Ferrari bovenaan in VT2 GP Italië, ontevreden Verstappen slechts vijfde, Perez crasht

In de eerste vrije training van het weekend was het Max Verstappen
die de snelste coureur was. Kon hij dat kunstje in VT2 herhalen?
Stipt 17:00 uur sprongen de lichten aan het einde van de pitstraat
op groen en werden de coureurs losgelaten. In dit speciale weekend,
waar de teams beschikking hebben over minder banden en er in Q1 op
hard, Q2 op medium en Q3 op soft moet worden gekwalificeerd, was
het belangrijk om veel informatie te verzamelen over de
verschillende banden. Vandaar zagen we meteen veel F1-bolides op de
baan, maar tijd om een ronde neer te zette kreeg men in eerste
instantie niet. Na vier minuten viel de Aston Martin-bolide van
Lance Stroll namelijk al stil met ogenschijnlijk motorproblemen. En
dus keerden Jan en alleman weer terug naar de pitstraat om te
wachten totdat de code rood voorbij was. Lullig voor de Canadees,
want hij had zijn eerste vrije training al af moeten staan aan
reservecoureur Felipe Drugovich. Medium banden Het oponthoud duurde
gelukkig voor de coureurs niet heel lang. Eveneens duurde het niet
lang voordat Verstappen weer een weg had gevonden naar de top van
de tijdenlijst. Met een 1.22,244 liet hij van zich horen. Dat deed
hij op de medium banden. Sergio Perez gaf op dat moment een tiende
van een seconde toe, beide Ferrari's zo'n vier tienden, allemaal op
medium banden. Dat was echter nog lang niet de beste tijd van de
dag, want een tiental minuten later deden de Ferrari-coureurs er
een schepje bovenop. Sainz dook met zijn 1.21,5 namelijk ruim 0,6
seconde onder de tijd van Verstappen, Leclerc was 0,4 seconden
sneller dan de Nederlander. Beiden reden nog steeds op de medium
banden. Bij Hamilton ging het ondertussen wat minder goed.
Vergeleken met zijn teamgenoot George Russell verloor hij in de
eerste sector namelijk 0,6 seconden. "Hoe dan?", vroeg hij zich af.
"Je verliest het vooral op de rechte stukken", aldus zijn team. De
twee Mercedes-coureur reden duidelijk met andere afstellingen en
Hamilton vroeg zijn team of hij naar binnen mocht komen om zijn
afstelling om te gooien. "Dat zou heel ons programma in de war
gooien", krijgt hij te horen van engineer Bono . Halverwege de
sessie reed de zevenvoudig kampioen de tiende tijd. Zachte banden
Met nog een klein half uur op de klok werd het medium rubber
massaal ingeruild en zagen we de coureurs even gaan zitten voor een
kwalificatiesimulatie op de zachtste banden. Max Verstappen wist in
zijn RB19 op de zachte banden echter niet aan de tijd van Sainz op
de medium banden te komen, al had hij wel veel last verkeer in de
tweede sector. Perez en Leclerc kwamen op hun zachte banden ook te
kort voor de tijd van Sainz op de medium. De Spanjaard zette
vervolgens zelf aan voor zijn ronde op de rode banden, waarna hij
nog eens twee tienden van zijn tijd afsnoepte: 1.21,3. Lando Norris
liet tot slot van zich horen en was de enige die mee kon met Sainz:
hij kwam 0,019 te kort. Verstappen was niet heel blij en hoopte op
nog een tweede run op de zachte banden, zoals hieronder te horen
is. Die kwam er niet, waardoor hij achter Sainz, Norris, Piastri en
Leclerc slechts de vijfde plek bezet. Lange runs Met ruim een
kwartier nog op de klok begonnen de coureurs tot slot aan de lange
runs. Sergio Perez zorgde echter voor de rode vlag door bij het
uitkomen van de parabolica de controle over zijn RB19 te verliezen
en via de grindbak de muur een kusje te geven. Hij kwam vast te
staan en dus had de wedstrijdleiding geen andere optie dan de rode
vlag te zwaaien. Het oponthoud duurde relatief lang en de coureurs
kregen slechts een aantal minuten om nog de laatste puntjes op de i
te zetten. Het is dan ook lastig om een conclusie te trekken over
de lange runs.

Top Headlines

Oudere Top Headlines