De ideale strategie voor de Formule 1 Grand Prix van Italië volgens Pirelli
Concreet betekent het dat de meeste coureurs die in de voorste
regionen opereren geen nieuwe zachte banden meer tot hun
beschikking hebben. Ze konden er volgens Pirelli ook voor kiezen om
alle softs 'op' te rijden, want de allersnelste strategie zou de
rode banden toch links laten liggen. De Italiaanse bandenfabrikant
wijst een éénstopper aan als snelste strategie (zie hieronder),
waarbij uit wordt gegaan van een start op de medium banden. Met één
pitstop zou men dan de race uit moeten kunnen rijden op harde
banden. Starten op softs om vervolgens te wisselen naar diezelfde
harde compound kan ook, maar vraagt om meer bandenmanagement, dat
terwijl je daar misschien juist mee ten strijde wil trekken in de
openingsfase van de race. Een tweestopper dan, zacht -zacht -
medium? Kan ook, Pirelli wijst die route aan als de op twee na
snelste strategie. Het stelt de coureur natuurlijk wel wat meer in
staat om op elk moment van de race wat meer te pushen, goed voor
het 'racey' gevoel van de coureur. Wat kan Verstappen? Wat is
wijsheid voor Max Verstappen? Carlos Sainz pakken bij de start en
dan wegrijden, dat zou wijs zijn. Maar als dat niet lukt, dan is de
vraag hoe DRS van invloed gaat zijn op de race. Als DRS krachtig
is, zal hij Sainz redelijk eenvoudig voorbij moeten kunnen rijden,
maar dan loop je wel het risico dat men mét dat krachtige DRS weer
terugslaat. Als Verstappen zich niet van zijn rivalen weet te
ontdoen, of niet aan hen voorbij weet te komen, kan de undercut
uitkomst bieden. Net wat eerder naar binnen gaan, om zo om vers en
dus sneller rubber wél die marge te pakken. Uiteraard kan diezelfde
strategie dan ook worden ingezet worden door de achtervolgers van
Verstappen als een treintje zou ontstaan. Een aardig kat- en
muisspel dus. Een overzicht van de banden die iedere coureur nog
tot zijn beschikking heeft, check je hieronder.
regionen opereren geen nieuwe zachte banden meer tot hun
beschikking hebben. Ze konden er volgens Pirelli ook voor kiezen om
alle softs 'op' te rijden, want de allersnelste strategie zou de
rode banden toch links laten liggen. De Italiaanse bandenfabrikant
wijst een éénstopper aan als snelste strategie (zie hieronder),
waarbij uit wordt gegaan van een start op de medium banden. Met één
pitstop zou men dan de race uit moeten kunnen rijden op harde
banden. Starten op softs om vervolgens te wisselen naar diezelfde
harde compound kan ook, maar vraagt om meer bandenmanagement, dat
terwijl je daar misschien juist mee ten strijde wil trekken in de
openingsfase van de race. Een tweestopper dan, zacht -zacht -
medium? Kan ook, Pirelli wijst die route aan als de op twee na
snelste strategie. Het stelt de coureur natuurlijk wel wat meer in
staat om op elk moment van de race wat meer te pushen, goed voor
het 'racey' gevoel van de coureur. Wat kan Verstappen? Wat is
wijsheid voor Max Verstappen? Carlos Sainz pakken bij de start en
dan wegrijden, dat zou wijs zijn. Maar als dat niet lukt, dan is de
vraag hoe DRS van invloed gaat zijn op de race. Als DRS krachtig
is, zal hij Sainz redelijk eenvoudig voorbij moeten kunnen rijden,
maar dan loop je wel het risico dat men mét dat krachtige DRS weer
terugslaat. Als Verstappen zich niet van zijn rivalen weet te
ontdoen, of niet aan hen voorbij weet te komen, kan de undercut
uitkomst bieden. Net wat eerder naar binnen gaan, om zo om vers en
dus sneller rubber wél die marge te pakken. Uiteraard kan diezelfde
strategie dan ook worden ingezet worden door de achtervolgers van
Verstappen als een treintje zou ontstaan. Een aardig kat- en
muisspel dus. Een overzicht van de banden die iedere coureur nog
tot zijn beschikking heeft, check je hieronder.