Alonso: 'Verstappen en Hamilton hebben geen winnend team gebouwd'
De F1-geschiedenis kent legendarische namen als Ayrton Senna en
Michael Schumacher, vaak gelauwerd om hun vermogen een sterk team
achter zich te verzamelen. Laatstgenoemde flikte dat kunstje in
zijn periode bij Ferrari, én bij Mercedes, tijdens zijn comeback in
2010. Iets waar Lewis Hamilton vandaag de dag nog steeds profijt
van heeft. Ook Max Verstappen en Hamilton worden geregeld geprezen
om hun teamdynamiek. Veel mensen zien deze samenwerking als
cruciaal voor F1-successen. Maar Alonso ziet dat anders, zo vertelt
hij aan The Telegraph. "Vaak wordt beweerd dat sommige coureurs
winnende teams vormen. Maar toen Lewis in 2013 naar Mercedes
overstapte, creëerde hij niets. Hij plukte de vruchten van een
regelverandering in het daaropvolgende jaar. In het geval van Max
bij zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull, bleef Hamilton
domineren." Timing is alles Alonso laat zich uit over zijn directe
concurrent van 2023: Red Bull. "Max heeft geen dominante Red Bull
neergezet", zegt de Aston Martin-rijder. "In 2021 waren ze aan
elkaar gewaagd. Maar na de recente regelveranderingen begon Red
Bull races te winnen. Ik denk dat het meer te maken heeft met
techniek en regels dan met de input of rijstijl van een coureur.
Timing is alles." De volgende grote regelwijziging wordt verwacht
in 2026, met een nieuw motorreglement. Aston Martin werkt samen met
een prominente partner: Honda. Deze zal exclusief motoren aan Aston
Martin leveren, waarmee hun jarenlange partnerschap met Red Bull
definitief ten einde komt. Dit biedt kansen voor Aston Martin om in
de voetsporen van Verstappen en Hamilton te treden. Maar Alonso
waarschuwt: "Red Bull moet fouten maken en van hun huidige koers
afwijken. Wij hebben ook vooruitgang te boeken, een proces dat we
deze winter voortzetten. Ik ben echter optimistisch over onze
toekomst."
Michael Schumacher, vaak gelauwerd om hun vermogen een sterk team
achter zich te verzamelen. Laatstgenoemde flikte dat kunstje in
zijn periode bij Ferrari, én bij Mercedes, tijdens zijn comeback in
2010. Iets waar Lewis Hamilton vandaag de dag nog steeds profijt
van heeft. Ook Max Verstappen en Hamilton worden geregeld geprezen
om hun teamdynamiek. Veel mensen zien deze samenwerking als
cruciaal voor F1-successen. Maar Alonso ziet dat anders, zo vertelt
hij aan The Telegraph. "Vaak wordt beweerd dat sommige coureurs
winnende teams vormen. Maar toen Lewis in 2013 naar Mercedes
overstapte, creëerde hij niets. Hij plukte de vruchten van een
regelverandering in het daaropvolgende jaar. In het geval van Max
bij zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull, bleef Hamilton
domineren." Timing is alles Alonso laat zich uit over zijn directe
concurrent van 2023: Red Bull. "Max heeft geen dominante Red Bull
neergezet", zegt de Aston Martin-rijder. "In 2021 waren ze aan
elkaar gewaagd. Maar na de recente regelveranderingen begon Red
Bull races te winnen. Ik denk dat het meer te maken heeft met
techniek en regels dan met de input of rijstijl van een coureur.
Timing is alles." De volgende grote regelwijziging wordt verwacht
in 2026, met een nieuw motorreglement. Aston Martin werkt samen met
een prominente partner: Honda. Deze zal exclusief motoren aan Aston
Martin leveren, waarmee hun jarenlange partnerschap met Red Bull
definitief ten einde komt. Dit biedt kansen voor Aston Martin om in
de voetsporen van Verstappen en Hamilton te treden. Maar Alonso
waarschuwt: "Red Bull moet fouten maken en van hun huidige koers
afwijken. Wij hebben ook vooruitgang te boeken, een proces dat we
deze winter voortzetten. Ik ben echter optimistisch over onze
toekomst."