Verstappen op Monza: meer DNFs dan podiumplekken en de bizarre crash met Hamilton
Max Verstappen en het circuit Autodromo Nazionale Monza vormen geen
gelukkig huwelijk. In zijn Formule 1-carrière reed de Nederlandse
Red Bull-coureur er acht keer en maar in één van die acht races
haalde hij een podiumplek. Twee keer haalde hij de finish helemaal
niet en één keer eindigde hij op Monza buiten de punten. Aan
Verstappen de taak om die belabberde statistieken zondag wat op te
krikken. Verstappen en Monza staat toch ook wel in het teken van
motorwissels en bijbehorende gridstraffen. Bij vier van de acht
races kreeg Verstappen gridstraf voor het vervangen van onderdelen
aan zijn wagen. Dit begon al direct bij zijn debuut in 201 5 , zijn
enige race op Monza voor Toro Rosso. Verstappen bleef tijdens de
kwalificatie in Q1 lang binnen, ging uiteindelijk naar buiten, maar
vanwege problemen met de motor slaagde hij er niet in om een tijd
neer te zetten. Uiteindelijk werden zoveel onderdelen aan de wagen
vervangen dat hij een gridstraf kreeg van liefst 30(!) plekken. Hij
begon de race dus achteraan (twintigste) om uiteindelijk nog wel
naar P12 te rijden. Gridstraffen Ook in 2017, 2019 en 2022 werd
Verstappen door vervangingen aan zijn wagen naar achteren geworpen
op de startgrid. In 2016 reed verstappen voor het eerst in een Red
Bull op Monza. hij kwalificeerde zich als zevende en hield die plek
ook in de race vast. Een jaar later, in 2017 , reed Verstappen in
een uitstekende kwalificatie achter Lewis Hamilton naar P2. Maar
wederom volgde een gridstraf, net als bij veel andere coureurs.
Verstappen startte uiteindelijk vanaf P13, kende enkele kleine
incidentjes in de race en finishte als tiende. In 2018 een keer
geen motorwissel voor Verstappen op Monza. Hij finishte zelfs als
derde, maar mocht niet naar het podium. Hij kreeg een tijdstraf van
vijf seconden waardoor hij geklasseerd werd op P5. De tijdstraf
kreeg hij omdat hij Valtteri Bottas na een pitstop van de baan
drukte. In 2019 was er wederom een motorwissel voor Verstappen. Hij
begon de race op P19 en reed toch naar een nette achtste plek in de
race. Bovenop Hamilton Daarna breken twee moeilijke jaren aan voor
Verstappen in de GP van Italië. In 2020 en 2021 krijgt hij namelijk
een DNF achter zijn naam, terwijl hij dus ook nog altijd wacht op
zijn eerste podiumplek. In 2020 is een technisch probleem schuldig
aan het uitvallen van Verstappen. Hij start als vijfde maar in
ronde 30 begeeft zijn motor het en is het einde oefening. Een jaar
later is Verstappen wel zelf schuldig aan zijn tweede DNF op rij op
Monza. Verstappen start in 2021 vanaf poleposition, nadat hij in de
sprintrace als tweede eindigde en winnaar Bottas een gridstraf
kreeg. In ronde 25 gaat het helemaal mis. Lewis Hamilton komt net
uit de pits en hij en Verstappen gaan zij aan zij bocht één in. In
de direct daarop volgende bocht raakt Verstappen het linker
achterwiel van de Mercedes van de Brit, waardoor hij zichzelf
lanceert en bovenop de wagen van Hamilton belandt, waardoor beide
coureurs uitvallen. De stewards wijzen Verstappen aan als
schuldige. Bij de volgende race (GP van Rusland) krijgt de
Nederlander een gridstraf van drie plekken en ook krijgt hij twee
strafpunten op zijn licentie. En dan is het alweer 2022 . Voor de
achtste keer verschijnt Verstappen aan de start in Monza en
eindelijk pakt hij zijn eerste podium daar. Direct een overwinning.
Wederom moet hij in zijn Red Bull verder naar achteren beginnen dan
hij eigenlijk kwalificeerde. Door vervanging van onderdelen start
Verstappen de race vanaf P7. Hij strijdt met Charles Leclerc om de
zege en profiteert optimaal van een andere strategie. Uiteindelijk
is het verschil met de Ferrari-rijder slechts enkele secondes omdat
de race wordt gefinisht achter de safety car vanwege een probleem
met de McLaren van Daniel Ricciardo. Dit weekend gaat Verstappen
dus voor zijn (pas) tweede podiumplek op rij in Monza.
gelukkig huwelijk. In zijn Formule 1-carrière reed de Nederlandse
Red Bull-coureur er acht keer en maar in één van die acht races
haalde hij een podiumplek. Twee keer haalde hij de finish helemaal
niet en één keer eindigde hij op Monza buiten de punten. Aan
Verstappen de taak om die belabberde statistieken zondag wat op te
krikken. Verstappen en Monza staat toch ook wel in het teken van
motorwissels en bijbehorende gridstraffen. Bij vier van de acht
races kreeg Verstappen gridstraf voor het vervangen van onderdelen
aan zijn wagen. Dit begon al direct bij zijn debuut in 201 5 , zijn
enige race op Monza voor Toro Rosso. Verstappen bleef tijdens de
kwalificatie in Q1 lang binnen, ging uiteindelijk naar buiten, maar
vanwege problemen met de motor slaagde hij er niet in om een tijd
neer te zetten. Uiteindelijk werden zoveel onderdelen aan de wagen
vervangen dat hij een gridstraf kreeg van liefst 30(!) plekken. Hij
begon de race dus achteraan (twintigste) om uiteindelijk nog wel
naar P12 te rijden. Gridstraffen Ook in 2017, 2019 en 2022 werd
Verstappen door vervangingen aan zijn wagen naar achteren geworpen
op de startgrid. In 2016 reed verstappen voor het eerst in een Red
Bull op Monza. hij kwalificeerde zich als zevende en hield die plek
ook in de race vast. Een jaar later, in 2017 , reed Verstappen in
een uitstekende kwalificatie achter Lewis Hamilton naar P2. Maar
wederom volgde een gridstraf, net als bij veel andere coureurs.
Verstappen startte uiteindelijk vanaf P13, kende enkele kleine
incidentjes in de race en finishte als tiende. In 2018 een keer
geen motorwissel voor Verstappen op Monza. Hij finishte zelfs als
derde, maar mocht niet naar het podium. Hij kreeg een tijdstraf van
vijf seconden waardoor hij geklasseerd werd op P5. De tijdstraf
kreeg hij omdat hij Valtteri Bottas na een pitstop van de baan
drukte. In 2019 was er wederom een motorwissel voor Verstappen. Hij
begon de race op P19 en reed toch naar een nette achtste plek in de
race. Bovenop Hamilton Daarna breken twee moeilijke jaren aan voor
Verstappen in de GP van Italië. In 2020 en 2021 krijgt hij namelijk
een DNF achter zijn naam, terwijl hij dus ook nog altijd wacht op
zijn eerste podiumplek. In 2020 is een technisch probleem schuldig
aan het uitvallen van Verstappen. Hij start als vijfde maar in
ronde 30 begeeft zijn motor het en is het einde oefening. Een jaar
later is Verstappen wel zelf schuldig aan zijn tweede DNF op rij op
Monza. Verstappen start in 2021 vanaf poleposition, nadat hij in de
sprintrace als tweede eindigde en winnaar Bottas een gridstraf
kreeg. In ronde 25 gaat het helemaal mis. Lewis Hamilton komt net
uit de pits en hij en Verstappen gaan zij aan zij bocht één in. In
de direct daarop volgende bocht raakt Verstappen het linker
achterwiel van de Mercedes van de Brit, waardoor hij zichzelf
lanceert en bovenop de wagen van Hamilton belandt, waardoor beide
coureurs uitvallen. De stewards wijzen Verstappen aan als
schuldige. Bij de volgende race (GP van Rusland) krijgt de
Nederlander een gridstraf van drie plekken en ook krijgt hij twee
strafpunten op zijn licentie. En dan is het alweer 2022 . Voor de
achtste keer verschijnt Verstappen aan de start in Monza en
eindelijk pakt hij zijn eerste podium daar. Direct een overwinning.
Wederom moet hij in zijn Red Bull verder naar achteren beginnen dan
hij eigenlijk kwalificeerde. Door vervanging van onderdelen start
Verstappen de race vanaf P7. Hij strijdt met Charles Leclerc om de
zege en profiteert optimaal van een andere strategie. Uiteindelijk
is het verschil met de Ferrari-rijder slechts enkele secondes omdat
de race wordt gefinisht achter de safety car vanwege een probleem
met de McLaren van Daniel Ricciardo. Dit weekend gaat Verstappen
dus voor zijn (pas) tweede podiumplek op rij in Monza.