Norris en Piastri krijgen op hun donder van teambaas: "Onacceptabel"
Na de goede vrijdag van de Grand Prix van Italië probeerde Lando
Norris de gemoederen al wat bij te stellen nadat hij de tweede tijd
reed tijdens VT2. Het circuit van Monza was namelijk op papier niet
het beste circuit voor de MCL-60. Dit was op zaterdag enigszins in
de tijdenlijst terug te zien, toen Norris naar P9 reed en
teamgenoot Oscar Piastri naar P7. Tijdens de Grand Prix op de
zondag hadden beide mannen een goede start, maar de kans op punten
was bij Piastri verkeken nadat hij een touché had met Lewis
Hamilton. Lando Norris wist nog wel punten te halen, maar met een
achtste plek was dit niet waar het team van McLaren op gehoopt had,
nadat het team uit Woking voor de zomerstop met een nieuwe upgrade
kwam en opeens de snelheid te pakken had. "We moeten het herzien"
Tot overmaat van ramp kwamen de twee McLaren-teamgenoten tijdens
een gevecht met elkaar ook nog even met elkaar in contact tijdens
de 24e ronde van de race in de eerste bocht. Beide mannen konden
doorrijden, maar teambaas Andrea Stella was hier niet over te
spreken. De reden dat Lando eerder naar binnen werd gehaald dan
teamgenoot Oscar, had volgens de teambaas te maken met dat Lando
het meeste onder druk stond van de twee: "Toen Fernando Alonso naar
binnen ging was het niet duidelijk hoe snel hij zou zijn zodra hij
voorbij de AlphaTauri zou komen. Dus we wilden zeker weten dat
beide McLarens voor Alonso zouden blijven", legt de Italiaanse
teambaas uit. "Dat is waarom je zo'n reeks uitvoert." Of er een
coureur is die als schuldige aangewezen kan worden van het contact,
dat weet de teambaas nog niet: "We moeten het herzien, zoals we
gewoonlijk doen. Er zit nergens haast achter. We zullen evalueren
en de aanpassingen doen die we moeten maken. Ik weet er zeker van
dat de coureurs de volgende keer correcter zullen handelen in een
soortgelijke situatie." Wellicht dat er ook wat te leren valt voor
het team. "Het contact werd veroorzaakt door het feit dat er druk
was vanwege de undercut, en dit is iets wat we moeten herzien. Want
we zorgen ervoor dat we de coureurs een risico laten nemen dat het
team beïnvloedt om zichzelf te bevestigen. Dit is onacceptabel. "
"Dit is niet hoe we bij McLaren racen" Het zou wel eens kunnen dat
Piastri zijn koude banden overschatte, dat is tenminste wat de
teambaas na de race voorlegt. "Het is altijd lastig als je de
pitstraat verlaat, vooral op harde banden. Het zou best kunnen dat
Oscar probeerde zichzelf in een goede plek te positioneren, maar op
koude banden zou het kunnen dat dit moeilijker was dan dat hij
geanticipeerd had. Dus ik denk dat we absoluut kunnen concluderen
dat dit gewoon een kleine inschattingsfout is. Dat zou dan
betekenen dat er helemaal geen probleem is, want beide coureurs
racen. En ze waren er van op de hoogte dat er geen conflict tussen
beide mocht ontstaan. Het was een probleem in de uitvoering." Een
menselijke fout, wat iedereen wel eens overkomt, alleen bij de
coureurs wordt het harder afgerekend. "Dat hebben we allemaal wel
eens, maar wanneer coureurs dat doen dan is het heel erg gevoelig,
maar dat is omdat ze iets moeilijks doen en in de spotlight staan."
Menselijke fout of niet, het had niet mogen gebeuren. "Er moet
nooit, maar dan ook nooit contact zijn tussen teamgenoten", vindt
Stella. "Er was contact, en dat past niet bij de manier waarop wij
bij McLaren racen. Je herziet zulke dingen, zoals je ook bij
technische, operationele en racesituaties doet. Wat belangrijk is
dat er een helderere omtrek hebben van wat geaccepteerd is, en wat
niet. Het is niet een emotioneel iets, zoals je met andere dingen
omgaat, zo moet je ook met racen omgaan." De coureurs moeten
volgens de Italiaanse ingenieur altijd het grote plaatje in
gedachten houden. "Dit is erg duidelijk voor elke coureur, er is
iets wat groter is dan henzelf. Namelijk het team."
Norris de gemoederen al wat bij te stellen nadat hij de tweede tijd
reed tijdens VT2. Het circuit van Monza was namelijk op papier niet
het beste circuit voor de MCL-60. Dit was op zaterdag enigszins in
de tijdenlijst terug te zien, toen Norris naar P9 reed en
teamgenoot Oscar Piastri naar P7. Tijdens de Grand Prix op de
zondag hadden beide mannen een goede start, maar de kans op punten
was bij Piastri verkeken nadat hij een touché had met Lewis
Hamilton. Lando Norris wist nog wel punten te halen, maar met een
achtste plek was dit niet waar het team van McLaren op gehoopt had,
nadat het team uit Woking voor de zomerstop met een nieuwe upgrade
kwam en opeens de snelheid te pakken had. "We moeten het herzien"
Tot overmaat van ramp kwamen de twee McLaren-teamgenoten tijdens
een gevecht met elkaar ook nog even met elkaar in contact tijdens
de 24e ronde van de race in de eerste bocht. Beide mannen konden
doorrijden, maar teambaas Andrea Stella was hier niet over te
spreken. De reden dat Lando eerder naar binnen werd gehaald dan
teamgenoot Oscar, had volgens de teambaas te maken met dat Lando
het meeste onder druk stond van de twee: "Toen Fernando Alonso naar
binnen ging was het niet duidelijk hoe snel hij zou zijn zodra hij
voorbij de AlphaTauri zou komen. Dus we wilden zeker weten dat
beide McLarens voor Alonso zouden blijven", legt de Italiaanse
teambaas uit. "Dat is waarom je zo'n reeks uitvoert." Of er een
coureur is die als schuldige aangewezen kan worden van het contact,
dat weet de teambaas nog niet: "We moeten het herzien, zoals we
gewoonlijk doen. Er zit nergens haast achter. We zullen evalueren
en de aanpassingen doen die we moeten maken. Ik weet er zeker van
dat de coureurs de volgende keer correcter zullen handelen in een
soortgelijke situatie." Wellicht dat er ook wat te leren valt voor
het team. "Het contact werd veroorzaakt door het feit dat er druk
was vanwege de undercut, en dit is iets wat we moeten herzien. Want
we zorgen ervoor dat we de coureurs een risico laten nemen dat het
team beïnvloedt om zichzelf te bevestigen. Dit is onacceptabel. "
"Dit is niet hoe we bij McLaren racen" Het zou wel eens kunnen dat
Piastri zijn koude banden overschatte, dat is tenminste wat de
teambaas na de race voorlegt. "Het is altijd lastig als je de
pitstraat verlaat, vooral op harde banden. Het zou best kunnen dat
Oscar probeerde zichzelf in een goede plek te positioneren, maar op
koude banden zou het kunnen dat dit moeilijker was dan dat hij
geanticipeerd had. Dus ik denk dat we absoluut kunnen concluderen
dat dit gewoon een kleine inschattingsfout is. Dat zou dan
betekenen dat er helemaal geen probleem is, want beide coureurs
racen. En ze waren er van op de hoogte dat er geen conflict tussen
beide mocht ontstaan. Het was een probleem in de uitvoering." Een
menselijke fout, wat iedereen wel eens overkomt, alleen bij de
coureurs wordt het harder afgerekend. "Dat hebben we allemaal wel
eens, maar wanneer coureurs dat doen dan is het heel erg gevoelig,
maar dat is omdat ze iets moeilijks doen en in de spotlight staan."
Menselijke fout of niet, het had niet mogen gebeuren. "Er moet
nooit, maar dan ook nooit contact zijn tussen teamgenoten", vindt
Stella. "Er was contact, en dat past niet bij de manier waarop wij
bij McLaren racen. Je herziet zulke dingen, zoals je ook bij
technische, operationele en racesituaties doet. Wat belangrijk is
dat er een helderere omtrek hebben van wat geaccepteerd is, en wat
niet. Het is niet een emotioneel iets, zoals je met andere dingen
omgaat, zo moet je ook met racen omgaan." De coureurs moeten
volgens de Italiaanse ingenieur altijd het grote plaatje in
gedachten houden. "Dit is erg duidelijk voor elke coureur, er is
iets wat groter is dan henzelf. Namelijk het team."