Verstappen overleeft regengekte op weg naar snaarstrakke thuiszege GP Nederland

De Grand Prix van Nederland krijgt een droomstart als precies
gedurende de openingsronde de hemelsluizen opengaan. Het gros rijdt
door, maar het is op slicks echt verraderlijk. Fernando Alonso
profiteert van die omstandigheden door zich op te werken naar P2.
Max Verstappen en Alonso zoeken na de tweede ronde de pits op,
terwijl meerdere coureurs langer buiten blijven, maar dat is echt
de verkeerde call. Dat bewijst Perez door eenvoudig de leiding te
pakken dankzij zijn vroege stop na de eerste ronde. Verstappen valt
terug tot achter de coureurs die in de eerste ronde stopten en ligt
dan buiten de top vijf. Maar Verstappen is Verstappen niet als hij
als geen ander de omstandigheden leest en iedereen weer één voor
één binnen hengelt. Hij loopt per ronde tal van seconden in op
teamgenoot Perez. Na tien ronden zien we de eerste coureurs terug
wisselen naar droogweerbanden. Enkele ronden later volgt
Verstappen, die het gat naar Perez op dat moment heeft gedicht tot
twee seconden. Hij wisselt naar softs, maar behoudt de tweede
positie. Eén ronde later volgt Perez, die daarmee de leiding af
moet staan aan Verstappen. Verstappen lijkt dan de
zevenmijlslaarzen aan te willen trekken, maar hij krijgt te horen
dat hij vooral goed op zijn banden moet passen. Dat wordt hem
makkelijker gemaakt op het moment dat Logan Sargeant net als op
zaterdag hard crasht met een safety car tot gevolg. De Amerikaan
stapt ongedeerd uit, maar de marshalls hebben enkele ronden nodig
om de barrières te repareren. Verstappen werkt vervolgens een
cleane herstart af en weet Perez buiten DRS-afstand te houden. Daar
slaagt de Mexicaan niet in ten opzichte van Fernando Alonso, die
zich nadrukkelijk in de Red Bull-spiegels meldt. De Spanjaard moet
echter afhaken als blijkt dat het zijn Aston Martin geen goed doet
om zo dicht achter de RB19 aan te cruisen. De race voor Charles
Leclerc mondt uit in een drama. Schade vroeg in de race maakt dat
hij ver terugvalt en geen moment gang in de Ferrari weet te
krijgen. Iets voorbij de helft va de race besluit de Scuderia dan
ook maar de strijd te staken. Ook voor Mercedes is het een middag
om snel te vergeten met de verkeerde strategische keuzes in de
regen en een gebrek aan pace om echt bij de top aan te haken. Uit
die top duikt Perez als eerste naar binnen voor dat wat de laatste
pitstop zou moeten zijn. Maar als ook Alonso en Verstappen hun
pitstops maken, nemen ze allemaal hun vertrouwde posities weer in.
Verstappen weet op de verse softs de snelste tijd terug te pakken
die hij verloor aan coureurs die al eerder de pits opzochten. Nóg
een emmer hemelwater Echter, de dreiging van regen blijft
nadrukkelijk bestaan, met name aan het einde van de race en met nog
ruim tien ronden te gaan, valt die bui daadwerkelijk. Perez komt
als eerste binnen, maar Red Bull verknoeit die pitstop. Verstappen
voert vanuit zijn cockpit het commando als hij aangeeft dat hij
buiten wil blijven, maar ogenblikken later komt hij toch binnen.
Het wordt te snel te nat. Iedereen wisselt naar intermediates,
behalve Esteban Ocon, die de gok waagt door op full wets te gaan
rijden. Alhoewel, gok... De regen komt met bakken uit de hemel en
Sergio Perez verslikt zich daarin met een uitstapje in de
Tarzanbocht. Het geeft P2 aan Alonso. Op het moment dat we Gyanyu
Zhou zijn Alfa Romeo onder de Tec Pro barrières begraaft in
diezelfde bocht, gaat Max Verstappen ook naar de full wets. Maar
veel meters hoeft hij er niet op te maken, want het is zó nat dat
de wedstrijdleiding de rode vlag uithangt. Een kleine drie kwartier
later wordt de race hervat met een rollende start na twee ronden
achter de safety car. De wedstrijdleiding zet daarbij de eenmalige
regel in om het gebruik van intermediates verplicht te stellen. Dit
om chaos in de krappe pitstraat te voorkomen op het moment dat men
later massaal van full wets naar intermediates zou wisselen.
Verstappen leidt bij de herstart, maar niet zonder ongemak van zijn
helm, dan wel Hans-systeem, dan wel veiligheidsgordels. Hij houdt
stand op P1, maar weet Alonso niet zomaar van zich af te schudden.
Perez krijgt dan nog een tijdstraf van vijf seconden voor te hard
rijden in de pits. Het maakt dat hij virtueel buiten het podium
valt. De Mexicaan, die ook een beetje vastzit achter Alonso, doet
te weinig om weg te rijden bij Gasly, waardoor de Fransman het
laatste plekje op het podium daadwerkelijk erft. De overwinning is
echter voor Verstappen, die er drie op rij van maakt in Zandvoort.

Top Headlines

Oudere Top Headlines