'Het FIA-boek met strafregels moet flink op de schop'

De afgelopen jaren stond de FIA meerdere malen in de schijnwerpers
wegens het (incorrect) wél of niet toepassen van straffen in een
Grand Prix-weekend. Voorbeelden zijn de heisa die ontstond na het
tracklimit-fiasco op de Red Bull Ring eerder dit seizoen en de
penalty van 'slechts' tien seconden die Lewis Hamilton ontving in
Groot-Brittannië (2021), nadat hij Max Verstappen uit de wedstrijd
reed. Ook tijdens het Italiaanse Grand Prix-weekend maakte de FIA
een aantal opmerkelijke beslissingen, welke grotendeels gebaseerd
zijn op regels die het autosportorgaan zelf heeft opgesteld.
Voorafgaand aan de kwalificatie werd bekendgemaakt dat coureurs een
minimale rondetijd zouden moeten rijden, om zo opstoppingen en
gevaarlijke situaties op de baan te voorkomen. Ferrari-duo Charles
Leclerc en Carlos Sainz voldeden niet aan het reglement, maar
werden niet gestraft. Waarom? Joost mag het weten. Op de zondag
zorgde het FIA-strafboek wederom voor ophef. George Russell haalde
Esteban Ocon in door de chicane in bocht één af te snijden en
ontving daarvoor vijf seconden tijdstraf, waar hij - wegens genoeg
marge op teamgenoot Hamilton - geen last van ondervond. Ook
Hamilton ontving een straf van vijf seconden, voor een botsing met
McLaren-coureur Oscar Piastri. Formule 1-kenner Ruud Dimmers en
autocoureur Tom Coronel vellen hun oordeel over de gang van zaken.
"Er moet iets gebeuren" "Ik vind die vijf seconden tijdstraffen
verschrikkelijk", zegt Dimmers in de meest recente aflevering van
de RacingNews365 Formule 1-podcast. "Het is inderdaad belachelijk",
vult Coronel aan. Dimmers beargumenteert zijn mening. "Lewis maakt
zelf een fout en rijdt Piastri bijna uit de wedstrijd. Piastri's
race is voorbij, want hij moet een nieuwe voorvleugel hebben. Die
jongen is kansloos. Lewis wint met dank aan deze actie eigenlijk
een plek. Vervolgens kan hij ook naar de coureurs voor hem rijden.
Daar haalt hij er nog een paar van in en vervolgens finisht hij dik
in de punten. Die vijf seconden hebben hem nooit pijn gedaan.
Hetzelfde geldt voor Russell." Volgens Dimmers en Coronel moet er
drastisch verandering komen in het boek der strafregels van de FIA.
Dimmers: "Als je een tijdstraf geeft van vijf seconden omdat iemand
(onterecht) voordeel heeft, waar trek je dan de lijn? Je kunt
gewoon volle bak de chicane missen en zeggen: 'Doei, oh, sorry, ik
krijg nu vijf of tien seconden straf, maar dat maakt niet uit, want
ik ben toch sneller.' Ik vind dat er gewoon iets moet veranderen
wanneer een coureur iemand anders van de baan rijdt. Je zag het ook
met Hamilton en Perez in Spa, waar Lewis tegen Perez aanreed. Er
zaten gewoon hele gaten in de auto van Perez. Gebeurt het bewust?
Nee. Profiteer je ervan? Ja, want je zorgt ervoor dat je concurrent
gewoon weg is. Kost het je iets, qua straf? Nee. Is het dan een
straf? Nee. Daar moet iets mee gebeuren." "Het klopt gewoon niet"
Dimmers vervolgt zijn betoog: "Het gaat me overigens niet om
Hamilton, maar we kunnen ons allemaal herinneren dat..." Waarna
Coronel het stokje overneemt: "....Lewis tien seconden straf kreeg
in Silverstone. En vervolgens won hij gewoon de race!" "Een straf
moet wel een straf zijn", stelt Dimmers. Coronel vult aan en legt
uit dat de manier waarop de vijf seconden straf werkt, niet logisch
is. "Kijk eens even wat er dit weekend bij Richard Verschoor
gebeurde. Hij kreeg vijf seconden voor een unsafe release . De race
eindigde achter de safety car, waardoor die vijf seconden straf
vijf keer zo zwaar was als dat-ie ooit had moeten zijn. Er zijn
gewoon te veel regeltjes, dat is het probleem." Beide heren zijn
het er over eens: er moet iets gebeuren. En of een alternatief op
de vijf seconden strafregel, het vaker toepassen van een
drive-through penalty óf het uitdelen van een stop-and-go-penalty
de oplossing is, is ze om het even. "Of je nu Verstappen, Hamilton
of Sainz bent, het maakt niet uit. Als er een straf is, moet daar
iets mee worden gedaan. Het klopt nu gewoon niet."

Top Headlines

Oudere Top Headlines