FIA bijt zich met TD vast in nieuwe flexwings-soap
In het verleden is het begrip al meer dan eens voorbijgekomen:
flexwings. In principe mogen vleugels niet doorbuigen en moeten ze
onbeweegbaar aan de Formule 1 -auto's zijn bevestigd. Twee teams
zouden eerder in het seizoen reeds betrapt zijn op het bewust
gebruiken van flexwings, naar verluidt is Aston Martin één van die
teams. Maar wat zijn flexwings nou eigenlijk en welk voordeel
hebben teams daarvan? Dat legt voormalig F1-engineer Ernest Knoors
heel duidelijk uit bij Viaplay , zoals te zien is in de video
hieronder. Nieuwe TD Het door Knoors uitgelegde voordeel is iets
dat de FIA niet wil zien, want het zou om een 'oneerlijk' voordeel
gaan. Maar zolang de teams de bestaande belastingtests doorstaan,
moet een auto als 'legaal' worden aangemerkt. Echter, in de aanloop
naar de Formule 1 Grand Prix van Nederland heeft de FIA een
Technical Directive (TD) uitgevaardigd waarin staat beschreven wat
wel en niet mag en hoe de regels dus daadwerkelijk geïnterpreteerd
dienen te worden. Dit nadat bijvoorbeeld Aston Martin eerder dit
jaar al te verstaan zou hebben gekregen wijzigingen door te voeren.
Die nieuwe TD gaat in tijdens de Formule 1 Grand Prix van
Singapore, hetgeen de teams voldoende tijd moet bieden om de nodige
aanpassingen te doen. Om vervolgens te controleren of de teams nu
wel in de geest van de regels handelen, kan de FIA op onverwachte
momenten tests uitvoeren, waarbij ze mogelijk verder zullen gaan
dan de teams tot op heden gewend waren. Zoals Knoors in de video
hierboven ook al aangaf, moeten de teams tevens aantonen,
bijvoorbeeld door het aanleveren van ontwerptekeningen, hoe de
diverse vleugels en vleugelonderdelen bevestigd worden aan de auto.
Die tekeningen moeten voor 8 september bij de FIA op het bureau
liggen. Gevolgen voor Verstappen of Red Bull? Het thema wordt ook
tijdens de persconferentie voor teambazen op de vrijdag van de
Formule 1 Grand Prix van Italië aangestipt. Hoe kijkt Christian
Horner er namens Red Bull naar? Raakt het mogelijk zijn team? "Het
is niet iets wat ons zal raken, maar het is waar dat we her en der
op de grid wat 'rubberachtige' neuzen hebben gezien. Maar ik denk
dat dat dan wel boven tafel zal komen als we eenmaal in Singapore
zijn aangekomen."
flexwings. In principe mogen vleugels niet doorbuigen en moeten ze
onbeweegbaar aan de Formule 1 -auto's zijn bevestigd. Twee teams
zouden eerder in het seizoen reeds betrapt zijn op het bewust
gebruiken van flexwings, naar verluidt is Aston Martin één van die
teams. Maar wat zijn flexwings nou eigenlijk en welk voordeel
hebben teams daarvan? Dat legt voormalig F1-engineer Ernest Knoors
heel duidelijk uit bij Viaplay , zoals te zien is in de video
hieronder. Nieuwe TD Het door Knoors uitgelegde voordeel is iets
dat de FIA niet wil zien, want het zou om een 'oneerlijk' voordeel
gaan. Maar zolang de teams de bestaande belastingtests doorstaan,
moet een auto als 'legaal' worden aangemerkt. Echter, in de aanloop
naar de Formule 1 Grand Prix van Nederland heeft de FIA een
Technical Directive (TD) uitgevaardigd waarin staat beschreven wat
wel en niet mag en hoe de regels dus daadwerkelijk geïnterpreteerd
dienen te worden. Dit nadat bijvoorbeeld Aston Martin eerder dit
jaar al te verstaan zou hebben gekregen wijzigingen door te voeren.
Die nieuwe TD gaat in tijdens de Formule 1 Grand Prix van
Singapore, hetgeen de teams voldoende tijd moet bieden om de nodige
aanpassingen te doen. Om vervolgens te controleren of de teams nu
wel in de geest van de regels handelen, kan de FIA op onverwachte
momenten tests uitvoeren, waarbij ze mogelijk verder zullen gaan
dan de teams tot op heden gewend waren. Zoals Knoors in de video
hierboven ook al aangaf, moeten de teams tevens aantonen,
bijvoorbeeld door het aanleveren van ontwerptekeningen, hoe de
diverse vleugels en vleugelonderdelen bevestigd worden aan de auto.
Die tekeningen moeten voor 8 september bij de FIA op het bureau
liggen. Gevolgen voor Verstappen of Red Bull? Het thema wordt ook
tijdens de persconferentie voor teambazen op de vrijdag van de
Formule 1 Grand Prix van Italië aangestipt. Hoe kijkt Christian
Horner er namens Red Bull naar? Raakt het mogelijk zijn team? "Het
is niet iets wat ons zal raken, maar het is waar dat we her en der
op de grid wat 'rubberachtige' neuzen hebben gezien. Maar ik denk
dat dat dan wel boven tafel zal komen als we eenmaal in Singapore
zijn aangekomen."