Red Bull en AlphaTauri staan voor keuze: De Vries of Lawson als Ricciardo-vervanger?
Vlak achter Oscar Piastri crashte Daniel Ricciardo in de beginfase
van de tweede vrije training op Circuit Zandvoort. De training voor
de Grand Prix van Nederland moest worden stilgelegd om de bolides
te bergen en Piastri stapte uit zonder problemen, maar bij
Ricciardo dat niet het geval. Zichtbaar met pijn aan zijn hand
en/of pols stapte hij met moeite uit. Na een check in het medisch
centrum is hij doorgestuurd naar de spoedpost in Haarlem, waar
gekeken wordt of er bijvoorbeeld iets gebroken is. Mocht de
AlphaTauri-coureur gewond zijn of teveel pijn hebben, dan kan hij
niet in actie komen in Zandvoort. In dat geval heeft Red Bull Liam
Lawson klaarstaan als vervanger. Echter kan de Oostenrijkse
renstal, waar AlphaTauri het zusterteam van is, ook besluiten om
Nyck de Vries op te bellen en hem weer een race te laten rijden.
Wat is de beste keuze? Dat laten we verder in het midden, maar we
sommen de feiten voor je op. Waarom Nyck de Vries? Hoewel De Vries
nog niet heel lang geleden vervroegd werd weggestuurd bij
AlphaTauri, heeft hij wel de nodige ervaring in de Formule 1. De
Nederlander reed tien Grands Prix voor het Italiaanse team in
vrijwel exact dezelfde auto als Ricciardo in crashte op Circuit
Zandvoort. In theorie kan hij 'gewoon instappen' als hij ingevlogen
wordt (of ingereden, stel hij is toevallig in de buurt). De Vries
heeft overigens 11 races verreden in de F1, want ook in '22 kwam
hij in actie. Toen voor Williams. Daarnaast kent hij het team, de
engineers en de knoppen en werkwijzen erg goed. Niet zo gek ook na
tien races bij AlphaTauri dit seizoen. Alleen de afgelopen twee
races reed hij niet, maar de stoeltjes met de vorm van De Vries'
achterwerk zullen nog wel ergens liggen en voor de rest kan hij de
draad makkelijk weer oppakken. En dat scheelt héél veel uitleg,
extra briefings, instellingen veranderen, werkwijzen leren en al
dat soort zaken voor Lawson. Ook heeft De Vries objectief gezien
een grotere kans op punten, vooral op een circuit dat hij erg goed
kent en een hectisch weekend met regen, waardoor AlphaTauri wat
meer kans maakt op punten. Dan hebben we ook nog het feit dat het
de thuisrace is voor De Vries. Tuurlijk, AlphaTauri en Red Bull
zijn niets verplicht, maar na een vroege exit hem nog een Grand
Prix laten rijden op Zandvoort? Dat zou een mooi gebaar zijn, wat
Red Bull vast in een marketingjasje kan steken. Maar wil De Vries
het ook? Waarom Liam Lawson? Liam Lawson is de test- en
reservecoureur van Red Bull en AlphaTauri, dus feitelijk gezien is
hij de allereerste persoon waar het team naar kijkt als er een
vervanger nodig is. Hij is aanwezig op Circuit Zandvoort en is daar
precies voor dit soort redenen: een onverwachte uitvalbeurt van een
coureur, zodat er een invaller is voor de rest van het weekend. Ook
kan hij lekker wat kilometers maken in de derde vrije training, de
kwalificatie en de Grand Prix van Nederland. Driekwart van een
F1-weekend verrijden is nuttige informatie voor hemzelf, maar
natuurlijk ook voor Red Bull. Hij kan zich bewijzen, maar hoeft dat
natuurlijk niet direct te doen. Rustig ervaring opbouwen is al mooi
meegenomen. Lawson is daarnaast ook een politiek makkelijkere
keuze, want stel: De Vries stapt in, rijdt de sterren van de hemel
en scoort punten, waarna hij - dit alles als Ricciardo er in
Zandvoort én Monza uit ligt - een week later in Italië wéér punten
scoort, Red Bull ineens lastige keuzes voor zich heeft. Een
ontslagen coureur die ineens goed presteert. Moet hij dan
terugkeren? Vorig jaar in Italië scoorde De Vries wel punten...
Natuurlijk is dat nog allemaal een 'als, als'-verhaal, maar het kan
een benarde situatie worden. Bij Lawson is dat niet zo. In het
ergste geval rijdt hij een rotweekend, gaat hij terug naar de Super
Formula en wordt er later gekeken of ze hem nog een kans geven of
niet. Geen gedoe. Ten slotte heeft AlphaTauri misschien een kansje
op punten, maar bovenal hebben ze weinig te verliezen. Punten
scoren wordt erg lastig en een nulscore maakt dus niet zó veel uit.
Een 'gratis' kans om een rookie een Grand Prix te laten verrijden:
waarom niet? Zeker met het oog op de toekomst. Wie denk jij dat de
betere keuze is, mocht Ricciardo niet in actie kunnen komen? Laat
het hieronder weten!
van de tweede vrije training op Circuit Zandvoort. De training voor
de Grand Prix van Nederland moest worden stilgelegd om de bolides
te bergen en Piastri stapte uit zonder problemen, maar bij
Ricciardo dat niet het geval. Zichtbaar met pijn aan zijn hand
en/of pols stapte hij met moeite uit. Na een check in het medisch
centrum is hij doorgestuurd naar de spoedpost in Haarlem, waar
gekeken wordt of er bijvoorbeeld iets gebroken is. Mocht de
AlphaTauri-coureur gewond zijn of teveel pijn hebben, dan kan hij
niet in actie komen in Zandvoort. In dat geval heeft Red Bull Liam
Lawson klaarstaan als vervanger. Echter kan de Oostenrijkse
renstal, waar AlphaTauri het zusterteam van is, ook besluiten om
Nyck de Vries op te bellen en hem weer een race te laten rijden.
Wat is de beste keuze? Dat laten we verder in het midden, maar we
sommen de feiten voor je op. Waarom Nyck de Vries? Hoewel De Vries
nog niet heel lang geleden vervroegd werd weggestuurd bij
AlphaTauri, heeft hij wel de nodige ervaring in de Formule 1. De
Nederlander reed tien Grands Prix voor het Italiaanse team in
vrijwel exact dezelfde auto als Ricciardo in crashte op Circuit
Zandvoort. In theorie kan hij 'gewoon instappen' als hij ingevlogen
wordt (of ingereden, stel hij is toevallig in de buurt). De Vries
heeft overigens 11 races verreden in de F1, want ook in '22 kwam
hij in actie. Toen voor Williams. Daarnaast kent hij het team, de
engineers en de knoppen en werkwijzen erg goed. Niet zo gek ook na
tien races bij AlphaTauri dit seizoen. Alleen de afgelopen twee
races reed hij niet, maar de stoeltjes met de vorm van De Vries'
achterwerk zullen nog wel ergens liggen en voor de rest kan hij de
draad makkelijk weer oppakken. En dat scheelt héél veel uitleg,
extra briefings, instellingen veranderen, werkwijzen leren en al
dat soort zaken voor Lawson. Ook heeft De Vries objectief gezien
een grotere kans op punten, vooral op een circuit dat hij erg goed
kent en een hectisch weekend met regen, waardoor AlphaTauri wat
meer kans maakt op punten. Dan hebben we ook nog het feit dat het
de thuisrace is voor De Vries. Tuurlijk, AlphaTauri en Red Bull
zijn niets verplicht, maar na een vroege exit hem nog een Grand
Prix laten rijden op Zandvoort? Dat zou een mooi gebaar zijn, wat
Red Bull vast in een marketingjasje kan steken. Maar wil De Vries
het ook? Waarom Liam Lawson? Liam Lawson is de test- en
reservecoureur van Red Bull en AlphaTauri, dus feitelijk gezien is
hij de allereerste persoon waar het team naar kijkt als er een
vervanger nodig is. Hij is aanwezig op Circuit Zandvoort en is daar
precies voor dit soort redenen: een onverwachte uitvalbeurt van een
coureur, zodat er een invaller is voor de rest van het weekend. Ook
kan hij lekker wat kilometers maken in de derde vrije training, de
kwalificatie en de Grand Prix van Nederland. Driekwart van een
F1-weekend verrijden is nuttige informatie voor hemzelf, maar
natuurlijk ook voor Red Bull. Hij kan zich bewijzen, maar hoeft dat
natuurlijk niet direct te doen. Rustig ervaring opbouwen is al mooi
meegenomen. Lawson is daarnaast ook een politiek makkelijkere
keuze, want stel: De Vries stapt in, rijdt de sterren van de hemel
en scoort punten, waarna hij - dit alles als Ricciardo er in
Zandvoort én Monza uit ligt - een week later in Italië wéér punten
scoort, Red Bull ineens lastige keuzes voor zich heeft. Een
ontslagen coureur die ineens goed presteert. Moet hij dan
terugkeren? Vorig jaar in Italië scoorde De Vries wel punten...
Natuurlijk is dat nog allemaal een 'als, als'-verhaal, maar het kan
een benarde situatie worden. Bij Lawson is dat niet zo. In het
ergste geval rijdt hij een rotweekend, gaat hij terug naar de Super
Formula en wordt er later gekeken of ze hem nog een kans geven of
niet. Geen gedoe. Ten slotte heeft AlphaTauri misschien een kansje
op punten, maar bovenal hebben ze weinig te verliezen. Punten
scoren wordt erg lastig en een nulscore maakt dus niet zó veel uit.
Een 'gratis' kans om een rookie een Grand Prix te laten verrijden:
waarom niet? Zeker met het oog op de toekomst. Wie denk jij dat de
betere keuze is, mocht Ricciardo niet in actie kunnen komen? Laat
het hieronder weten!