoveel mogelijk te begrijpen van de auto van dit jaar. Wij
zijn degenen die elk weekend iets anders produceren om te proberen
de reglementen te begrijpen en te zien waar we tekortschieten ten
opzichte van Red Bull", zegt Sainz tegen onder meer RacingNews365 .
"We besteden ook veel tijd in de simulator om verschillende dingen
uit te proberen. We besteden meer tijd dan ooit aan het omdraaien
van het seizoen en aan alles wat we kunnen doen om onszelf in een
betere positie te krijgen voor volgend jaar", gaat hij verder.
Sainz ziet dat andere teams dit seizoen hun zaken beter op orde
hebben. "Het is erg moeilijk om te voorspellen op welke circuits we
snel zullen zijn. het berste voorbeeld was het verschil tussen
Hongarije en Spa-Francorchamps. Ik denk dat als je onze auto ziet,
we hadden verwacht dat Hongarije een goed weekend zou kunnen
worden. We verwachtten dat het een zwakker weekend zou worden op
Spa en eigenlijk was het tegenovergestelde het geval. Dit laat zien
dat er misschien iets intrinsieks is dat we niet volledig begrijpen
en dat we niet goed kunnen voorspellen. En deze onvoorspelbaarheid
is precies waar we ons nu op richten om te proberen alles op een
rijtje te zetten en dat is waar we ons dit weekend ook op gaan
richten en natuurlijk ook in de tweede helft van het seizoen." Ook
positieve punten Maar gelukkig voor Ferrari ziet Sainz ook nog
enkele positieve punten. "De auto biedt altijd een aantal goede
mogelijkheden in de kwalificatie om misschien een beetje beter te
kwalificeren dan wat de racepace van de auto zou kunnen zijn. En
als je een goed ronde in de kwalificatie neerzet, kun je misschien
een podiumplaats bemachtigen als je een probleemloze race hebt. We
zullen ons vooral richten op het weer snel krijgen van de auto
tijdens de race en proberen die kwalificatiesessies vast te
houden." Gaan we dit dan direct in Zandvoort zien? "Ik weet het
niet. Want als je naar de baan kijkt, zou je kunnen zeggen: ja, dat
zou een betere moeten zijn voor ons. Maar als je dan naar Hongarije
kijkt, dan was het dat niet. Dan is het extreem moeilijk om nu te
voorspellen wat we hier dit jaar gaan doen." Sainz hoopt vooral dat
in de tweede seizoenshelft de problemen bij Ferrari opgelost
worden, zodat er niet met een achterstand aan 2024 wordt begonnen.
"Het is geen geheim meer dat we dit jaar, sinds we in Bahrein aan
het testen waren, iets in onze auto zagen dat we niet volledig
begrepen. En we hebben eerlijk gezegd heel snel vastgesteld wat de
belangrijkste zwakte van de wagen is en dat weten we." "Dan zijn er
nog andere dingen, zoals voorspellen welke circuits beter zullen
zijn dan andere. Er is de windgevoeligheid, er is een andere
temperatuurgevoeligheid die we hebben. Ik denk dat we goed bezig
zijn met het uitproberen van compleet verschillende dingen en
verschillende theorieën die we samenstellen voor de auto van
volgend jaar. Hopelijk werpt het volgend jaar vruchten af en op dit
moment kunnen we ons alleen daarop richten en alles doen wat we
kunnen."
niet, en dat was dat ook ngo eens tijdens de openingsrace van het
seizoen in Bahrein. De Spanjaard ziet dat Ferrari nog altijd niet
precies weet wat er mis is met de wagen. "Het gevoel is dat we
proberen zoveel mogelijk te begrijpen van de auto van dit jaar. Wij
zijn degenen die elk weekend iets anders produceren om te proberen
de reglementen te begrijpen en te zien waar we tekortschieten ten
opzichte van Red Bull", zegt Sainz tegen onder meer RacingNews365 .
"We besteden ook veel tijd in de simulator om verschillende dingen
uit te proberen. We besteden meer tijd dan ooit aan het omdraaien
van het seizoen en aan alles wat we kunnen doen om onszelf in een
betere positie te krijgen voor volgend jaar", gaat hij verder.
Sainz ziet dat andere teams dit seizoen hun zaken beter op orde
hebben. "Het is erg moeilijk om te voorspellen op welke circuits we
snel zullen zijn. het berste voorbeeld was het verschil tussen
Hongarije en Spa-Francorchamps. Ik denk dat als je onze auto ziet,
we hadden verwacht dat Hongarije een goed weekend zou kunnen
worden. We verwachtten dat het een zwakker weekend zou worden op
Spa en eigenlijk was het tegenovergestelde het geval. Dit laat zien
dat er misschien iets intrinsieks is dat we niet volledig begrijpen
en dat we niet goed kunnen voorspellen. En deze onvoorspelbaarheid
is precies waar we ons nu op richten om te proberen alles op een
rijtje te zetten en dat is waar we ons dit weekend ook op gaan
richten en natuurlijk ook in de tweede helft van het seizoen." Ook
positieve punten Maar gelukkig voor Ferrari ziet Sainz ook nog
enkele positieve punten. "De auto biedt altijd een aantal goede
mogelijkheden in de kwalificatie om misschien een beetje beter te
kwalificeren dan wat de racepace van de auto zou kunnen zijn. En
als je een goed ronde in de kwalificatie neerzet, kun je misschien
een podiumplaats bemachtigen als je een probleemloze race hebt. We
zullen ons vooral richten op het weer snel krijgen van de auto
tijdens de race en proberen die kwalificatiesessies vast te
houden." Gaan we dit dan direct in Zandvoort zien? "Ik weet het
niet. Want als je naar de baan kijkt, zou je kunnen zeggen: ja, dat
zou een betere moeten zijn voor ons. Maar als je dan naar Hongarije
kijkt, dan was het dat niet. Dan is het extreem moeilijk om nu te
voorspellen wat we hier dit jaar gaan doen." Sainz hoopt vooral dat
in de tweede seizoenshelft de problemen bij Ferrari opgelost
worden, zodat er niet met een achterstand aan 2024 wordt begonnen.
"Het is geen geheim meer dat we dit jaar, sinds we in Bahrein aan
het testen waren, iets in onze auto zagen dat we niet volledig
begrepen. En we hebben eerlijk gezegd heel snel vastgesteld wat de
belangrijkste zwakte van de wagen is en dat weten we." "Dan zijn er
nog andere dingen, zoals voorspellen welke circuits beter zullen
zijn dan andere. Er is de windgevoeligheid, er is een andere
temperatuurgevoeligheid die we hebben. Ik denk dat we goed bezig
zijn met het uitproberen van compleet verschillende dingen en
verschillende theorieën die we samenstellen voor de auto van
volgend jaar. Hopelijk werpt het volgend jaar vruchten af en op dit
moment kunnen we ons alleen daarop richten en alles doen wat we
kunnen."
