Verstappen begint recordjacht op best denkbare wijze
Als de eerste vrije training van start gaat, zien we veel harde
banden in actie. Dat is ook niet verwonderlijk, want dit weekend
wordt weer geëxperimenteerd met een afwijkend bandenformat, waarbij
per kwalificatiedeel de coureurs respectievelijk de harde, medium
en tot slot zachte banden moeten gebruiken. Het totale aantal
zachte banden is beperkt. Na een goede tien minuten zijn het de
beide Red Bulls die bovenaan de tijdenlijst staan met zowel Max
Verstappen als Sergio Perez ook op die harde banden. Niet veel
later zijn het de Ferrari's die zich ertussen weten te rijden.
Grote problemen zijn er voor Alfa Romeo die naar verluidt te maken
hebben met de koppeling. Ook Williams blijft met beide auto's lang
binnen, maar dat zou deel uitmaken van het programma, afgestemd op
de beperkte hoeveelheid banden. Een bijzonder probleem dient zich
aan voor Verstappen als hij klaagt over te veel ' helmet lift '.
Met andere woorden: de rijwind trekt zijn helm omhoog. Hij gaat er
niet minder hard door rijden, want hij handhaaft zich aan kop,
geholpen door het feit dat de topteams de zachtere banden tot en
met het einde van de sessie links laten liggen. Uiteindelijk rijdt
iedereen toch zijn ronden, zo ook de beide Alfa Romeo- en
Williams-coureurs. Laatstgenoemde team zou je op voorhand misschien
tot de outsiders rekenen, maar op zachte banden weten ze zich niet
zomaar uit de grijze middenmoot te rijden. Een knappe prestatie is
er voor Liam Lawson, die opnieuw invalt voor Daniel Ricciardo. Hij
stuurt de AlphaTauri naar de 13e tijd, voor bijvoorbeeld de beide
Haas- en Alfa Romeo-bolides. Aston Martin testcoureur Felipe
Drugovich was op medium banden eveneens in de onderste regionen te
vinden.
banden in actie. Dat is ook niet verwonderlijk, want dit weekend
wordt weer geëxperimenteerd met een afwijkend bandenformat, waarbij
per kwalificatiedeel de coureurs respectievelijk de harde, medium
en tot slot zachte banden moeten gebruiken. Het totale aantal
zachte banden is beperkt. Na een goede tien minuten zijn het de
beide Red Bulls die bovenaan de tijdenlijst staan met zowel Max
Verstappen als Sergio Perez ook op die harde banden. Niet veel
later zijn het de Ferrari's die zich ertussen weten te rijden.
Grote problemen zijn er voor Alfa Romeo die naar verluidt te maken
hebben met de koppeling. Ook Williams blijft met beide auto's lang
binnen, maar dat zou deel uitmaken van het programma, afgestemd op
de beperkte hoeveelheid banden. Een bijzonder probleem dient zich
aan voor Verstappen als hij klaagt over te veel ' helmet lift '.
Met andere woorden: de rijwind trekt zijn helm omhoog. Hij gaat er
niet minder hard door rijden, want hij handhaaft zich aan kop,
geholpen door het feit dat de topteams de zachtere banden tot en
met het einde van de sessie links laten liggen. Uiteindelijk rijdt
iedereen toch zijn ronden, zo ook de beide Alfa Romeo- en
Williams-coureurs. Laatstgenoemde team zou je op voorhand misschien
tot de outsiders rekenen, maar op zachte banden weten ze zich niet
zomaar uit de grijze middenmoot te rijden. Een knappe prestatie is
er voor Liam Lawson, die opnieuw invalt voor Daniel Ricciardo. Hij
stuurt de AlphaTauri naar de 13e tijd, voor bijvoorbeeld de beide
Haas- en Alfa Romeo-bolides. Aston Martin testcoureur Felipe
Drugovich was op medium banden eveneens in de onderste regionen te
vinden.