Coronel verklaart rondetijdverschil van 4 seconden tussen Verstappen en Perez

Max Verstappen was tijdens de eerste stint op intermediates in de
Formule 1 Grand Prix van Nederland bij vlagen 4 seconden sneller
dan Sergio Perez, dat terwijl Perez nota bene al een ronde langer
reed op die intermediates, omdat hij eerder was gestopt. Hoe kreeg
Verstappen dat toch voor elkaar, op zo'n kort baantje? Bovenstaande
vraag is exact de vraag die we in de nieuwe Formule 1-podcast van
RacingNews365 op enig moment centraal stellen. Aan Tom Coronel de
eer om dat haarfijn uit te leggen. Voor zijn antwoord heeft hij in
de basis niet meer dan twee woorden nodig: "Jos Verstappen." "Jos
ging vroeger op de karts altijd met Max naar buiten op het moment
dat het slecht weer werd en koud was, terwijl de anderen het
slechte weer in hun busjes af zaten te wachten. Bij Jos was het
precies andersom. Hij pakte het kartje, 'hup de baan op,
handschoenen aan en rijden, rijden, rijden'." "Het ene moment was
het dan weer aan het opdrogen, het andere moment was het weer nat
en dan was het aan Max om in te schatten hoe nat het was. Jos ging
daarbij in de bochten staan om aan te geven 'hier moet je remmen',
en van daaruit gingen ze daar dan een beetje mee spelen. Dan ging
hij vaak net wel of net niet op zijn snufferd, maar zo heeft hij
wel dat finessegevoel ontwikkeld." "Dat kán je niet inschatten"
Volgens Coronel kan je op voorhand in wisselende omstandigheden
nooit inschatten hoe nat of hoe glad een bocht is, dat kan je enkel
in het moment aanvoelen: "Je hebt 100 soorten regen qua hoeveelheid
nattigheid. Hoe weet je hoe nat het is in de Tarzanbocht als je
daar aankomt met band X? Dat weet je niet." "Het is precies dat
gevoel dat hem, op het moment dat hij bij de bocht aankomt, vertelt
hoe hard hij kan gaan, waar hij de auto moet laten rollen en waar
hij op het gas kan gaan zonder dat de auto begint te kwispelen.
Want ik heb alle auto's zien kwispelen bij het uitaccelereren van
de bochten, behalve die van Max." "Kwispelt de auto wel, dan ben je
te vroeg op je gas gegaan en verlies je dus uiteindelijk tijd bij
het uitkomen van de bocht. Maar Verstappen voelt hoeveel tractie
hij heeft, bepaalt dan hoe hij moet doseren met gas geven,
huppatee, en weg is hij. En zó heeft hij dat geleerd." Beluister de
volledige podcast van RacingNews365 hieronder .

Top Headlines

Oudere Top Headlines