Marko verklaart mindere vrijdag Verstappen en verdedigt crashende Perez
Max Verstappen stond in de eerste vrije training voor de Formule 1
Grand Prix van Italië nog op de eerste plaats, maar in de tweede
training viel Red Bull iets terug. De tijden zeggen in de
trainingen echter maar weinig en adviseur Helmut Marko legt uit hoe
de vrijdagsessies zijn verlopen voor de leiders in het klassement.
"We hebben vooral veel geëxperimenteerd", zo trapt hij het gesprek
af met de media, waaronder RacingNews365 . "Die ene snelle ronde
(in de tweede training, red.) zou Max bovenaan het scorebord hebben
gezet, maar in de tweede sector zaten er minstens tien auto's in de
weg. Hij verloor tijd en balans. De problemen voor ons zitten
minder in de snelle bochten en meer in de langzamere." VT2 in Monza
werd voor Red Bull getekend door een crash van Sergio Perez in
Parabolica . Marko verdedigt zijn coureur: "De auto had relatief
veel last van onderstuur, daarom eindigde Checo daar. Hij gleed het
grind in, maar de auto was ook moeilijk te besturen omdat de juiste
balans nog niet gevonden was." Chaos in Monza Als er aan Marko
wordt gevraagd wat Red Bull kan weerhouden van de overwinning in
Monza, noemt hij een van de Ferrari-coureurs. "Carlos Sainz lijkt
erg sterk op dit moment", aldus de Red Bull-prominent, die wijst
naar een nog groter probleem: de welbekende Monza-trein in de
kwalificatie, waar iedereen voor de laatste bocht richting
startfinish elkaar ophoudt. Dit willen ze vooral vanwege het
slipstream-effect. "Dat kan twee tot drie tienden schelen, maar de
kans dat je daarvan profiteert is niet heel groot. We zagen het al
in de Formule 2: driekwart van het veld kwam niet eens over
startfinish door alle hectiek. Het risico is het niet waard", aldus
Marko.
Grand Prix van Italië nog op de eerste plaats, maar in de tweede
training viel Red Bull iets terug. De tijden zeggen in de
trainingen echter maar weinig en adviseur Helmut Marko legt uit hoe
de vrijdagsessies zijn verlopen voor de leiders in het klassement.
"We hebben vooral veel geëxperimenteerd", zo trapt hij het gesprek
af met de media, waaronder RacingNews365 . "Die ene snelle ronde
(in de tweede training, red.) zou Max bovenaan het scorebord hebben
gezet, maar in de tweede sector zaten er minstens tien auto's in de
weg. Hij verloor tijd en balans. De problemen voor ons zitten
minder in de snelle bochten en meer in de langzamere." VT2 in Monza
werd voor Red Bull getekend door een crash van Sergio Perez in
Parabolica . Marko verdedigt zijn coureur: "De auto had relatief
veel last van onderstuur, daarom eindigde Checo daar. Hij gleed het
grind in, maar de auto was ook moeilijk te besturen omdat de juiste
balans nog niet gevonden was." Chaos in Monza Als er aan Marko
wordt gevraagd wat Red Bull kan weerhouden van de overwinning in
Monza, noemt hij een van de Ferrari-coureurs. "Carlos Sainz lijkt
erg sterk op dit moment", aldus de Red Bull-prominent, die wijst
naar een nog groter probleem: de welbekende Monza-trein in de
kwalificatie, waar iedereen voor de laatste bocht richting
startfinish elkaar ophoudt. Dit willen ze vooral vanwege het
slipstream-effect. "Dat kan twee tot drie tienden schelen, maar de
kans dat je daarvan profiteert is niet heel groot. We zagen het al
in de Formule 2: driekwart van het veld kwam niet eens over
startfinish door alle hectiek. Het risico is het niet waard", aldus
Marko.