'Pechvogel' Gasly dreigde na Red Bull-vertrek te verzuipen bij Alpine: "Alles moet beter"
Als we op de donderdag van het Nederlandse Grand Prix-weekend
aanschuiven in de Alpine-hospitality op Circuit Zandvoort, zien we
een opgewekte Pierre Gasly. Net als al zijn Formule 1-collega's
heeft hij net een welverdiende vakantie achter de rug. Opgeladen en
fris zit hij samen met RacingNews365 voor een uitgebreid gesprek
over zijn huidige Formule 1-situatie. Als kind van Red Bull reed
hij eind 2017 en in 2018 voor Toro Rosso, waarna hij in 2019 de
naar Renault vertrokken Daniel Ricciardo mocht vervangen. Die
schoenen bleken nog even te groot om te vullen, want al na een half
jaar naast Max Verstappen moest hij het veld ruimen. Wel kreeg hij
een tweede kans bij Toro Rosso, die hij met beide handen greep. Een
podium eind 2019 en een overwinning tijdens de GP van Italië in
2020 zorgden ervoor dat de Fransman weer helemaal hot property was.
Tot een terugkeer naar de hoofdmacht kwam het echter niet. De
ervaren Sergio Perez kreeg de voorkeur en bij een gebrek aan
toekomstperspectief maakte Gasly de oversteek naar Alpine, waar hij
sinds dit seizoen samen met Esteban Ocon het rijdersduo vormt. Maar
aan het einde van de eerste seizoenshelft was Gasly slechts terug
te vinden op de twaalfde plaats in het kampioenschap, met een
tegenvallend aantal van 22 WK-punten. Daar waar voormalig
concurrenten als Aston Martin en nu ook McLaren inmiddels de stap
naar de groep achter Red Bull hadden gemaakt, bleef Alpine
spartelend achter. Gasly voelt zich bovendien niet helemaal senang
in de A523. Tegenover deze website sprak hij afgelopen donderdag
openlijk over zijn problemen in de eerste seizoenshelft. Wie had
had gedacht dat hij drie dagen later zijn eerste podium van het
jaar zou scoren? Ondanks dat hij daar dolblij mee was, heeft Alpine
nog heel wat werk aan de winkel, want er zijn vele problemen.
Competitieve Pierre Over al die problemen heeft hij twee weken lang
na kunnen denken tijdens de zomerstop. Mentaal uitrusten deed hij
zeker, maar fysiek bleef hij maar gaan. Hij vertelt ons hoe die
break van enkele weken wezenlijk verschilt van de ellenlange
winterstop. "Het is heel anders. In de winter heb je twee à drie
maanden tussen de laatste en eerste keer dat je op het circuit
rijdt. Normaal gezien neem ik dan twee weken om volledig af te
schakelen, minder te trainen en relaxtere activiteiten zoals tennis
te doen. Dat doe je in de winter meer dan in de zomer, want in de
zomer ben je ook gewoon non-stop aan het trainen." "Natuurlijk
geniet je van je vrije tijd met vrienden en familie én doe je het
iets rustiger aan, maar daarnaast ga je nog elke dag hardlopen en
naar de sportschool. Nog steeds is het vrij intens. Dat is het
tweede deel van het seizoen sowieso, want je hebt meer races ver
weg buiten Europa met tijdsverschillen. Dan ben je vaak sneller
uitgeput, dus als je in de zomer niet traint, val je er daarna
gewoon bij neer." "Ik heb competitie nodig in mijn leven", vervolgt
de Fransman. "Na een week vakantie wil ik weer terug de baan op
gaan en mijn ellebogen gebruiken. Het is een uniek gevoel, je mist
het heel snel. Daarom probeer ik ook in mijn vrije tijd strijd te
vinden. Mijn vrienden worden er soms wel moe van, want als we naar
het strand gaan, ben ik constant bezig", lacht hij. "Ik daag ze
bijvoorbeeld uit voor een potje beachvolleybal. Ik kan niet gaan
liggen op mijn handdoek, want ik heb die competitie nodig. Ik weet
dus zeker af te schakelen en van mijn vrije tijd te genieten, maar
ik zal altijd die competitieve mindset blijven houden." Mijn
behaalde puntentotaal is geen eerlijke weerspiegeling van het echte
plaatje Pierre Gasly voor de GP van Nederland Stof tot nadenken Er
is in ieder geval genoeg stof tot nadenken voor Pierre, want de
eerste seizoenshelft was voor hem een grote deceptie. Kijkend naar
zijn voormalig werkgever AlphaTauri is het zeker een stap vooruit,
maar om McLaren en Aston Martin de podiumfinishes opeen te zien
stapelen, terwijl Alpine met Ocon alleen in Monaco het ereschavot
mocht beklimmen, knaagde in de zomerstop aan de F1-coureur. Die 22
WK-punten hadden er zeker meer kunnen zijn. Wat te denken van die
crash met teamgenoot Ocon in de slotfase van de Australische GP? Of
de verkeerde strategie van zijn team in Monaco? Het zijn twee
voorbeelden die Gasly aanstipt als we hem vragen of zijn
puntenaantal misschien niet het juiste beeld schetst. Maar het is
niet alsof zijn team zonder zijn pech plots een enorme sprong had
kunnen maken in het klassement, waar men op de teleurstellende
zesde plaats staat. "Ik denk inderdaad dat mijn behaalde
puntentotaal geen eerlijke weerspiegeling was van het echte
plaatje, maar het verandert het grote plaatje, het plaatje van hoe
we ervoor staan in het kampioenschap en hoe onze performance is,
niet. We zijn wat grote resultaten misgelopen. Qua strategie hebben
we ook wat punten laten liggen, en dat is natuurlijk ietwat
frustrerend, want als je bij een nieuw team komt, wil je dat alles
jouw kant op valt." "Dat is niet gebeurd, maar tegelijkertijd heb
ik alle pech liever meteen, zeker in een seizoen waarin we
tegenvallen. De pech zal uiteindelijk wel ophouden. Ik moet gewoon
blijven focussen en het team voorwaarts blijven pushen", zo blijft
hij positief. In Zandvoort had hij die pech in ieder geval niet.
Blik op 2024? Die zesde plek in het WK zal Alpine dit jaar
waarschijnlijk niet meer mooier kunnen maken dan hij is. Het is dan
ook zaak dat Gasly en co. de komende maanden zichzelf alvast een
voorzet geven in aanloop naar 2024, zodat men dan beter uit de
startblokken kan komen. Alles wat het team nu doet, kan op een
manier nuttig zijn voor volgend jaar, benadrukt de Franse coureur.
"Je komt natuurlijk naar elk weekend met het doel om maximaal te
presteren met het pakket dat je hebt. De regels voor 2024 blijven
nagenoeg hetzelfde, dus alles wat je de komende weken en maanden
ontdekt, zullen handig zijn op weg naar volgend jaar. Dus het ene
draagt bij aan het andere. Momenteel proberen we gewoon goede
weekenden te draaien. We zijn niet in de positie waarin we willen
verkeren, maar als we volgend jaar beter willen, dan moeten we
maximaal presteren met dit pakket en zorgen dat we begrijpen hoe we
de volgende stap moeten zetten." Maar makkelijk wordt dat niet,
want het gat naar de topteams is vrij groot. Dat Alpine naar
verluidt op motorisch vlak achterloopt op de concurrentie, is echt
niet het enige euvel. Sterker nog, zo oordeelt Gasly hard, het moet
op elk mogelijk vlak beter. "Als je een seconde achterloopt, dan
loop je op elk vlak achter. Je kan niet precies de vinger op de
zere plek leggen. Het gat is zo groot, dus het gaat niet om één
specifieke karakteristiek van de auto." "Op elk vlak kunnen we het
beter doen. Ja, we kunnen meer uit de motor halen, meer downforce
uit de auto halen en het operationeel beter doen om de auto te
maximaliseren. Het zit allemaal zo dicht op elkaar dat kleine
stapjes veel verschil kunnen maken. Ik denk dat het het gehele
pakket beter moet om het gat echt te kunnen dichten." Dat neemt
overigens niet weg dat zijn team er met de pet naar gooit nu het
wat minder gaat. "Ik ben niet blind, ik weet dat het heel
competitief is en dat het niet komt door een gebrek aan wilskracht
en toewijding. Het is F1, het is extreem complex en ik weet dat
mijn team keihard pusht. Over twee weken kan het gebeuren, of over
een half jaar, dat is de onzekerheid en de complexiteit die bij de
sport hoort. Wat we wel zelf in de hand hebben, is dat we het
maximale uit het pakket kunnen halen op de baan. We doen het
degelijk, maar het kan altijd beter." Geluk bij een ongeluk Alpine
is de afgelopen jaren snel voorbijgestreefd door zowel Aston Martin
als McLaren. Zelf maakt het team nog niet de stormachtige
ontwikkeling door zoals men misschien had gehoopt. Het leidde
recent ook al tot grote wijzigingen bij het F1-team, waar onder
meer teambaas Otmar Szafnauer moest vertrekken en CEO Laurent Rossi
een andere rol kreeg. Dat de concurrentie het kan, geeft Gasly
echter hoop. Hij zou niet weten waarom zijn eigen Alpine het
kunstje van Aston Martin eerder dit jaar en McLaren twee maanden
geleden, niet kan herhalen. "Wat Aston aan het begin van het jaar
heeft laten zien, toont aan dat het mogelijk is tijdens een winter
grote vooruitgang te boeken, maar ook tijdens het seizoen kan het",
wijst hij naar McLaren. "Het is pijnlijk om te zien dat een auto
die eerst langzamer was nu strijdt voor de podiumplekken, maar dat
moet ook een bron van motivatie en inspiratie zijn. We moeten
begrijpen wat zij beter hebben gedaan en de komende maanden
proberen om hetzelfde te doen. Ik zie geen reden waarom Alpine dat
niet zou kunnen." Zelf voelt Gasly zich dit jaar, in ieder geval in
de eerste seizoenshelft was dat zo, niet lekker in de Alpine A523,
maar dat komt omdat hij zijn eigen gewenste rijstijl botst met de
karakteristieken van de wagen. Hij wijst naar de Alpine-coureurs
van vorig jaar en hoopt dat zijn eigen input op weg naar 2024 voor
verandering kan zorgen. Tot het zover is, zal de voormalig Red
Bull-coureur zelf om de problemen heen moeten rijden. "Onze bolide
van dit jaar is duidelijk een evolutie van de auto van vorig jaar,
die tot stand is gekomen door de feedback van Esteban en Fernando.
Ik zal nu meer invloed uitoefenen op de auto van volgend jaar.
Bepaalde dingen wil ik dit jaar graag uit de auto halen, maar dat
lukt me niet, dus dat is autospecifiek." "We hebben bepaalde
richtingen uitgeprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar het
lukt gewoon niet. Dus ik zal mezelf aan moeten passen, maar ik weet
dat er nog meer performance zal komen als we op die vlakken meer
uit de auto weten te halen. Daar werken we in de simulator ook aan
en hopelijk lukt het volgend jaar wel", zo sluit hij af. De
prachtige podiumplek van Pierre tijdens de race in Zandvoort zal
hem in ieder geval goed hebben gedaan. Kan Alpine die lijn
doortrekken, of was het een gelukstreffer? Laat het ons weten in de
comments.
aanschuiven in de Alpine-hospitality op Circuit Zandvoort, zien we
een opgewekte Pierre Gasly. Net als al zijn Formule 1-collega's
heeft hij net een welverdiende vakantie achter de rug. Opgeladen en
fris zit hij samen met RacingNews365 voor een uitgebreid gesprek
over zijn huidige Formule 1-situatie. Als kind van Red Bull reed
hij eind 2017 en in 2018 voor Toro Rosso, waarna hij in 2019 de
naar Renault vertrokken Daniel Ricciardo mocht vervangen. Die
schoenen bleken nog even te groot om te vullen, want al na een half
jaar naast Max Verstappen moest hij het veld ruimen. Wel kreeg hij
een tweede kans bij Toro Rosso, die hij met beide handen greep. Een
podium eind 2019 en een overwinning tijdens de GP van Italië in
2020 zorgden ervoor dat de Fransman weer helemaal hot property was.
Tot een terugkeer naar de hoofdmacht kwam het echter niet. De
ervaren Sergio Perez kreeg de voorkeur en bij een gebrek aan
toekomstperspectief maakte Gasly de oversteek naar Alpine, waar hij
sinds dit seizoen samen met Esteban Ocon het rijdersduo vormt. Maar
aan het einde van de eerste seizoenshelft was Gasly slechts terug
te vinden op de twaalfde plaats in het kampioenschap, met een
tegenvallend aantal van 22 WK-punten. Daar waar voormalig
concurrenten als Aston Martin en nu ook McLaren inmiddels de stap
naar de groep achter Red Bull hadden gemaakt, bleef Alpine
spartelend achter. Gasly voelt zich bovendien niet helemaal senang
in de A523. Tegenover deze website sprak hij afgelopen donderdag
openlijk over zijn problemen in de eerste seizoenshelft. Wie had
had gedacht dat hij drie dagen later zijn eerste podium van het
jaar zou scoren? Ondanks dat hij daar dolblij mee was, heeft Alpine
nog heel wat werk aan de winkel, want er zijn vele problemen.
Competitieve Pierre Over al die problemen heeft hij twee weken lang
na kunnen denken tijdens de zomerstop. Mentaal uitrusten deed hij
zeker, maar fysiek bleef hij maar gaan. Hij vertelt ons hoe die
break van enkele weken wezenlijk verschilt van de ellenlange
winterstop. "Het is heel anders. In de winter heb je twee à drie
maanden tussen de laatste en eerste keer dat je op het circuit
rijdt. Normaal gezien neem ik dan twee weken om volledig af te
schakelen, minder te trainen en relaxtere activiteiten zoals tennis
te doen. Dat doe je in de winter meer dan in de zomer, want in de
zomer ben je ook gewoon non-stop aan het trainen." "Natuurlijk
geniet je van je vrije tijd met vrienden en familie én doe je het
iets rustiger aan, maar daarnaast ga je nog elke dag hardlopen en
naar de sportschool. Nog steeds is het vrij intens. Dat is het
tweede deel van het seizoen sowieso, want je hebt meer races ver
weg buiten Europa met tijdsverschillen. Dan ben je vaak sneller
uitgeput, dus als je in de zomer niet traint, val je er daarna
gewoon bij neer." "Ik heb competitie nodig in mijn leven", vervolgt
de Fransman. "Na een week vakantie wil ik weer terug de baan op
gaan en mijn ellebogen gebruiken. Het is een uniek gevoel, je mist
het heel snel. Daarom probeer ik ook in mijn vrije tijd strijd te
vinden. Mijn vrienden worden er soms wel moe van, want als we naar
het strand gaan, ben ik constant bezig", lacht hij. "Ik daag ze
bijvoorbeeld uit voor een potje beachvolleybal. Ik kan niet gaan
liggen op mijn handdoek, want ik heb die competitie nodig. Ik weet
dus zeker af te schakelen en van mijn vrije tijd te genieten, maar
ik zal altijd die competitieve mindset blijven houden." Mijn
behaalde puntentotaal is geen eerlijke weerspiegeling van het echte
plaatje Pierre Gasly voor de GP van Nederland Stof tot nadenken Er
is in ieder geval genoeg stof tot nadenken voor Pierre, want de
eerste seizoenshelft was voor hem een grote deceptie. Kijkend naar
zijn voormalig werkgever AlphaTauri is het zeker een stap vooruit,
maar om McLaren en Aston Martin de podiumfinishes opeen te zien
stapelen, terwijl Alpine met Ocon alleen in Monaco het ereschavot
mocht beklimmen, knaagde in de zomerstop aan de F1-coureur. Die 22
WK-punten hadden er zeker meer kunnen zijn. Wat te denken van die
crash met teamgenoot Ocon in de slotfase van de Australische GP? Of
de verkeerde strategie van zijn team in Monaco? Het zijn twee
voorbeelden die Gasly aanstipt als we hem vragen of zijn
puntenaantal misschien niet het juiste beeld schetst. Maar het is
niet alsof zijn team zonder zijn pech plots een enorme sprong had
kunnen maken in het klassement, waar men op de teleurstellende
zesde plaats staat. "Ik denk inderdaad dat mijn behaalde
puntentotaal geen eerlijke weerspiegeling was van het echte
plaatje, maar het verandert het grote plaatje, het plaatje van hoe
we ervoor staan in het kampioenschap en hoe onze performance is,
niet. We zijn wat grote resultaten misgelopen. Qua strategie hebben
we ook wat punten laten liggen, en dat is natuurlijk ietwat
frustrerend, want als je bij een nieuw team komt, wil je dat alles
jouw kant op valt." "Dat is niet gebeurd, maar tegelijkertijd heb
ik alle pech liever meteen, zeker in een seizoen waarin we
tegenvallen. De pech zal uiteindelijk wel ophouden. Ik moet gewoon
blijven focussen en het team voorwaarts blijven pushen", zo blijft
hij positief. In Zandvoort had hij die pech in ieder geval niet.
Blik op 2024? Die zesde plek in het WK zal Alpine dit jaar
waarschijnlijk niet meer mooier kunnen maken dan hij is. Het is dan
ook zaak dat Gasly en co. de komende maanden zichzelf alvast een
voorzet geven in aanloop naar 2024, zodat men dan beter uit de
startblokken kan komen. Alles wat het team nu doet, kan op een
manier nuttig zijn voor volgend jaar, benadrukt de Franse coureur.
"Je komt natuurlijk naar elk weekend met het doel om maximaal te
presteren met het pakket dat je hebt. De regels voor 2024 blijven
nagenoeg hetzelfde, dus alles wat je de komende weken en maanden
ontdekt, zullen handig zijn op weg naar volgend jaar. Dus het ene
draagt bij aan het andere. Momenteel proberen we gewoon goede
weekenden te draaien. We zijn niet in de positie waarin we willen
verkeren, maar als we volgend jaar beter willen, dan moeten we
maximaal presteren met dit pakket en zorgen dat we begrijpen hoe we
de volgende stap moeten zetten." Maar makkelijk wordt dat niet,
want het gat naar de topteams is vrij groot. Dat Alpine naar
verluidt op motorisch vlak achterloopt op de concurrentie, is echt
niet het enige euvel. Sterker nog, zo oordeelt Gasly hard, het moet
op elk mogelijk vlak beter. "Als je een seconde achterloopt, dan
loop je op elk vlak achter. Je kan niet precies de vinger op de
zere plek leggen. Het gat is zo groot, dus het gaat niet om één
specifieke karakteristiek van de auto." "Op elk vlak kunnen we het
beter doen. Ja, we kunnen meer uit de motor halen, meer downforce
uit de auto halen en het operationeel beter doen om de auto te
maximaliseren. Het zit allemaal zo dicht op elkaar dat kleine
stapjes veel verschil kunnen maken. Ik denk dat het het gehele
pakket beter moet om het gat echt te kunnen dichten." Dat neemt
overigens niet weg dat zijn team er met de pet naar gooit nu het
wat minder gaat. "Ik ben niet blind, ik weet dat het heel
competitief is en dat het niet komt door een gebrek aan wilskracht
en toewijding. Het is F1, het is extreem complex en ik weet dat
mijn team keihard pusht. Over twee weken kan het gebeuren, of over
een half jaar, dat is de onzekerheid en de complexiteit die bij de
sport hoort. Wat we wel zelf in de hand hebben, is dat we het
maximale uit het pakket kunnen halen op de baan. We doen het
degelijk, maar het kan altijd beter." Geluk bij een ongeluk Alpine
is de afgelopen jaren snel voorbijgestreefd door zowel Aston Martin
als McLaren. Zelf maakt het team nog niet de stormachtige
ontwikkeling door zoals men misschien had gehoopt. Het leidde
recent ook al tot grote wijzigingen bij het F1-team, waar onder
meer teambaas Otmar Szafnauer moest vertrekken en CEO Laurent Rossi
een andere rol kreeg. Dat de concurrentie het kan, geeft Gasly
echter hoop. Hij zou niet weten waarom zijn eigen Alpine het
kunstje van Aston Martin eerder dit jaar en McLaren twee maanden
geleden, niet kan herhalen. "Wat Aston aan het begin van het jaar
heeft laten zien, toont aan dat het mogelijk is tijdens een winter
grote vooruitgang te boeken, maar ook tijdens het seizoen kan het",
wijst hij naar McLaren. "Het is pijnlijk om te zien dat een auto
die eerst langzamer was nu strijdt voor de podiumplekken, maar dat
moet ook een bron van motivatie en inspiratie zijn. We moeten
begrijpen wat zij beter hebben gedaan en de komende maanden
proberen om hetzelfde te doen. Ik zie geen reden waarom Alpine dat
niet zou kunnen." Zelf voelt Gasly zich dit jaar, in ieder geval in
de eerste seizoenshelft was dat zo, niet lekker in de Alpine A523,
maar dat komt omdat hij zijn eigen gewenste rijstijl botst met de
karakteristieken van de wagen. Hij wijst naar de Alpine-coureurs
van vorig jaar en hoopt dat zijn eigen input op weg naar 2024 voor
verandering kan zorgen. Tot het zover is, zal de voormalig Red
Bull-coureur zelf om de problemen heen moeten rijden. "Onze bolide
van dit jaar is duidelijk een evolutie van de auto van vorig jaar,
die tot stand is gekomen door de feedback van Esteban en Fernando.
Ik zal nu meer invloed uitoefenen op de auto van volgend jaar.
Bepaalde dingen wil ik dit jaar graag uit de auto halen, maar dat
lukt me niet, dus dat is autospecifiek." "We hebben bepaalde
richtingen uitgeprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar het
lukt gewoon niet. Dus ik zal mezelf aan moeten passen, maar ik weet
dat er nog meer performance zal komen als we op die vlakken meer
uit de auto weten te halen. Daar werken we in de simulator ook aan
en hopelijk lukt het volgend jaar wel", zo sluit hij af. De
prachtige podiumplek van Pierre tijdens de race in Zandvoort zal
hem in ieder geval goed hebben gedaan. Kan Alpine die lijn
doortrekken, of was het een gelukstreffer? Laat het ons weten in de
comments.