Verstappen tot twee maal toe verrast op weg naar pole: "Ik dacht 'oh nee, dat was het'"
De eerste verrassing voor Max Verstappen, die met een voorsprong
van ruim een halve seconde ten opzichte van nummer twee Lando
Norris de poleposition voor de GP van Nederland pakte, kwam aan het
begin van Q3. De baan bleek helemaal droog en de Nederlander reed
zielsalleen rond op de intermediates, terwijl de rest van de
coureurs al op de droogweerbanden hun meters maakten. Een verkeerde
inschatting, vertelt Verstappen. "Het was vrij glad tijdens de
kwalificatie, dus het was makkelijk om een fout of iets dergelijks
te maken, zeker op dit nieuwe asfalt. Zeker aan het begin van de
kwalificatie was het lastig om temperatuur in de intermediates te
krijgen. Je moest wat ronden rijden om in het juiste ritme te
komen." In Q3 was daar dus opeens de droge lijn, tot verbazing van
Verstappen. "Initieel dacht ik niet dat het droog genoeg zou gaan
worden (voor droogweerbanden, red.), maar door de wind en de zon
droogde de baan sneller op dan verwacht. Ik reed dus naar buiten op
de intermediates, maar realiseerde me snel dat het de verkeerde
band was. Toen maakten we een pitstop, maar vervolgens werd de rode
vlag snel gezwaaid vanwege de crash van Logan Sargeant." Enkele
minuten Verstappen moest daardoor nog even aan de bak in de
slotminuten van Q3. Hij stond op P3 toen er vanwege een crash van
Charles Leclerc voor de tweede keer die sessie met de rode vlag
werd gezwaaid. Daarna stelde hij echter snel orde op zaken door de
pole te pakken. In de eerste bocht van zijn snelste ronde werd de
tweevoudig kampioen echter opnieuw negatief verrast. Hij remde veel
te laat, legt hij uit. "Ik begon aan mijn ronde, ging de eerste
bocht in en dacht 'oh nee, dat was het', want ik remde veel te
laat. Mijn eerste bocht was dus niet fantastisch", lacht hij. Het
viel uiteindelijk allemaal wel mee. "De rest van de ronde was prima
en ik voelde me oké in de auto." Was het zijn beste pole van 2023?
Hij haalde er al acht. "Ik heb een paar mooie gehad. Spa telde
niet, denk ik he?", zo doelt hij op de gridstraf die hij kreeg voor
de GP van België vanwege het laten installeren van een nieuwe
versnellingsbak. "Die was ook zeer bevredigend, maar de laatste
tijd hebben we veel kwalificaties gehad waar we begonnen op een
natte baan en eindigden op een droge baan. Erg entertainend, vind
ik." "Ik weet hoe uitdagend dit circuit is, zowel in droge als
natte omstandigheden. Om dan zo'n ronde neer te zetten op het
moment dat het telt, is zeker meer uitdagend dan op sommige andere
plekken waar je bijvoorbeeld veel meer uitloopstroken hebt", zo
sluit hij af.
van ruim een halve seconde ten opzichte van nummer twee Lando
Norris de poleposition voor de GP van Nederland pakte, kwam aan het
begin van Q3. De baan bleek helemaal droog en de Nederlander reed
zielsalleen rond op de intermediates, terwijl de rest van de
coureurs al op de droogweerbanden hun meters maakten. Een verkeerde
inschatting, vertelt Verstappen. "Het was vrij glad tijdens de
kwalificatie, dus het was makkelijk om een fout of iets dergelijks
te maken, zeker op dit nieuwe asfalt. Zeker aan het begin van de
kwalificatie was het lastig om temperatuur in de intermediates te
krijgen. Je moest wat ronden rijden om in het juiste ritme te
komen." In Q3 was daar dus opeens de droge lijn, tot verbazing van
Verstappen. "Initieel dacht ik niet dat het droog genoeg zou gaan
worden (voor droogweerbanden, red.), maar door de wind en de zon
droogde de baan sneller op dan verwacht. Ik reed dus naar buiten op
de intermediates, maar realiseerde me snel dat het de verkeerde
band was. Toen maakten we een pitstop, maar vervolgens werd de rode
vlag snel gezwaaid vanwege de crash van Logan Sargeant." Enkele
minuten Verstappen moest daardoor nog even aan de bak in de
slotminuten van Q3. Hij stond op P3 toen er vanwege een crash van
Charles Leclerc voor de tweede keer die sessie met de rode vlag
werd gezwaaid. Daarna stelde hij echter snel orde op zaken door de
pole te pakken. In de eerste bocht van zijn snelste ronde werd de
tweevoudig kampioen echter opnieuw negatief verrast. Hij remde veel
te laat, legt hij uit. "Ik begon aan mijn ronde, ging de eerste
bocht in en dacht 'oh nee, dat was het', want ik remde veel te
laat. Mijn eerste bocht was dus niet fantastisch", lacht hij. Het
viel uiteindelijk allemaal wel mee. "De rest van de ronde was prima
en ik voelde me oké in de auto." Was het zijn beste pole van 2023?
Hij haalde er al acht. "Ik heb een paar mooie gehad. Spa telde
niet, denk ik he?", zo doelt hij op de gridstraf die hij kreeg voor
de GP van België vanwege het laten installeren van een nieuwe
versnellingsbak. "Die was ook zeer bevredigend, maar de laatste
tijd hebben we veel kwalificaties gehad waar we begonnen op een
natte baan en eindigden op een droge baan. Erg entertainend, vind
ik." "Ik weet hoe uitdagend dit circuit is, zowel in droge als
natte omstandigheden. Om dan zo'n ronde neer te zetten op het
moment dat het telt, is zeker meer uitdagend dan op sommige andere
plekken waar je bijvoorbeeld veel meer uitloopstroken hebt", zo
sluit hij af.