Sainz verschalkt Verstappen met minimaal verschil in zindere kwalificatie GP Italië
De o zo belangrijke kwalificatie voor de GP van Italië begon
zaterdagmiddag om 15:00 uur stipt. Op het iconische Monza was het
nieuwe bandenformat van kracht, het Alternative Tyre Allocation
format. Het houdt in dat er in Q1 op de harde band werd
gekwalificeerd, in Q2 op de medium band en in Q3 op de zachte
banden. Max Verstappen maakte het in Q1 nog heel eventjes een klein
beetje spannend, nadat zijn eerste ronde werd geschrapt vanwege het
overschrijden van de track limits, maar daarna stelde hij snel orde
op zaken. Hij was namelijk de snelste na twee runs, met een
voorsprong van 0,3 op de eerstvolgende coureur. Zijn derde run kon
de Nederlander afbreken, en alsnog was hij de snelste van Q1.
Achter hem zagen we enkele verrassingen, met twee snelle
Williams-coureurs in de top zes, net als Yuki Tsunoda. Achteraan
het veld vielen teleurstellend beide Alpine-coureurs uit, net als
Lance stroll. De Canadees start op zondag de race als laatste.
Kevin Magnussen en Guanyu Zhou schopten het eveneens niet tot Q2.
Q2 Met nog vijftien coureurs over, inclusief Liam Lawson, begon
iedereen op de verplichte medium banden aan het tweede deel van de
kwalificatie. Wie ging er doorstoten naar de top tien? De ogen
waren vooral gericht op Mercedes, want zij vroegen zich op
vrijdagavond nog af of de top tien wel gehaald kon worden. Na de
eerste run was het inderdaad Lewis Hamilton die op de magere
twaalfde plek stond en dus aan de bak moest om een plekje in Q3 te
bemachtigen. Dat lukte hem uiteindelijk wel, met de zesde tijd.
Wederom was Max Verstappen de snelste, met een minimale voorsprong
op beide Ferrari-coureurs en twee tienden van een seconde voor op
Sergio Perez. Alex Albon stootte eveneens door naar Q3, met een
prachtige vijfde plek voor de twee Mercedes-coureurs. Logan
Sargeant redde het daarentegen niet en start op zondag vanaf P15.
Voor Valtteri Bottas, Nico Hulkenberg, Liam Lawson en Yuki Tsunoda
was Q2 uiteindelijk ook het eindstation. Q3: wie pakt pole? Maar
het draaide natuurlijk allemaal om Q3. Wie pakt de poleposition?
Max Verstappen was de eerste coureur die aanzette voor een eerste
poging, maar het was een rommelig rondje, waarin de Red
Bull-coureur zelfs even met twee wielen in de grindbak terecht
kwam. Toch was hij daarmee drie tienden van een seconde sneller dan
Sergio Perez, die in zijn eerste run niet verder kwam dan P6. Tot
groot genoegen van de Italiaanse tifosi waren het Carlos Sainz en
Charles Leclerc die de twee snelste coureurs waren in de eerste
runs. Verstappen volgde op 0,099 seconde van snelste man Sainz. Nog
een laatste kans had Verstappen om zichzelf een gunst te bewijzen
op weg naar zijn recordpoging op zondag, want hij kan dan zijn
tiende F1-zege op een rij boeken. Ook de rest zette nog een laatste
maal aan. Uiteindelijk was het een verschrikkelijk spannende
ontknoping. Het was Sainz die de pole pakte, met 0,013 voorsprong
op Verstappen. Leclerc kwam als derde over de lijn, Russell werd
vierde, Perez vijfde. Maar er loopt nog een onderzoek naar de
Ferrari-coureurs. Krijgen ze nog een straf?
zaterdagmiddag om 15:00 uur stipt. Op het iconische Monza was het
nieuwe bandenformat van kracht, het Alternative Tyre Allocation
format. Het houdt in dat er in Q1 op de harde band werd
gekwalificeerd, in Q2 op de medium band en in Q3 op de zachte
banden. Max Verstappen maakte het in Q1 nog heel eventjes een klein
beetje spannend, nadat zijn eerste ronde werd geschrapt vanwege het
overschrijden van de track limits, maar daarna stelde hij snel orde
op zaken. Hij was namelijk de snelste na twee runs, met een
voorsprong van 0,3 op de eerstvolgende coureur. Zijn derde run kon
de Nederlander afbreken, en alsnog was hij de snelste van Q1.
Achter hem zagen we enkele verrassingen, met twee snelle
Williams-coureurs in de top zes, net als Yuki Tsunoda. Achteraan
het veld vielen teleurstellend beide Alpine-coureurs uit, net als
Lance stroll. De Canadees start op zondag de race als laatste.
Kevin Magnussen en Guanyu Zhou schopten het eveneens niet tot Q2.
Q2 Met nog vijftien coureurs over, inclusief Liam Lawson, begon
iedereen op de verplichte medium banden aan het tweede deel van de
kwalificatie. Wie ging er doorstoten naar de top tien? De ogen
waren vooral gericht op Mercedes, want zij vroegen zich op
vrijdagavond nog af of de top tien wel gehaald kon worden. Na de
eerste run was het inderdaad Lewis Hamilton die op de magere
twaalfde plek stond en dus aan de bak moest om een plekje in Q3 te
bemachtigen. Dat lukte hem uiteindelijk wel, met de zesde tijd.
Wederom was Max Verstappen de snelste, met een minimale voorsprong
op beide Ferrari-coureurs en twee tienden van een seconde voor op
Sergio Perez. Alex Albon stootte eveneens door naar Q3, met een
prachtige vijfde plek voor de twee Mercedes-coureurs. Logan
Sargeant redde het daarentegen niet en start op zondag vanaf P15.
Voor Valtteri Bottas, Nico Hulkenberg, Liam Lawson en Yuki Tsunoda
was Q2 uiteindelijk ook het eindstation. Q3: wie pakt pole? Maar
het draaide natuurlijk allemaal om Q3. Wie pakt de poleposition?
Max Verstappen was de eerste coureur die aanzette voor een eerste
poging, maar het was een rommelig rondje, waarin de Red
Bull-coureur zelfs even met twee wielen in de grindbak terecht
kwam. Toch was hij daarmee drie tienden van een seconde sneller dan
Sergio Perez, die in zijn eerste run niet verder kwam dan P6. Tot
groot genoegen van de Italiaanse tifosi waren het Carlos Sainz en
Charles Leclerc die de twee snelste coureurs waren in de eerste
runs. Verstappen volgde op 0,099 seconde van snelste man Sainz. Nog
een laatste kans had Verstappen om zichzelf een gunst te bewijzen
op weg naar zijn recordpoging op zondag, want hij kan dan zijn
tiende F1-zege op een rij boeken. Ook de rest zette nog een laatste
maal aan. Uiteindelijk was het een verschrikkelijk spannende
ontknoping. Het was Sainz die de pole pakte, met 0,013 voorsprong
op Verstappen. Leclerc kwam als derde over de lijn, Russell werd
vierde, Perez vijfde. Maar er loopt nog een onderzoek naar de
Ferrari-coureurs. Krijgen ze nog een straf?