Wolff grapt over ingrijpen FIA: "Wie weet is Red Bull plots veel langzamer"

Buigzame vleugels geven je het voordeel van de aerodynamica, maar
niet het nadeel van de luchtweerstand. Probleem: het is niet
toegestaan: in principe mogen vleugels niet doorbuigen en moeten ze
onbeweegbaar aan de Formule 1 -auto's zijn bevestigd. Twee teams
zouden eerder in dit seizoen reeds betrapt zijn op het bewust
gebruiken van flexwings, naar verluidt is Aston Martin één van die
teams. Onlangs heeft de FIA een Technical Directive (TD)
uitgevaardigd waarin staat beschreven wat wel en niet mag
betreffende de vleugels en hoe de regels dus daadwerkelijk
geïnterpreteerd dienen te worden. Dit nadat bijvoorbeeld Aston
Martin eerder dit jaar al te verstaan zou hebben gekregen
wijzigingen door te voeren. Die nieuwe TD gaat in tijdens de
Formule 1 Grand Prix van Singapore, zo hebben de teams enkele weken
de tijd gekregen om wijzigingen door te voeren. Om vervolgens te
controleren of de teams nu wel in de geest van de regels handelen,
kan de FIA op onverwachte momenten tests uitvoeren, waarbij ze
mogelijk verder zullen gaan dan de teams tot op heden gewend waren.
De teams moeten tevens aantonen, bijvoorbeeld door het aanleveren
van ontwerptekeningen, hoe de diverse vleugels en vleugelonderdelen
bevestigd worden aan de auto. Die tekeningen moeten voor 8
september bij de FIA op het bureau liggen. Halve seconde langzamer
Mercedes-teambaas Toto Wolff is benieuwd wat de gevolgen van de
nieuw TD zullen zijn. "Het zal interessant worden. Ik denk dat je
bij Aston Martin hebt gezien dat ze een stap terug hebben gezet met
een vleugel die minder beweegt. Laten we afwachten. Ik weet niet
wie er meer gebruik van maakt dan anderen. Weet je, misschien is
Red Bull ineens een halve seconde langzamer. Dat zou mooi zijn,
maar ik denk het niet", zegt Wolff tegen de media waaronder
RacingNews365 . Wolff durft dan ook niet te zeggen wat de race op
het stratencircuit in Singapore gaat brengen voor Mercedes. "Vorig
jaar en dit jaar ben ik voorzichtig geweest met mijn
voorspellingen. Ik zou kunnen zeggen: 'high downforce, hoera wij
gaan daar achter Red Bull eindigen'. Maar je weet het niet. De
teams die op de tweede tot en met de zesde plaats staan, zitten
heel dicht bij elkaar. De ene keer zijn wij het, dan is het Ferrari
en dan weer McLaren of Aston Martin. Wij slagen er telkens in om
met twee wagens in de punten te rijden. We staan tweede in het
constructeurskampioenschap en hopelijk binnenkort derde in het
rijderskampioenschap met Lewis. We scoren binnen de beperkingen van
onze wagens maximaal." Hieronder legt Viaplay-analist Ernest Knoors
uit wat die flexwings nu precies doen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines