Ferrari met de staart tussen de benen naar Monza: het rampzalige seizoen tot dusver

Na 2007 mengde Ferrari zich in 2008 ook in de titelstrijd. De
Scuderia claimde de constructeurstitel, maar zag het
rijderskampioenschap in de allerlaatste raceronde van het seizoen
in rook opgaan. McLaren-coureur Lewis Hamilton haalde in de laatste
bocht van de Braziliaanse Grand Prix Toyoto-coureur Timo Glock in,
wat hem één punt meer opleverde dan Ferrari's Felipe Massa. In de
jaren die volgden wilde het maar niet lukken voor de Italiaanse
renstal. Wereldkampioenen Fernando Alonso en Sebastian Vettel
werden binnengehaald, maar net zo makkelijk weer de deur gewezen.
Ook in het management rommelde het voortdurend. Het meest recente
voorbeeld: de komst van Fred Vasseur, die de uit de laan gestuurde
Mattia Binotto op moest gaan volgen. Ondanks alle wijzigingen die
het Stijgerende Paard recent doorvoerde, weet Ferrari ook in 2023
geen potten te breken. Carlos Sainz en Charles Leclerc staan
respectievelijk vijfde en zesde in het kampioenschap. We sommen
enkele factoren op die het succes van de Italianen beperken.
Onvoorspelbare, onderpresterende SF-23 Waar Ferrari het vorig jaar
gedurende de eerste seizoenshelft nog op kon nemen tegen rivaal Red
Bull Racing, is dat in 2023 absoluut niet het geval. Vorig jaar was
de snelheid van de rode bolide in basis goed, maar was een te hoog
percentage bandenslijtage de achilleshiel van de meervoudig
wereldkampioen. Ook in 2023 verslijt het rubber van Sainz en
Leclerc te snel, maar volgens hoofd chassis-engineer Enrico Cardile
is er meer aan de hand. Cardile gaf tijdens het Grand Prix weekend
in Zandvoort aan dat de problemen vooral voortvloeien uit het
aerodynamisch ontwerp van de SF-23. "We denken dat onze grootste
zwakte zit in de aerodynamische eigenschappen van de auto. Tijdens
de testdagen in Bahrein was het al vrij duidelijk dat we niet op
het niveau waren waar we hoopten te zijn. Dus alle focus en alle
inspanningen zijn sinds de eerste testdag gericht op het verbeteren
van de aerodynamische eigenschappen van de auto." Cardile zei
tevens dat Ferrari voor 2024 een compleet nieuw chassis ontwikkelt,
iets waar Leclerc naar smacht. "Ik kan niet wachten. We moeten een
andere richting op, want deze auto is echt moeilijk te besturen.
Zodra je dichtbij de limiet komt, heb je geen idee wat er gaat
gebeuren. Dat is precies wat er gebeurde tijdens mijn Q3-ronde",
zei Leclerc na afloop van het Nederlandse Grand Prix-weekend,
waarin hij crashte tijdens de kwalificatie. Tekst gaat verder onder
video. Rampzalige calls van het team/coureurs Waar een deel van de
teleurstellende resultaten van Ferrari zijn te wijden aan de
uitdagende SF-23, zijn het Italiaanse team en haar rijders zelf ook
geregeld verantwoordelijk geweest voor puntenverlies. Zo liet
Ferrari Leclerc in Monaco op een ongunstig moment - vlak voor de
regen kwam - een pitstop maken. In Canada kwam Leclerc niet verder
dan Q2 na miscommunicatie net zijn engineer en in Oostenrijk ging
de double stack mis. In Hongarije duurde Leclercs pitstop veel te
lang. Daarnaast verremde Leclerc zich bij het inrijden van de
pitstraat, wat hem een vijf seconden-tijdstraf opleverde. In
Zandvoort had de Scuderia de banden voor de bolide van Leclerc niet
klaar na een (te) late call van de Monegask. Hoewel Leclerc het
vaakst betrokken lijkt te zijn bij (strategische) teamfouten,
ervaart Sainz dezelfde soort problemen. In Canada vertelde het team
hem tijdens de kwalificatie niet dat hij uit moest wijken voor
Pierre Gasly, die op een snelle ronde zat. Hierdoor ontving Sainz
een gridstraf. In Silverstone vergat de Spanjaard wat strategisch
plan ' Plan B' was - dat zei hij letterlijk over de boordradio.
Tekst gaat verder onder video. Individuele fouten van de rijders
Hoewel het wellicht lastiger is om een goed resultaat te boeken in
de SF-23 dan in de RB19 waar Max Verstappen zijn rondjes mee rijdt,
kunnen we er niet omheen dat het rijdersduo van Ferrari zelf ook
geregeld debet is aan het puntenverlies. Het tweetal hing hun
Ferrari-bolide meerdere malen in de muur en was een aantal keer
betrokken bij touchés met collega-coureurs. In onderstaande tabel
sommen we alle incidenten van Leclerc en Sainz op. *Dit is enkel
een overzicht van incidenten. Uitvalbeurten door mechanische pech
zijn hier niet in meegenomen. Tekst gaat verder onder tabel. Alle
incidenten van Carlos Sainz en Charles Leclerc in 2023 Geen
stabiliteit in het team In 2017 en 2018 leek de Scuderia lange tijd
op weg naar het kampioenschap, maar ook toen ging het mis. Het
overlijden van kopstuk Sergio Marchionne, de afgang van Sebastian
Vettel en het voortdurend veranderen van teambaas: het zijn maar
enkele van talloze (interne) factoren die zorgden voor een gebrek
aan stabiliteit binnen het team. Ook anno 2023 is dat het geval.
Vasseur is de zoveelste nieuwe teambaas in tijden. Wonderkind
Leclerc wordt op strategisch vlak vaak bevoordeeld en topman
Laurent Mekies verkast aan het eind van het seizoen naar
AlphaTauri. Daarnaast zijn er geruchten dat er diverse scheurtjes
zouden zijn in het huwelijk tussen Sainz en het team uit Maranello.
Zonder fundering kun je nu eenmaal geen huis bouwen. Kijk naar Red
Bull en Mercedes, waar sleutelfiguren als Christian Horner, Adrian
Newey, Toto Wolff en Andrew Shovlin al sinds jaar en dag loyaal
zijn aan hun werkgever. Ook in tijden dat het allemaal even wat
minder gaat. De weg terug: wanneer? Kortom: het is een samenhang
van diverse factoren die het winnen in een rode F1-bolide momenteel
bijna ondenkbaar maakt. Willen de Italianen weer meestrijden om het
kampioenschap, dan lijkt er meer nodig te zijn dan alleen een
snelle auto of een rekenwonder aan de pitmuur. Kan Ferrari in 2024
weer vechten om de wereldtitel? De tijd zal het leren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines