Verbaasde Russell maximaliseert: "Anders was ik in de grindbak geëindigd"

Na een lastig weekend leek het erop dat George Russell in Q1 al
bijna ging stranden, maar uiteindelijk wist hij er zelfs een vierde
startpositie uit te slepen. De Britse Mercedes-coureur is daar zeer
tevreden mee. Hij zal zich op zondag opstellen achter de Red
Bull-bolide van Max Verstappen. Sinds de zomerpauze zit Russell in
de lift. Hij legt uit waarom. "We hebben een goede reset gehad en
ik ben heel erg blij met mijn prestaties deze eerste races na de
zomerstop. Ik ben weer terug op het niveau van de eerste races van
het jaar, want voor de zomerstop was ik de draad een klein beetje
kwijt", geeft hij toe. "Ik ben dan ook heel blij met P4", vervolgt
de teamgenoot van Lewis Hamilton. Hij verwacht in de race
progressie te kunnen boeken. "De auto is meer afgesteld voor de
race, want we hadden niet verwacht dat we als team zo snel zouden
zijn als we nu zijn gebleken. Een geweldige plek om van te
starten." Terug naar de basis Waar komt die ommekeer aan George's
kant van de garage dan vandaan? "Ik heb me gewoon gefocust op de
algemene punten. De banden vormen een enorme factor. We zijn dus
weer terug gegaan naar de basis, waarbij we het wiel niet opnieuw
uit probeerden te vinden", legt hij uit. "Daarbij accepteren we ook
wat de pace is van de auto. P4 was het maximale mogelijke deze
zaterdag. Als ik een gooi had gedaan naar pole, dan was ik
bijvoorbeeld in de grindbak geëindigd, want het was niet mogelijk
om nog drie tienden van een seconde te vinden." "We weten hoe
belangrijk de banden waren. Dit was hét ultieme voorbeeld. In Q1
stonden we P13, in Q3 stonden we P4. Het enige wat anders was,
waren de banden. Als team wisten we dat circuits met veel downforce
onze sterke punten zijn, dus we hadden verwacht hier te worstelen.
Met P4 zijn we dan ook heel blij." Op jacht naar Ferrari
Vooruitblikkend op de zondag denkt Russell een bedreiging te kunnen
vormen voor Ferrari. Over Verstappen en Red Bull rept hij met geen
woord. "Op zondag wordt het een uitdaging. We zullen denk ik een
goede racepace hebben en de slijtage lijkt niet heel hoog te zijn,
maar dat is hier in Monza eigenlijk altijd zo." "Met deze dunne
achtervleugels is inhalen echter niet makkelijk, zelfs met DRS, dus
we moeten sneller zijn in de pitstops. We verwachten beter te zijn
dan Ferrari qua bandenslijtage, dus daar liggen kansen", zo sluit
hij af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines