F1 maakt zich op voor afwijkend kwalificatieformat in Monza

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië maken Max
Verstappen & Co wederom kennis met een gewijzigd format,
waarbij de coureurs niet zelf kunnen kiezen op welke banden zij
rijden. Het werkt als volgt: hards voor Q1, mediums voor Q2 en
softs voor Q3. Hierdoor wordt het aantal bandensets in het weekend
gereduceerd (van dertien naar elf). Mocht dit de standaard worden,
dan worden er veel sets uitgespaard. Een kleine wijziging, zo lijkt
het, maar Mercedes-strateeg Joseph McMillan legde eerder al uit
waarom dit van grote invloed is op het verloop van het weekend. Al
op vrijdag moet de aanpak omgegooid worden. "Normaal focussen we
ons voor de kwalificatie op de beste ronde op de softs. Hiervoor
onderzoeken we hoe we de banden het best voor moeten bereiden, wat
de perfecte out lap is en nog veel meer andere dingen. Nu moeten we
dat voor drie verschillende bandensoorten doen." Alle teams krijgen
voor het Grand Prix-weekend van Italië drie keer een set hards,
vier keer een set mediums en vier keer een set softs. Verstappen
noemt nieuwe format 'helemaal ruk' Het experiment richt zich op
twee punten: het onderzoeken van een mogelijk verlaagd
bandengebruik tijdens een raceweekend voor meer duurzaamheid, en
het evalueren van een potentieel spannendere race op zondag. Door
deze gewijzigde aanpak kan Pirelli, de bandenleverancier, per
weekend veertig sets (160 banden) besparen. Als dit in alle 23
races wordt toegepast, zou de productie van 3.680 banden kunnen
worden vermeden. Max Verstappen is totaal geen fan van het format,
zo liet hij al in Hongarije weten bij Viaplay. "Helemaal ruk. Zo
denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden
gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur
nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer:
'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één
set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de
mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel
houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legde hij
uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn
en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets
banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te
maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten
het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch.

Top Headlines

Oudere Top Headlines