Norris troeft ontevreden Verstappen verrassend af, nare crash Ricciardo in VT2 Zandvoort
Al in de eerste vrije training zat de sfeer er goed in op Circuit
Zandvoort en ook tijdens VT2, die vrijdagmiddag om 16:00 uur stipt
begon, was het ondanks een dik wolkendek weer een groot feestje. De
Formule 1-coureurs deden vrolijk mee, want zodra de lichten op
groen gingen, was het druk op de baan. Lance Stroll dacht geen
seconde na en dook de baan op om zoveel mogelijk gemiste tijd in te
halen, aangezien hij VT1 vanwege motorproblemen uit had moeten
zitten. Voor Carlos Sainz gold hetzelfde, want hij zat verplicht de
eerste training uit ten faveure van een rookiecoureur, Robert
Shwartzman, wat elke coureur een maal per seizoen moet doen. Max
Verstappen, de snelste in VT1, had er wederom zin in. Hij was na
vijf minuten bezig aan een 'paarse' ronde, maar in de laatste bocht
werd hij pontificaal in de weg gereden door Nico Hulkenberg. Niet
voor het eerst dit jaar speelde verkeer een grote rol op het korte,
bochtige Circuit Zandvoort. Dat liet Max via de radio ook merken.
Na precies tien minuten stonden er plots twee F1-bolides in de muur
bocht drie, de Hugenholtzbocht. Het was Oscar Piastri die de
controle over zijn McLaren was verloren en bovenaan in de kombocht
in de muur stond. Daniel Ricciardo, die achter hem reed en een hoge
lijn wilde pakken, schrok zich een hoedje en parkeerde zijn auto op
zijn beurt in de barrier . Een rode vlag-situatie was het logische
gevolg. Naar mate de sessie vorderde kwam er echter wel steeds
slechter nieuws naar buiten over Ricciardo. Bij zijn crash werd het
stuur uit zijn hand gerukt en dat lijkt voor schade te hebben
gezorgd. Stijf van de adrenaline deed het al pijn en nog voor het
einde van VT2 verliet de Australiër het circuit om naar het
ziekenhuis te gaan. Wordt vervolgd. Reserverijder dit weekend is
Liam Lawson. Check hieronder de beelden, het verslag gaat daarna
verder . Rode bandjes! Na oponthoud van een kwartier werden de
achttien overige coureurs weer los gelaten en men koos massaal voor
de zachte banden. En nadat iedereen een ronde had gereden op het
zachtste rubber dat dit raceweekend beschikbaar is, stond niet
Verstappen, maar Lando Norris bovenaan. De Nederlander gaf een
kleine kwart seconde toe op de McLaren-coureur, maar daarbij moet
gezegd worden dat Verstappen een flink moment kende bij het
uitkomen van de derde bocht. Op de radio verklaarde een ontevreden
Max dat de auto 'wat rare dingen deed op medium snelheid'. In de
tweede poging verkleinde Verstappen het gat tot een schamele 0,023
seconden. Achter het snelle duo was het Alex Albon in zijn Williams
die verraste en Lewis Hamilton die de top vier completeerde. Er
stonden maar liefst acht verschillende teams in de top tien: alleen
beide Ferrari- en Haas-coureurs stonden buiten de top tien. De
verschillen waren echter allemaal minimaal. Dat belooft veel moois
voor de rest van het weekend. Longruns Het was ook meteen de
uitslag van de tweede vrije training, want na de twee ronden op
zachte banden ging iedereen wederom terug naar de pitstraat. De
auto's werden geprepareerd, volgetankt, en hup terug de baan op
voor de lange runs! Deze werden zonder blikschade, maar wel met een
zeldzaam uitstapje door de grindbak, afgewerkt. Daarin zag Red Bull
er goed uit, net als McLaren en Mercedes. Verstappen was wel
duidelijk de snellere, dus op zondag zal hij, niet geheel
verrassend, weer de topfavoriet te zijn. De vraag is hoe lastig hij
het op zaterdag in de kwalificatie zal krijgen. Sergio Perez kwam
niet verder dan P7, op ongeveer een halve seconde achterstand.
Zandvoort en ook tijdens VT2, die vrijdagmiddag om 16:00 uur stipt
begon, was het ondanks een dik wolkendek weer een groot feestje. De
Formule 1-coureurs deden vrolijk mee, want zodra de lichten op
groen gingen, was het druk op de baan. Lance Stroll dacht geen
seconde na en dook de baan op om zoveel mogelijk gemiste tijd in te
halen, aangezien hij VT1 vanwege motorproblemen uit had moeten
zitten. Voor Carlos Sainz gold hetzelfde, want hij zat verplicht de
eerste training uit ten faveure van een rookiecoureur, Robert
Shwartzman, wat elke coureur een maal per seizoen moet doen. Max
Verstappen, de snelste in VT1, had er wederom zin in. Hij was na
vijf minuten bezig aan een 'paarse' ronde, maar in de laatste bocht
werd hij pontificaal in de weg gereden door Nico Hulkenberg. Niet
voor het eerst dit jaar speelde verkeer een grote rol op het korte,
bochtige Circuit Zandvoort. Dat liet Max via de radio ook merken.
Na precies tien minuten stonden er plots twee F1-bolides in de muur
bocht drie, de Hugenholtzbocht. Het was Oscar Piastri die de
controle over zijn McLaren was verloren en bovenaan in de kombocht
in de muur stond. Daniel Ricciardo, die achter hem reed en een hoge
lijn wilde pakken, schrok zich een hoedje en parkeerde zijn auto op
zijn beurt in de barrier . Een rode vlag-situatie was het logische
gevolg. Naar mate de sessie vorderde kwam er echter wel steeds
slechter nieuws naar buiten over Ricciardo. Bij zijn crash werd het
stuur uit zijn hand gerukt en dat lijkt voor schade te hebben
gezorgd. Stijf van de adrenaline deed het al pijn en nog voor het
einde van VT2 verliet de Australiër het circuit om naar het
ziekenhuis te gaan. Wordt vervolgd. Reserverijder dit weekend is
Liam Lawson. Check hieronder de beelden, het verslag gaat daarna
verder . Rode bandjes! Na oponthoud van een kwartier werden de
achttien overige coureurs weer los gelaten en men koos massaal voor
de zachte banden. En nadat iedereen een ronde had gereden op het
zachtste rubber dat dit raceweekend beschikbaar is, stond niet
Verstappen, maar Lando Norris bovenaan. De Nederlander gaf een
kleine kwart seconde toe op de McLaren-coureur, maar daarbij moet
gezegd worden dat Verstappen een flink moment kende bij het
uitkomen van de derde bocht. Op de radio verklaarde een ontevreden
Max dat de auto 'wat rare dingen deed op medium snelheid'. In de
tweede poging verkleinde Verstappen het gat tot een schamele 0,023
seconden. Achter het snelle duo was het Alex Albon in zijn Williams
die verraste en Lewis Hamilton die de top vier completeerde. Er
stonden maar liefst acht verschillende teams in de top tien: alleen
beide Ferrari- en Haas-coureurs stonden buiten de top tien. De
verschillen waren echter allemaal minimaal. Dat belooft veel moois
voor de rest van het weekend. Longruns Het was ook meteen de
uitslag van de tweede vrije training, want na de twee ronden op
zachte banden ging iedereen wederom terug naar de pitstraat. De
auto's werden geprepareerd, volgetankt, en hup terug de baan op
voor de lange runs! Deze werden zonder blikschade, maar wel met een
zeldzaam uitstapje door de grindbak, afgewerkt. Daarin zag Red Bull
er goed uit, net als McLaren en Mercedes. Verstappen was wel
duidelijk de snellere, dus op zondag zal hij, niet geheel
verrassend, weer de topfavoriet te zijn. De vraag is hoe lastig hij
het op zaterdag in de kwalificatie zal krijgen. Sergio Perez kwam
niet verder dan P7, op ongeveer een halve seconde achterstand.