Stoddart: "Dominantie Verstappen gaat jaren duren; Hamilton verdiende zwaardere straf"
Ferrari zette bij de GP van Italië alles op alles in de race en
over het algemeen presteerden ze behoorlijk goed, gezien hun vorige
races. Max Verstappen heeft ervoor moeten werken deze keer, gezien
het feit dat hij geen polepositon pakte. En Carlos Sainz heeft het
hele weekend fantastisch werk geleverd, hij verdient het zeker om
die podiumplek vast te houden. Met Sergio Perez was het weer
hetzelfde liedje, hij moet altijd terugkomen in de race. Niets kan
Red Bull ervan weerhouden om beide kampioenschappen voor het einde
van het jaar te pakken. Het was niet alleen 10 keer voor Max, het
waren 15 overwinningen voor Red Bull op rij en dit soort records
zijn er niet voor niets; het duurt een eeuwigheid om een record van
9 te verbreken en nu heeft Max er 10. Er is niets dat hem nog
tegenhoudt om beide kampioenschappen voor het einde van het jaar te
pakken. Niets houdt hem tegen om er 11 of 12 te winnen. Christian
Horner werd dit weekend gevraagd: "Kan Red Bull elke race winnen?"
Het antwoord is 'ja dat kunnen ze', ze hebben de auto om het te
doen en de coureurs om het te doen. Maar je hebt ook dat ene ding
nodig dat mensen niet kunnen voorspellen: Geluk. Op elk moment kun
je een onbetrouwbaarheidsprobleem hebben, je kunt een ongeluk
krijgen in bocht 1, dus er zijn dingen die dit kunnen beïnvloeden.
Maar als we kijken naar de rest van het kampioenschap, kunnen ze
elke race winnen en kan Max elke race winnen. Continuïteit achter
Red Bull is ver te zoeken Ik heb echt het gevoel dat veel teams op
zoek moeten gaan naar meer continuïteit. We hebben het begin van
het jaar gezien met Aston Martin en Fernando Alonso, we hebben
gezien dat andere teams zoals McLaren een grote sprong voorwaarts
maakten, maar daarna weer terugvielen. Niet elk circuit is geschikt
voor elke auto, dat is duidelijk. Maar wat we zien, is dat wanneer
een team naar voren schuift ze niet in staat lijken te zijn om daar
te blijven - zelfs niet voor een paar races achter elkaar. Dat
maakt het racen interessant, want je weet niet van het ene op het
andere moment wie er in een bepaald weekend goed gaat presteren en
dat is goed voor de fans. Maar vanuit het oogpunt van
teamstabiliteit en agressie zie je geen teams die week na week in
staat zijn Red Bull uit te dagen. De ene week is het McLaren, de
volgende week Mercedes, de volgende week Ferrari, het gaat alle
kanten op. Resultaat Ferrari helpt Vasseur Dit resultaat zal
Frederic Vassuer enorm helpen. Natuurlijk zullen de tifosi zich
afvragen: "Als je het in Monza kunt, waarom kun je het dan niet op
andere circuits? Dat is het probleem. Ze zijn meedogenloos in hun
kritiek als iemand bij Ferrari niet op topniveau presteert. Ik zeg
niet dat Fred dat niet doet. Hij heeft een zeer moeilijke uitdaging
voor de boeg en, zoals ik al eerder heb gezegd , als het aan mij
ligt was het een grote fout om Matteo Binotto te laten gaan. Het
was veel verstandiger geweest om Fred aan de commerciële kant
binnen te halen en Matteo verantwoordelijk te laten zijn voor de
technische kant, want Ferrari mist nog steeds dat technische
vermogen. Terwijl ze alles voor elkaar hebben voor Monza, ben ik
bang dat ze bij andere races weer terug zijn bij af. Dat is niet
goed voor Fred en Matteo. Dat is niet goed voor Fred en het is niet
goed voor Ferrari. Hamilton had zwaardere straf nodig De straf voor
Lewis Hamilton voor zijn botsing met Oscar Piastri was niet genoeg.
In zo'n situatie waar het zo duidelijk was, had dat een drive
through moeten zijn. Het is erg moeilijk als je in de stewardskamer
zit en je probeert de juiste straf te bepalen. Ze zijn behoorlijk
consequent geweest met de straffen van vijf seconden, maar er zijn
momenten - en dit was er een van - dat vijf seconden niet goed
genoeg is als je kijkt naar de race van de andere coureur. Bij
Lewis was het niet de eerste keer dat hij het deed. Op Silverstone
zagen we Verstappen in de muur en dat was een drive thru penalty,
en voor mij op Monza was het een drive through die zijn race
volledig zou hebben verpest, net als bij Piastri. Het zal nog wel
even duren voordat iemand Verstappen uitdaagt Ik zie niemand
Verstappen uitdagen. Er zijn nu een paar hele goede coureurs in het
kampioenschap en ze verdienen allemaal die plek. De top 15 van de
20 coureurs verdienen hun plek en op een goede dag kan elk van hen
een race winnen. Maar ik zie niemand die de dominantie van Red Bull
kan uitdagen en zeker niet de komende twee jaar. Zoals we zagen met
de dominantie van Mercedes van 2014 tot 2020, we zagen het met
Ferrari in de Schumacher-jaren, we zagen het in de jaren 90 met
Williams en McLaren. Ik zie eigenlijk niemand Red Bull uitdagen tot
2026, wanneer de nieuwe regels van kracht worden. Alleen als iemand
een grote stap maakt, zoals in het verleden is gebeurd, en als
winnaar uit de bus komt. Maar ik denk dat het voor '24 en '25 veel
meer van hetzelfde zal zijn.
over het algemeen presteerden ze behoorlijk goed, gezien hun vorige
races. Max Verstappen heeft ervoor moeten werken deze keer, gezien
het feit dat hij geen polepositon pakte. En Carlos Sainz heeft het
hele weekend fantastisch werk geleverd, hij verdient het zeker om
die podiumplek vast te houden. Met Sergio Perez was het weer
hetzelfde liedje, hij moet altijd terugkomen in de race. Niets kan
Red Bull ervan weerhouden om beide kampioenschappen voor het einde
van het jaar te pakken. Het was niet alleen 10 keer voor Max, het
waren 15 overwinningen voor Red Bull op rij en dit soort records
zijn er niet voor niets; het duurt een eeuwigheid om een record van
9 te verbreken en nu heeft Max er 10. Er is niets dat hem nog
tegenhoudt om beide kampioenschappen voor het einde van het jaar te
pakken. Niets houdt hem tegen om er 11 of 12 te winnen. Christian
Horner werd dit weekend gevraagd: "Kan Red Bull elke race winnen?"
Het antwoord is 'ja dat kunnen ze', ze hebben de auto om het te
doen en de coureurs om het te doen. Maar je hebt ook dat ene ding
nodig dat mensen niet kunnen voorspellen: Geluk. Op elk moment kun
je een onbetrouwbaarheidsprobleem hebben, je kunt een ongeluk
krijgen in bocht 1, dus er zijn dingen die dit kunnen beïnvloeden.
Maar als we kijken naar de rest van het kampioenschap, kunnen ze
elke race winnen en kan Max elke race winnen. Continuïteit achter
Red Bull is ver te zoeken Ik heb echt het gevoel dat veel teams op
zoek moeten gaan naar meer continuïteit. We hebben het begin van
het jaar gezien met Aston Martin en Fernando Alonso, we hebben
gezien dat andere teams zoals McLaren een grote sprong voorwaarts
maakten, maar daarna weer terugvielen. Niet elk circuit is geschikt
voor elke auto, dat is duidelijk. Maar wat we zien, is dat wanneer
een team naar voren schuift ze niet in staat lijken te zijn om daar
te blijven - zelfs niet voor een paar races achter elkaar. Dat
maakt het racen interessant, want je weet niet van het ene op het
andere moment wie er in een bepaald weekend goed gaat presteren en
dat is goed voor de fans. Maar vanuit het oogpunt van
teamstabiliteit en agressie zie je geen teams die week na week in
staat zijn Red Bull uit te dagen. De ene week is het McLaren, de
volgende week Mercedes, de volgende week Ferrari, het gaat alle
kanten op. Resultaat Ferrari helpt Vasseur Dit resultaat zal
Frederic Vassuer enorm helpen. Natuurlijk zullen de tifosi zich
afvragen: "Als je het in Monza kunt, waarom kun je het dan niet op
andere circuits? Dat is het probleem. Ze zijn meedogenloos in hun
kritiek als iemand bij Ferrari niet op topniveau presteert. Ik zeg
niet dat Fred dat niet doet. Hij heeft een zeer moeilijke uitdaging
voor de boeg en, zoals ik al eerder heb gezegd , als het aan mij
ligt was het een grote fout om Matteo Binotto te laten gaan. Het
was veel verstandiger geweest om Fred aan de commerciële kant
binnen te halen en Matteo verantwoordelijk te laten zijn voor de
technische kant, want Ferrari mist nog steeds dat technische
vermogen. Terwijl ze alles voor elkaar hebben voor Monza, ben ik
bang dat ze bij andere races weer terug zijn bij af. Dat is niet
goed voor Fred en Matteo. Dat is niet goed voor Fred en het is niet
goed voor Ferrari. Hamilton had zwaardere straf nodig De straf voor
Lewis Hamilton voor zijn botsing met Oscar Piastri was niet genoeg.
In zo'n situatie waar het zo duidelijk was, had dat een drive
through moeten zijn. Het is erg moeilijk als je in de stewardskamer
zit en je probeert de juiste straf te bepalen. Ze zijn behoorlijk
consequent geweest met de straffen van vijf seconden, maar er zijn
momenten - en dit was er een van - dat vijf seconden niet goed
genoeg is als je kijkt naar de race van de andere coureur. Bij
Lewis was het niet de eerste keer dat hij het deed. Op Silverstone
zagen we Verstappen in de muur en dat was een drive thru penalty,
en voor mij op Monza was het een drive through die zijn race
volledig zou hebben verpest, net als bij Piastri. Het zal nog wel
even duren voordat iemand Verstappen uitdaagt Ik zie niemand
Verstappen uitdagen. Er zijn nu een paar hele goede coureurs in het
kampioenschap en ze verdienen allemaal die plek. De top 15 van de
20 coureurs verdienen hun plek en op een goede dag kan elk van hen
een race winnen. Maar ik zie niemand die de dominantie van Red Bull
kan uitdagen en zeker niet de komende twee jaar. Zoals we zagen met
de dominantie van Mercedes van 2014 tot 2020, we zagen het met
Ferrari in de Schumacher-jaren, we zagen het in de jaren 90 met
Williams en McLaren. Ik zie eigenlijk niemand Red Bull uitdagen tot
2026, wanneer de nieuwe regels van kracht worden. Alleen als iemand
een grote stap maakt, zoals in het verleden is gebeurd, en als
winnaar uit de bus komt. Maar ik denk dat het voor '24 en '25 veel
meer van hetzelfde zal zijn.
