Leclerc had geen schijn van kans: "Al chaos tijdens de eerste ronde"
Het resultaat van de Grand Prix van Nederland is voor
Ferrari-coureur Charles Leclerc geen succesvol begin van de tweede
helft van het Formule 1-seizoen. Tijdens de chaotische kwalificatie
op zaterdag kwam hij niet verder dan de negende plaats na het
veroorzaken van een rode vlag, en de race op zondag ging nog
slechter van start. Vlak na het startsein kwam er opeens veel regen
uit de lucht vallen en besloot de Ferrari-coureur naar binnen te
gaan, alleen stond het team niet klaar met de juiste banden. Niet
veel later, tijdens ronde tien ging de Monegask weer naar binnen,
voor een nieuwe voorvleugel na een akkefietje met de McLaren van
Oscar Piastri. Hierna reed Leclerc de rest van zijn race achter de
feiten aan. Tijdens ronde 42 bleek de schade dan ook te groot, en
moest de Ferrari-coureur naar binnen om zijn auto in de pitbox te
zetten. De schade bleek te groot. Een chaotische race dus voor de
Monegask. Hij zegt er zelf tegenover de media, inclusief
RacingNews365 , het volgende over: "Het was al chaos tijdens de
eerste ronde, toen we de schade hadden." Toch werd de schade na het
incident niet gelijk opgemerkt. Toen hij naar binnen ging voor de
intermediates werd tenslotte niet besloten om zijn voorvleugel te
veranderen. Dit gebeurde later in ronde 10 pas. Hier heeft Leclerc
een verklaring voor: "Ik voelde veel meer dan dat de mannen (zijn
monteurs, red.) mij vertelden over de radio. Op een gegeven moment
zou het vijf tot tien punten (verlies van downforce) zijn, later
bleek het om 60 te gaan, en 60 is een andere categorie. Dus na deze
eerste ronde moest ik een berg beklimmen." "Optimaliseren als team"
Dat de monteurs niet op tijd klaarstonden tijdens de eerste
pitstop, komt vanwege de late beslissing om naar binnen te gaan:
"Ik opperde het in de laatste bocht, dus heel erg laat. Maar als ik
ernaar terugkijk: ik wist zeker dat als we vijf of zes seconden
verloren hadden tijdens de pitstop, dat we dat binnen één ronde
makkelijk zouden kunnen inhalen", legt Leclerc uit. De
Ferrari-coureur had dan ook niet de verwachting dat de monteurs met
de juiste banden klaar zouden staan: "Ik verwachtte dat het wat
tijd zou kosten, en ik denk dat we dit ingehaald hebben." Het was
dus de juiste keuze, alleen wellicht dat er in de toekomst nog aan
de snelheid van de monteurs gewerkt kan worden: "We moeten het
optimaliseren als een team, zodat de monteurs een beetje eerder
klaarstaan in zo'n soort situatie."
Ferrari-coureur Charles Leclerc geen succesvol begin van de tweede
helft van het Formule 1-seizoen. Tijdens de chaotische kwalificatie
op zaterdag kwam hij niet verder dan de negende plaats na het
veroorzaken van een rode vlag, en de race op zondag ging nog
slechter van start. Vlak na het startsein kwam er opeens veel regen
uit de lucht vallen en besloot de Ferrari-coureur naar binnen te
gaan, alleen stond het team niet klaar met de juiste banden. Niet
veel later, tijdens ronde tien ging de Monegask weer naar binnen,
voor een nieuwe voorvleugel na een akkefietje met de McLaren van
Oscar Piastri. Hierna reed Leclerc de rest van zijn race achter de
feiten aan. Tijdens ronde 42 bleek de schade dan ook te groot, en
moest de Ferrari-coureur naar binnen om zijn auto in de pitbox te
zetten. De schade bleek te groot. Een chaotische race dus voor de
Monegask. Hij zegt er zelf tegenover de media, inclusief
RacingNews365 , het volgende over: "Het was al chaos tijdens de
eerste ronde, toen we de schade hadden." Toch werd de schade na het
incident niet gelijk opgemerkt. Toen hij naar binnen ging voor de
intermediates werd tenslotte niet besloten om zijn voorvleugel te
veranderen. Dit gebeurde later in ronde 10 pas. Hier heeft Leclerc
een verklaring voor: "Ik voelde veel meer dan dat de mannen (zijn
monteurs, red.) mij vertelden over de radio. Op een gegeven moment
zou het vijf tot tien punten (verlies van downforce) zijn, later
bleek het om 60 te gaan, en 60 is een andere categorie. Dus na deze
eerste ronde moest ik een berg beklimmen." "Optimaliseren als team"
Dat de monteurs niet op tijd klaarstonden tijdens de eerste
pitstop, komt vanwege de late beslissing om naar binnen te gaan:
"Ik opperde het in de laatste bocht, dus heel erg laat. Maar als ik
ernaar terugkijk: ik wist zeker dat als we vijf of zes seconden
verloren hadden tijdens de pitstop, dat we dat binnen één ronde
makkelijk zouden kunnen inhalen", legt Leclerc uit. De
Ferrari-coureur had dan ook niet de verwachting dat de monteurs met
de juiste banden klaar zouden staan: "Ik verwachtte dat het wat
tijd zou kosten, en ik denk dat we dit ingehaald hebben." Het was
dus de juiste keuze, alleen wellicht dat er in de toekomst nog aan
de snelheid van de monteurs gewerkt kan worden: "We moeten het
optimaliseren als een team, zodat de monteurs een beetje eerder
klaarstaan in zo'n soort situatie."