Lawson blikt terug op nipt verlies: "Daar verloor ik het"
Liam Lawson maakt een bijzonder jaar mee. Terwijl hij in de Super
Formula-klasse rijdt, is hij ook reservecoureur voor het team van
Red Bull en kreeg hij tijdens de Grand Prix van Nederland de kans
van zijn leven om in te stappen in de Formule 1. De kersverse
AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo brak tijdens de tweede vrije
training op Zandvoort zijn middenhandsbeentje, waardoor minder dan
24 uur later de jonge Lawson mocht invallen in de koningsklasse.
Zijn debuutrace in Nederland was een chaotische, waardoor hij
direct de auto kon aanvoelen in verschillende weersomstandigheden.
Hierdoor was het uitrijden van de Grand Prix al een uitdaging op
zichzelf, maar hij wist de race netjes op een 14e plek, één positie
achter zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, te finishen. Tijdens de Grand
Prix van Italië mocht hij de race als 12e aanvangen, maar aangezien
zijn teamgenoot op de 11e positie voor aanvang van de race al
uitviel, was hij nog maar één plek verwijderd van het halen van een
WK-punt. Toch liep hij deze aan het einde van de race mis: hij
finishte de race in Monza op de 11e positie, achter Valtteri
Bottas. "Ik had een slechte start, en dat is waar we denk ik de
kans zijn verloren", legt de jonge coureur uit. "Een beetje
teleurstellend om zo dichtbij te zijn." Zo dichtbij Lawson geniet
desondanks van zijn Formule 1-debuutraces: "Het geeft veel
voldoening", geeft hij toe aan de media, waaronder RacingNews365 .
"De races zijn langer dan ik gewend ben, dus ik moet me zeker
aanpassen, maar ik voel me goed. En om eerlijk te zijn, ik mag van
geluk spreken dat ik voor de punten heb kunnen vechten. Het werk
dat we in aanloop hiernaartoe hebben verricht, heeft ontzettend
geholpen." De grootste uitdaging van de AlphaTauri-coureur ligt
onder andere bij de standaard F1 race-procedures: "Achter het stuur
van een Formule 1-auto dien je veel handelingen te verrichten.
Daarbij is het beduidend beter als je niet steeds naar beneden
hoeft te kijken naar wat je aan het doen bent. Dat is iets wat een
beetje tijd kost." De Kiwi geeft aan dat hij voorbereid was op de
langere races: "Het is iets waar ik al een tijdje mee aan het werk
ben, natuurlijk. Maar ik heb geen idee hoe Singapore (Een fysiek
zeer veeleisende race, red.) uit gaat pakken."
Formula-klasse rijdt, is hij ook reservecoureur voor het team van
Red Bull en kreeg hij tijdens de Grand Prix van Nederland de kans
van zijn leven om in te stappen in de Formule 1. De kersverse
AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo brak tijdens de tweede vrije
training op Zandvoort zijn middenhandsbeentje, waardoor minder dan
24 uur later de jonge Lawson mocht invallen in de koningsklasse.
Zijn debuutrace in Nederland was een chaotische, waardoor hij
direct de auto kon aanvoelen in verschillende weersomstandigheden.
Hierdoor was het uitrijden van de Grand Prix al een uitdaging op
zichzelf, maar hij wist de race netjes op een 14e plek, één positie
achter zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, te finishen. Tijdens de Grand
Prix van Italië mocht hij de race als 12e aanvangen, maar aangezien
zijn teamgenoot op de 11e positie voor aanvang van de race al
uitviel, was hij nog maar één plek verwijderd van het halen van een
WK-punt. Toch liep hij deze aan het einde van de race mis: hij
finishte de race in Monza op de 11e positie, achter Valtteri
Bottas. "Ik had een slechte start, en dat is waar we denk ik de
kans zijn verloren", legt de jonge coureur uit. "Een beetje
teleurstellend om zo dichtbij te zijn." Zo dichtbij Lawson geniet
desondanks van zijn Formule 1-debuutraces: "Het geeft veel
voldoening", geeft hij toe aan de media, waaronder RacingNews365 .
"De races zijn langer dan ik gewend ben, dus ik moet me zeker
aanpassen, maar ik voel me goed. En om eerlijk te zijn, ik mag van
geluk spreken dat ik voor de punten heb kunnen vechten. Het werk
dat we in aanloop hiernaartoe hebben verricht, heeft ontzettend
geholpen." De grootste uitdaging van de AlphaTauri-coureur ligt
onder andere bij de standaard F1 race-procedures: "Achter het stuur
van een Formule 1-auto dien je veel handelingen te verrichten.
Daarbij is het beduidend beter als je niet steeds naar beneden
hoeft te kijken naar wat je aan het doen bent. Dat is iets wat een
beetje tijd kost." De Kiwi geeft aan dat hij voorbereid was op de
langere races: "Het is iets waar ik al een tijdje mee aan het werk
ben, natuurlijk. Maar ik heb geen idee hoe Singapore (Een fysiek
zeer veeleisende race, red.) uit gaat pakken."