Verstappen stelt de Formule 1 voor een (luxe)probleem

Max Verstappen is de laatste anderhalf jaar nagenoeg
onverslaanbaar. Goed voor Red Bull, de familie Verstappen, de
Orange Army en de sponsoren van Mad Max , maar wellicht wat minder
goed voor Liberty Media. Juist in een periode waarin de sport wil
groeien en nieuwe fans vast wil houden, kan de bloedvorm van
Verstappen voor desinteresse zorgen onder het publiek. Tijdens een
event van het bedrijf Goldman Sachs zegt Maffei het volgende: "De
realiteit is dat we een heel competitief product hebben. Het
middenveld is ontzettend interessant en er wordt meer ingehaald dan
ooit tevoren, dat kunnen we zwart op wit laten zien." Het Liberty
Media-kopstuk vervolgt zijn verhaal met een knipoog: "Maar Max is
ontzettend snel. De enige manier om daar verandering in te brengen,
is door zijn been te breken!" Maffei vertelt dat F1 CEO Stefano
Domenicali de manier waarop Verstappen domineert juíst als
marketingtool in probeert te zetten. "De uitdaging die we hebben is
dat Max Verstappen een ongelofelijk jaar heeft, waarin hij record
na record verbreekt. Stefano probeert gebruik te maken van de
prestaties van Max, door te zeggen: 'kijk naar deze historische
gebeurtenissen. Successen als deze heb je nooit eerder gezien. Dit
wil je niet missen.' We zullen zien of dat werkt", aldus Maffei.
'Hij is een fenomeen' Hoewel Verstappens prestaties misschien geen
fantastische impact hebben op de winst- en verliesrekening van
Liberty Media, spreekt Maffei vol lof over de optredens van de
Nederlander. "Hij is een fenomeen. Hij rijdt in wat de snelste auto
lijkt te zijn en dat doet hij ontzettend goed. Het is verbluffend
om te zien hoe hij zijn lijnen rijdt, want die lijnen zijn heel
agressief. Je kunt statistisch zien waarom hij sneller is dan wie
dan ook." Ondanks een dominante Verstappen gaat het erg goed met de
Formule 1, bestempelt Maffei. "We hebben dit jaar veel successen
geboekt. Van de top vier races op het gebied van kijkcijfers hier
in de Verenigde Staten, vonden er drie dit seizoen plaats.
Daarnaast stijgen onze kijkcijfers jaar in, jaar uit." Hij vervolgt
zijn uitspraak: "Maar toch kan er een specifieke omstandigheid
zijn. Dit jaar speelde Miami Heat een wedstrijd in de NBA
play-offs. Die specifieke omstandigheden kunnen de kijkcijfers van
een race beïnvloeden." Maffei erkent dat er voor de Formule 1 meer
maatstaven zijn dan alleen kijkcijfers. "Ik denk dat je moet kijken
naar de algehele interesse in de sport. Kijkcijfers alleen zijn een
beetje een lastig gegeven. Als je kijkt naar de totale
belangstelling - los van lineaire tv - dan zijn we flink gegroeid.
Denk daarbij aan Instagram, YouTube en TikTok. De belangstelling
voor de sport is alleen maar groter geworden. Het gaat om veel meer
dan dubbele cijfers", aldus de directeur van Liberty Media.

Top Headlines

Oudere Top Headlines