Sainz dacht Verstappen te pakken: "Dacht dat ik het onder controle had"
Carlos Sainz gaf alle tifosi hoop tijdens de Grand Prix van Italië
in een thuisoverwinning voor het team op het circuit van Monza. Hij
pakte de pole position op de zaterdag en mocht de race op zondag
als leider aanvangen. De Spanjaard wist gedurende de openingsrondes
de Red Bull van Max Verstappen achter zich te houden, wat hij mede
te danken had aan de snelheid van de SF-23 op het rechte stuk.
Hierdoor lukte het Verstappen niet om op pure snelheid er voorbij
te gaan, waardoor de Nederlander moest wachten tot de Ferrari voor
hem een foutje zou maken. Dit gebeurde uiteindelijk ook in ronde
15, waardoor de Nederlander zijn tiende overwinning op rij kon
verzilveren. Een dag van probeersels Toch is Carlos Sainz niet
ontevreden, hij stond namelijk met een nette P3 op het podium in
Monza. Ook de Red Bull van Sergio Perez bleek te snel. "Een P3 in
Monza voor alle tifosi was het maximaal haalbare. In ieder geval
dit weekend, want Red Bull was duidelijk aan het einde een flink
stuk sneller dan wij zondag, zoals we al verwacht hadden." Het was
zeker geen makkelijke race voor de Spanjaard. "Het was een dag van
de probeersels en ik heb alles geprobeerd om hen (de Red Bulls)
achter me te houden, vooral Max in die eerste stint. Dit heeft me
waarschijnlijk bijna het podium gekost, aangezien ik veel van mijn
banden vroeg en uiteindelijk waarschijnlijk meer dan ik gewild had,
wat me tegen het einde van de stints erg kwetsbaar maakte, en
waardoor ik erg onder druk kwam te staan eerst door Max, daarna
door Checo en toen ook nog Charles Leclerc. Uiteindelijk haalde ik
P3, maar het was een moeilijke. Een hele zware." Over de teamorders
die vanuit het team niet kwamen kan Sainz wel wat begrip opbrengen:
"Ik had beide beslissingen begrepen. Als ze teamorders hadden
gegeven, had ik het begrepen. Als ik Charles zou zijn geweest, zou
ik er natuurlijk niet zo blij mee geweest zijn. Het hangt dus
helemaal af van de positie waarin je je bevindt. Ik ga niet liegen,
het is erg afhankelijk van een subjectieve positie, of gevoel. Ik
denk dat het op de limiet was, een Formule 1-battle, wat
uiteindelijk ook is wat jullie willen zien. En ik had er plezier
in." Teveel van de banden gebruikt Sainz geeft toe dat hij op een
gegeven moment dacht dat hij Verstappen wel achter zich kon houden:
"Halverwege de eerste stint. Ik had het gevoel dat ik het redelijk
onder controle had. Rond ronde 10 tot 12 begon ik opeens de linker
achterband te voelen, veel eerder dan ik verwacht had. Op dat
moment realiseerde ik me dat ik teveel van de banden gebruikt had
om Max achter me te houden, en dat ik hier de rest van de race last
van zou hebben omdat ik daardoor waarschijnlijk eerder naar binnen
moest voor de harde banden. En dan zou de tweede stint dus erg lang
worden. Dat is precies wat er gebeurd is en mijn gevoel had
gelijk." Het pushen bleek later niet in zijn voordeel te zijn.
"Maar ja, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo veel zou
degraderen, maar het was duidelijk dat ik heel erg hard aan het
pushen was om ze achter me te kunnen houden. Waarschijnlijk harder
dan wat de auto, of ik had moeten doen", sluit de Ferrari-coureur
af.
in een thuisoverwinning voor het team op het circuit van Monza. Hij
pakte de pole position op de zaterdag en mocht de race op zondag
als leider aanvangen. De Spanjaard wist gedurende de openingsrondes
de Red Bull van Max Verstappen achter zich te houden, wat hij mede
te danken had aan de snelheid van de SF-23 op het rechte stuk.
Hierdoor lukte het Verstappen niet om op pure snelheid er voorbij
te gaan, waardoor de Nederlander moest wachten tot de Ferrari voor
hem een foutje zou maken. Dit gebeurde uiteindelijk ook in ronde
15, waardoor de Nederlander zijn tiende overwinning op rij kon
verzilveren. Een dag van probeersels Toch is Carlos Sainz niet
ontevreden, hij stond namelijk met een nette P3 op het podium in
Monza. Ook de Red Bull van Sergio Perez bleek te snel. "Een P3 in
Monza voor alle tifosi was het maximaal haalbare. In ieder geval
dit weekend, want Red Bull was duidelijk aan het einde een flink
stuk sneller dan wij zondag, zoals we al verwacht hadden." Het was
zeker geen makkelijke race voor de Spanjaard. "Het was een dag van
de probeersels en ik heb alles geprobeerd om hen (de Red Bulls)
achter me te houden, vooral Max in die eerste stint. Dit heeft me
waarschijnlijk bijna het podium gekost, aangezien ik veel van mijn
banden vroeg en uiteindelijk waarschijnlijk meer dan ik gewild had,
wat me tegen het einde van de stints erg kwetsbaar maakte, en
waardoor ik erg onder druk kwam te staan eerst door Max, daarna
door Checo en toen ook nog Charles Leclerc. Uiteindelijk haalde ik
P3, maar het was een moeilijke. Een hele zware." Over de teamorders
die vanuit het team niet kwamen kan Sainz wel wat begrip opbrengen:
"Ik had beide beslissingen begrepen. Als ze teamorders hadden
gegeven, had ik het begrepen. Als ik Charles zou zijn geweest, zou
ik er natuurlijk niet zo blij mee geweest zijn. Het hangt dus
helemaal af van de positie waarin je je bevindt. Ik ga niet liegen,
het is erg afhankelijk van een subjectieve positie, of gevoel. Ik
denk dat het op de limiet was, een Formule 1-battle, wat
uiteindelijk ook is wat jullie willen zien. En ik had er plezier
in." Teveel van de banden gebruikt Sainz geeft toe dat hij op een
gegeven moment dacht dat hij Verstappen wel achter zich kon houden:
"Halverwege de eerste stint. Ik had het gevoel dat ik het redelijk
onder controle had. Rond ronde 10 tot 12 begon ik opeens de linker
achterband te voelen, veel eerder dan ik verwacht had. Op dat
moment realiseerde ik me dat ik teveel van de banden gebruikt had
om Max achter me te houden, en dat ik hier de rest van de race last
van zou hebben omdat ik daardoor waarschijnlijk eerder naar binnen
moest voor de harde banden. En dan zou de tweede stint dus erg lang
worden. Dat is precies wat er gebeurd is en mijn gevoel had
gelijk." Het pushen bleek later niet in zijn voordeel te zijn.
"Maar ja, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo veel zou
degraderen, maar het was duidelijk dat ik heel erg hard aan het
pushen was om ze achter me te kunnen houden. Waarschijnlijk harder
dan wat de auto, of ik had moeten doen", sluit de Ferrari-coureur
af.