Drie Mercedes- en vier Aston Martin-updates, ieniemienie-wijziging voor Red Bull

Nadat de Formule 1-fabriek twee weken verplicht stil heeft gelegen,
is het Formule 1-circus dezer dagen afgereisd naar Zandvoort. Een
overvloed aan updates is er niet, maar toch zien we wat teams met
gloednieuwe onderdelen. Mercedes introduceert maar liefst die
wijzigingen. De rand van de vloer is aangepast, waardoor de
luchtstromen beter naar de achterkant van de wagen moeten vloeien,
wat weer moet zorgen voor meer downforce aan de achterkant. Laat
dat nou precies het vlak zijn waarop Hamilton graag verbetering
ziet. Verder is de zijspiegel aangepast, meer 'robuust' gemaakt in
alle omstandigheden. Wederom is dit gedaan met het doel om de
luchtstromen beter naar de achterkant van de wagen te laten vloeien
en zodoende voor meer downforce te zorgen. Datzelfde geldt voor de
laatste wijziging, gemaakt aan de beamwing (de vleugeltjes onder
onder de achtervleugel, tussen de banden). Deze is ronder gemaakt.
Dit moet ervoor zorgen dat de achterkant van de vloer meer
downforce produceert. Red Bull-beamwing Het vormt een mooi
bruggetje naar de update van Red Bull , want het team van Max
Verstappen en Sergio Perez heeft een gewijzigde beam wing. Ook zij
hebben net als Mercedes voor andere rondingen gekozen bij beide
elementen, maar ook voor andere hoeken. Waarom? De uitleg van het
team uit Milton Keynes klinkt als volgt. "Om de lokale geometrie te
optimaliseren zijn er subtiele updates doorgevoerd aan de hoek en
ronding van de beamwing. De krachten moeten daardoor beter worden
verdeeld en dat moet weer zorgen voor beter performance van de
achtervleugel", aldus Red Bull. Ferrari, Alpine, Alfa Romeo, en
Williams hebben geen updates meegenomen. Er is meer! Dat betekent
dat we nog vier teams niet besproken hebben. Aston Martin pakt het
meest uit, met vier updates. Een nieuwe vloer, bestaande uit een
nieuwe 'body', 'fences' en 'edge'. Die drie vloerupdates moeten
tezamen zorgen voor meer downforce. Aan de achterkant loopt de
vloer van een F1-bolide over in de diffuser, en Aston Martin heeft
de diffuser daarom ook meteen aangepakt, om het pakket aan updates
te optimaliseren. Er is bovendien een klein 'vleugeltje' toegevoegd
achter de diffuser. McLaren heeft de achtervleugel en beamwing
aangepakt, met een compleet nieuwe mainplane, flap en endplate. Het
moet de aerodynamische efficiëntie ten goede komen, zo verklaart
het Britse team. Deze updates zijn vooral met de karakteristieken
van Circuit Zandvoort in het achterhoofd doorgevoerd. Om de
problemen met de bandenslijtage aan te pakken heeft Haas eveneens
een drietal updates geïntroduceerd. Een nieuwe voorvleugel en een
nieuwe neus. Het moet tot een 'significante verbetering' leiden.
Tot slot is ook de brake duct aan de achterkant aangepakt, maar
vooral met de koeling op Circuit Zandvoort in gedachten. Tot slot
zien we een updatetje bij AlphaTauri . De endplate van de
achtervleugel is geüpdatet. Het moet voor meer efficiëntie zorgen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines