Bestrafte Russell haalt schouders op na incident: "Zou het absoluut weer doen"
George Russell had een goede kwalificatie en mocht de Grand Prix
van Italië op zondag als vierde aanvangen. Deze plek wist hij
gedurende de race niet te behouden, de Red Bull van Sergio Perez
bleek te snel voor de Brit. Op het gevecht met de Mexicaan in de
beginfase van de race reageert de Mercedes-coureur enigszins
verbaasd: "Het verraste me hoe lang het duurde voor Checo om mij in
te halen, aangezien zijn auto een superieure snelheid had, ze waren
zo snel in de hoge snelheidsbochten. Dat zagen we zaterdag al." Een
boost in het zelfvertrouwen van de Brit Toch was het een
vermakelijk moment voor de 25-jarige coureur. "Maar ik was best
tevreden hem zo'n lange tijd af te kunnen houden, het voelde goed
en het gaf zelfvertrouwen, ook bij het aanremmen in bocht één. Alle
gevechten zijn leuk, maar het is leuker als je de aanvallende auto
bent, én ook de snellere auto. Bij het verdedigen in een mindere
auto weet je dat je elk rempunt en elke bocht moet perfectioneren,
want als je dat niet doet, dan vliegen ze gewoon langszij. Het
geeft wel voldoening als het je lukt om een auto zo lang van je af
te houden. Dus weet je, ik zie het als een klein pluspunt dat ik
geen fouten heb gemaakt in die ronden." Incident met Esteban Ocon
Na een pitstop kwam Russell de Alpine van Esteban Ocon tegen, en
had hij het gevoel dat hij geen andere keuze had: "Ik kwam de pits
uit net achter of net naast Ocon. Als ik tot achter hem terug zou
vallen, wist ik dat ik de kans op een undercut op de mannen vooraan
verdwenen zou zijn", legt Russell uit over het incident waarvoor
hij een straf van vijf seconden kreeg. Hij haalde bocht één niet en
ging wijd en zat daarbij Ocon flink in de weg. "Ik ging dus heel
erg hot bocht één in, terwijl ik wist dat er een risico bestond dat
ik de bocht zou missen, en dat is gebeurd", legt Russell uit. "Het
is een beetje jammer, want je hebt altijd een soort van get out of
jail free card met de uitloopstroken die je daar hebt. Daardoor
geeft het de coureurs een kans om de bocht te missen als je aan het
vechten bent. Dus ik zou waarschijnlijk in de toekomst wel wat
verandering aan die bocht willen zien." Dit betekent niet dat de
Brit spijt heeft van het incident. Gevraagd of hij het weer zou
doen, denkt hij geen seconde na. "Absoluut. Ik wist dat P5
waarschijnlijk het slechtste was dat we konden behalen. Singapore
moet, hopelijk, een ander verhaal worden", sluit de
Mercedes-coureur af. Check hieronder nog eens de beelden van het
incident.
van Italië op zondag als vierde aanvangen. Deze plek wist hij
gedurende de race niet te behouden, de Red Bull van Sergio Perez
bleek te snel voor de Brit. Op het gevecht met de Mexicaan in de
beginfase van de race reageert de Mercedes-coureur enigszins
verbaasd: "Het verraste me hoe lang het duurde voor Checo om mij in
te halen, aangezien zijn auto een superieure snelheid had, ze waren
zo snel in de hoge snelheidsbochten. Dat zagen we zaterdag al." Een
boost in het zelfvertrouwen van de Brit Toch was het een
vermakelijk moment voor de 25-jarige coureur. "Maar ik was best
tevreden hem zo'n lange tijd af te kunnen houden, het voelde goed
en het gaf zelfvertrouwen, ook bij het aanremmen in bocht één. Alle
gevechten zijn leuk, maar het is leuker als je de aanvallende auto
bent, én ook de snellere auto. Bij het verdedigen in een mindere
auto weet je dat je elk rempunt en elke bocht moet perfectioneren,
want als je dat niet doet, dan vliegen ze gewoon langszij. Het
geeft wel voldoening als het je lukt om een auto zo lang van je af
te houden. Dus weet je, ik zie het als een klein pluspunt dat ik
geen fouten heb gemaakt in die ronden." Incident met Esteban Ocon
Na een pitstop kwam Russell de Alpine van Esteban Ocon tegen, en
had hij het gevoel dat hij geen andere keuze had: "Ik kwam de pits
uit net achter of net naast Ocon. Als ik tot achter hem terug zou
vallen, wist ik dat ik de kans op een undercut op de mannen vooraan
verdwenen zou zijn", legt Russell uit over het incident waarvoor
hij een straf van vijf seconden kreeg. Hij haalde bocht één niet en
ging wijd en zat daarbij Ocon flink in de weg. "Ik ging dus heel
erg hot bocht één in, terwijl ik wist dat er een risico bestond dat
ik de bocht zou missen, en dat is gebeurd", legt Russell uit. "Het
is een beetje jammer, want je hebt altijd een soort van get out of
jail free card met de uitloopstroken die je daar hebt. Daardoor
geeft het de coureurs een kans om de bocht te missen als je aan het
vechten bent. Dus ik zou waarschijnlijk in de toekomst wel wat
verandering aan die bocht willen zien." Dit betekent niet dat de
Brit spijt heeft van het incident. Gevraagd of hij het weer zou
doen, denkt hij geen seconde na. "Absoluut. Ik wist dat P5
waarschijnlijk het slechtste was dat we konden behalen. Singapore
moet, hopelijk, een ander verhaal worden", sluit de
Mercedes-coureur af. Check hieronder nog eens de beelden van het
incident.