Worstelende Leclerc geeft Ferrari een duidelijke opdracht mee in Italië

Carlos Sainz schitterde op vrijdag in Monza, terwijl Charles
Leclerc het wat lastiger had. In de tweede vrije training kwam de
Monegask niet verder dan P6, tegenover de snelste tijd voor Sainz.
Toch was er ook iets positiefs te melden, maar in aanloop naar de
kwalificatie moet er nog wel het een en ander beter aan Leclercs
kant van de garage. "Met veel brandstof aan boord was het heel
goed, maar met weinig brandstof worstelde ik. Ik denk echter dat we
wel weten wat we moeten doen in aanloop naar de zaterdag. Mijn
afstelling was wat anders (dan die van Sainz, red.), dus ik moet
wat resetten en de focus meer leggen op de low fuel runs , want
daarin hadden we het lastig." Dit weekend is het Alternate Tire
Allocation-format van kracht. De coureurs hebben minder bandensets
tot hun beschikking en moeten in Q1 verplicht op de harde banden,
Q2 verplicht op de medium banden en Q3 verplicht op de zachte
banden kwalificeren. Wat voor effect heeft dat? Het wordt door F1TV
aan Leclerc gevraagd. "In VT1 hebben we eigenlijk maar één
bandenset gebruikt, tegenover twee in een normaal weekend. Minder
representatieve ronden, dus. In VT2 was het vergelijkbaar, omdat we
een set hebben uitgespaard. In VT3 hebben we eveneens een set
minder tot onze beschikking, dus daarin zullen we een set banden
gebruiken die we ook al op vrijdag hebben gebruikt." "Dus ja, je
moet jezelf aanpassen", concludeert hij. "Je gebruikt minder nieuwe
banden, dus je hebt wat minder voorbereiding op de kwalificatie. In
Q1 en Q2 gebruiken we de harde en de medium banden, waar we pas een
keer op hebben gereden dit weekend. Het wordt dus interessant! We
hebben heel wat minder voorbereiding op de kwalificatie en wat meer
op de race. Dus we moeten echt aan de bak met onze
kwalificatiepace."

Top Headlines

Oudere Top Headlines