Wat te verwachten tijdens de Grand Prix van Italië? Verstappen kan opnieuw geschiedenis schrijven

Max Verstappen breidde zijn voorsprong in het wereldkampioenschap
met zijn zege in Zandvoort uit naar 138 punten en hoopt op een
plaats in de F1-geschiedenisboeken wanneer hij dit weekend aankomt
op Monza. De Nederlander is onaantastbaar sinds de Grand Prix van
Miami en lijkt op weg naar een derde wereldtitel ruim voor de
seizoensfinale in Abu Dhabi. De achtervolgende groep coureurs
wisselt dit seizoen van race tot race, dus wat kunnen we verwachten
tijdens de Grand Prix van Italië? Record Verstappen Het is moeilijk
te geloven dat Verstappen dit weekend in Monza niet het record voor
de meeste opeenvolgende overwinningen in de F1-geschiedenis op zijn
naam schrijft, gezien zijn verbluffende vorm. Zelfs twee stortbuien
en een rode vlag konden de tweevoudig kampioen niet van zijn stuk
brengen in zijn thuisrace - een race met zoveel risico's die het
soort kansen bood waar rivalen het hele seizoen al naar verlangden.
Verstappen gaat daarom een nieuwe raceweek in met de wetenschap dat
hij de eerste coureur in de geschiedenis kan worden die 10
overwinningen op rij behaalt, een reeks die teruggaat tot de Grand
Prix van Miami in mei. Zijn kwalificatieprestaties in België en
Zandvoort suggereren dat zaterdag geen problemen zal opleveren,
waardoor hij een duidelijk race naar de overwinning zou moeten
hebben. Immers 15 van de laatste 23 pole-sitters op Monza wonnen de
race ook uiteindelijk, een beter rendement dan Monaco. Ferrari
vecht terug De situatie bij Ferrari is ver verwijderd van de
jubelstemming bij Red Bull, met een vreselijk weekend dat maar net
gered kon worden door een top-vijf voor Carlos Sainz. Charles
Leclerc's race was een puinhoop van begin tot eind. Contact in de
openingsronde leidde tot enorme schade voordat een mislukte
pitstop, die te wijten was aan een late call van de coureur, hem
naar achteren wierp. Een gebrek aan snelheid als gevolg van het
ontbreken van downforce zou leiden tot de uitvalbeurt van Leclerc,
maar de bewering van Sainz dat de Ferrari qua tempo niet eens in de
bovenste helft van de teams zat qua racepace, maakt Ferrari vatbaar
voor een pijnlijke terugkeer naar haar thuisrace voor de fans en de
Italiaanse pers. Wat kan Ferrari dan op Monza? De vorm van voor de
zomerstop suggereert dat podiumplaatsen haalbaar zijn en een plaats
van Leclerc of Sainz in de top drie zou een hele opluchting zijn
voor alle betrokkenen. Opleving Williams zet door Williams'
prestatie op Zandvoort was niets minder dan spectaculair als je de
karakteristieken van het circuit analyseert. Gezien de sterke
punten van de auto's van het team werd verwacht dat de Grand Prix
van Nederland een van de meest uitdagende op de kalender zou zijn,
maar een dubbele Q3-notering - Logan Sargeant's eerste in de F1 -
en het tempo in de race gaven aan hoe sterk het team dit seizoen is
geworden onder leiding van James Vowles. Sargeants crash in de race
was te wijten aan een hydraulische storing en Albon eindigde
slechts achtste door een strategische fout. Het feit dat er
teleurstelling was over een puntenfinish bewijst het niveau waarop
het team opereert en is een goed voorteken voor Monza - een circuit
dat de wagen zou moeten liggen. Rommelige kwalificatie Zoals
gebruikelijk op Monza, kun je een rommelig einde van de
kwalificatie verwachten. Met zoveel belang dat wordt gehecht aan
slipstreamen om de beste rondetijd neer te zetten, is er meestal
een massa verkeer bij de voorbereiding op de laatste
kwalificatieronde van de sessie. Q3 in 2019 is hiervoor het
duidelijkste voorbeeld, waar alleen Sainz en Leclerc op tijd
start/finish haalden om aan een laatste ronde te beginnen nadat er
in de slotseconden een kat-en-muisspel met negen auto's was
ontstaan. Het jaar daarop was niet veel beter, toen coureurs
vochten om een ronde te kunnen rijden aan het eind van Q1, alsof er
een race bezig was. De drukte op de baan bij races dit jaar biedt
niet al teveel hoop dat dergelijke situaties kunnen worden
vermeden, dus de wedstrijdleiding zal op de uitkijk moeten staan om
ervoor te zorgen dat de sessie veilig wordt afgerond. Een droog
weekend? Er is sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan, negen races,
geen volledig droog weekend meer geweest voor de F1. De meeste
regen is gevallen in de afgelopen twee races in België en
Nederland. Ook voor komend weekend zijn de voorspellingen
wisselend. Als het een keer droog is, zou voor het eerst sinds
Bakoe een volledige voorbereiding in trainingen mogelijk moeten
zijn, wat de pikorde weer zou kunnen opschudden. Kan de zon dan
Verstappen tegenhouden?

Top Headlines

Oudere Top Headlines