FIA sluit gevonden maas in de wet voor grotere F1-teams

Formule 1-teams proberen sinds jaar en dag gebruik te maken van
grijze gebieden in de reglementen. De regels omtrent de budgetcap
vormen daarop geen uitzondering. Als team A het niet probeert, kun
je er zeker van zijn dat team B het wel probeert - dat het is
onderdeel van het spel. De FIA heeft in de zomer van 2023 een
technische richtlijn uitgevaardigd om mazen in de wet te voorkomen.
Hierbij ligt de focus op het aanscherpen van reglementen omtrent de
inzet van personeel voor speciale projecten en 'toegepaste
divisies' van teams. Voorbeelden van teams die gebruik maken van
speciale projecten en toegepaste divisies zijn McLaren en Red Bull.
McLaren Applied Technologies en Red Bull Advanced Technologies zijn
aparte takken van de merken, waar mensen met F1-ervaring proberen
hun kennis en ervaring proberen over te dragen naar andere
gebieden, zoals auto's voor de weg. De divisies van Mercedes en Red
Bull zijn zelfs betrokken geweest bij de America's Cup in de
zeilsport. Maar, deze regeling zou in theorie gemakkelijk kunnen
worden 'omgekeerd' met personeel dat buiten de Formule 1 actief is.
Kennis die buiten het F1-team wordt opgedaan, zou dan in feite
gebruikt kunnen worden om het F1-team te helpen, wat leidt tot een
(indirecte) overschrijving van het kostenplafond. Om dit tegen te
gaan, werd in juni 2023 Technische Richtlijn 45 uitgevaardigd. De
richtlijn vertelt teams dat Intellectueel Eigendom verkregen uit
projecten buiten de F1-operatie onder het kostenmaximum moet
vallen, en niet afkomstig kan zijn van 'vrije' bronnen binnen het
bredere bedrijf. De overdracht van kennis van F1 naar de toegepaste
divisie bleef toegestaan. Iedereen hield zich netjes aan de regels
Op dinsdag (5 september) kondigde de FIA aan dat alle 10 teams
voldeden aan de budgetcap van 2022 en dat er dus geen overtredingen
van welke aard dan ook waren geconstateerd tijdens de audits. In de
verklaring waarin dit werd bevestigd, zinspeelde de FIA op de
stappen die zijn genomen om de maas in de wet te dichten. "Het
onderzoek was een intensief en grondig proces, dat begon met een
gedetailleerde analyse van de documentatie die door de concurrenten
was ingediend. Daarnaast is er een uitgebreide controle geweest van
alle niet-F1 activiteiten die door de teams zijn ondernomen,
waaronder meerdere bezoeken ter plaatse aan teamfaciliteiten en
zorgvuldige auditprocedures om te beoordelen of de financiële
reglementen worden nageleefd. De FIA Cost Cap Administration merkt
op dat alle deelnemers tijdens het gehele proces te allen tijde in
goed vertrouwen hebben gehandeld", aldus de FIA.

Top Headlines

Oudere Top Headlines