Sargeant niet schuldig aan harde crash in GP Nederland

Logan Sargeant had een lastig weekend tijdens de GP van Nederland,
terwijl het weekend voor het team van Williams best prima begon. De
wisselende weersomstandigheden werkten in het voordeel van de
Williams-bolide. Beide coureurs wisten zaterdag naar Q3 in de
kwalificatie te rijden, waar Alexander Albon de vierde tijd reed,
was zijn teamgenoot Sargeant de hekkensluiter van de top 10. De
zondag op Zandvoort begon droog, totdat het precies tijdens de
formatieronde begon te regenen. Het Nederlandse weer zorgde voor
een waar spektakel op Zandvoort, waar Max Verstappen uiteindelijk
zijn negende overwinning op rij wist te pakken. Voor rookie Logan
Sargeant duurde de Grand Prix van Nederland welgeteld 16 rondes,
hij crashte namelijk bij bocht acht de muur in. Einde race voor
Logan, die zelf ongedeerd uitstapte. "Had geen stuurhulp meer" Na
afloop van Dutch GP werd duidelijk dat de oorzaak van de crash
wellicht toch ergens anders ligt. Het zou namelijk niet om een
rijdersfout gaan, maar een hydraulische storing zou de oorzaak zijn
geweest van de eerste rode vlag in Zandvoort op zondag. Via de
boardradio gaf de Amerikaan aan dat hij het gevoel had dat er iets
brak in de auto. "Om uit te leggen wat er met Logan gebeurde, hij
raakte de kerb die hij vrijdag al een paar keer geraakt had", legt
teambaas James Vowles uit aan F1TV na de race. De teambaas
benadrukt dat de crash niet veroorzaakt werd door Sargeant zelf.
"We hebben de monteurs snel laten kijken, en hij raakte de kerb in
ten minste de laatste vier ronden (voor de crash). In die
specifieke laatste ronde verloor hij hydraulische druk. Je
stuursysteem is hydraulisch, dus hij had geen stuurhulp meer en
ging er vanaf. Dit was geen herhaling van wat we eerder zagen. Wat
we moeten begrijpen is waarom we zulke pieken zagen en waarom we
daar hydraulische druk verloren." En of de jonge Amerikaan hiervan
baalt? "Hij was ontdaan omdat je jezelf altijd in twijfel trekt, je
trekt alles in twijfel. Hij weet hoe rommelig het was, het was een
chaos daarbuiten, er waren kansen", sluit de voormalig Mercedes
directeur motorsportstrategie af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines