FIA voert eenmalig speciale regel in voor GP Nederland
De sprintrace in België begon enkele weken geleden achter de safety
car. De coureurs moesten verplicht op de regenbanden starten achter
de safety car op de natte baan, zoals de sportieve F1-reglementen
voorschrijven. Toen de safety car eenmaal naar binnen ging, waren
de omstandigheden echter dusdanig verbeterd dat het hele veld
intermediates wilde. Meteen dook de helft van de coureurs naar
binnen, een ronde later de andere helft. Om te voorkomen dat dat
dit weekend in Zandvoort weer gebeurt bij een eventueel nat
scenario, heeft de FIA een speciale regel ingevoerd. Normaal
gesproken is het dus verplicht voor de coureurs om op de
regenbanden te rijden, minimaal totdat de safety car naar binnen
gaat, maar dit weekend is dat speciaal voor de Dutch GP niet het
geval. Dat heeft de wedstrijdleiding medegedeeld aan de teams. De
wedstrijdleider mag de regels op zij schuiven als de omstandigheden
dat toelaten en de teams verplichten om niet de regenbanden maar de
intermediates te monteren. De teams krijgen dit dan te horen van de
wedstrijdleiding en krijgen de tijd om de intermediates te monteren
voordat de race achter de safety car op gang wordt gebracht. De
reden? "Om het evenement veilig en ordelijk te laten verlopen en
door de exceptionele lay-out van de pitstraat in Zandvoort." De
pitstraat op het duinencircuit is namelijk vrij kort, waardoor de
pitboxen erg dicht op elkaar staan. Daardoor kan het een grote
chaos worden als alle coureurs tegelijkertijd naar binnen zouden
moeten voor intermediates. Om dat scenario te voorkomen is deze
(tijdelijke) regel in het leven geroepen.
car. De coureurs moesten verplicht op de regenbanden starten achter
de safety car op de natte baan, zoals de sportieve F1-reglementen
voorschrijven. Toen de safety car eenmaal naar binnen ging, waren
de omstandigheden echter dusdanig verbeterd dat het hele veld
intermediates wilde. Meteen dook de helft van de coureurs naar
binnen, een ronde later de andere helft. Om te voorkomen dat dat
dit weekend in Zandvoort weer gebeurt bij een eventueel nat
scenario, heeft de FIA een speciale regel ingevoerd. Normaal
gesproken is het dus verplicht voor de coureurs om op de
regenbanden te rijden, minimaal totdat de safety car naar binnen
gaat, maar dit weekend is dat speciaal voor de Dutch GP niet het
geval. Dat heeft de wedstrijdleiding medegedeeld aan de teams. De
wedstrijdleider mag de regels op zij schuiven als de omstandigheden
dat toelaten en de teams verplichten om niet de regenbanden maar de
intermediates te monteren. De teams krijgen dit dan te horen van de
wedstrijdleiding en krijgen de tijd om de intermediates te monteren
voordat de race achter de safety car op gang wordt gebracht. De
reden? "Om het evenement veilig en ordelijk te laten verlopen en
door de exceptionele lay-out van de pitstraat in Zandvoort." De
pitstraat op het duinencircuit is namelijk vrij kort, waardoor de
pitboxen erg dicht op elkaar staan. Daardoor kan het een grote
chaos worden als alle coureurs tegelijkertijd naar binnen zouden
moeten voor intermediates. Om dat scenario te voorkomen is deze
(tijdelijke) regel in het leven geroepen.