Brundle over onduidelijke F1-regels: 'blijf bij je beslissing'
In de week na de Grand Prix van Italië blikt Martin Brundle terug
op de spectaculaire race in Monza. De ex-coureur van onder andere
McLaren en Benetton spreekt met veel lof over de optredens van
coureurs als Carlos Sainz, Max Verstappen en Sergio Perez, maar
legt de vinger vooral op zere plek: de manier waarop bepaalde
regels worden gecreëerd, gehanteerd en geïnterpreteerd. Brundle
benoemt in zijn column voor Sky Sports dat de regels omtrent het
inhalen in de Formule 1 soms simpelweg (te) onduidelijk zijn. Hij
benadrukt dat meerdere factoren hier debet aan zijn; zowel het
inzicht van de coureurs als de lay-out van de baan spelen een grote
rol. "De regels zijn als volgt: als je rivaal je probeert te
passeren via de buitenste lijn en hij er volledig (wiel aan wiel)
naast zit, dan moet je hem de ruimte geven. Dat bekent in feite
betekent dat je hem moet laten passeren. Het is niet altijd
makkelijk om te bepalen waar de apex precies ligt in sommige
langere bochten, maar in de eerste chicane van 90 graden rechts/90
graden links is het duidelijk genoeg", stelt Brundle. Hij vervolgt
zijn opiniestuk: "Het probleem daar is dat het zo smal is dat twee
knokkende coureurs elkaar nauwelijks kunnen passeren. Daardoor
heeft de coureur aan de binnenkant niet genoeg controle over zijn
voorbanden om simpelweg nog meer stuuruitslag te creëren. Er zal
contact zijn, met als gevolg dat coureurs beweren dat ze van de
baan zijn gereden." Brundle geeft een praktijkvoorbeeld: "Beide
Ferrari-coureurs verdedigden met veel sluwheid en vastberadenheid
tegen de Red Bulls." De F1-analist zag het later in de race bijna
misgaan tussen Ferrari-teamgenoten Carlos Sainz en Charles Leclerc:
"Het was onvermijdelijk dat ze uiteindelijk met elkaar zouden
strijden om de laatste plek op 's werelds beste podium voor de
gepassioneerde Ferrari-fans. Dus gingen ze met elkaar racen. Dat
met veel agressie en een paar bijna-ongelukken. Als het tweetal
elkaar van de baan had geveegd en daarmee George Russell op het
podium had gezet, dan waren de rapen gaar geweest. Maar dat deden
ze niet." 'Neem een beslissing en houd je daaraan' Ook over het
nieuwe bandenformat geeft Brundle zijn mening. Gedurende het
Italiaanse Grand Prix-weekend vond de tweede test plaats voor de
Alternative Tyre Allocation (ATA) , waarbij coureurs beperkt werden
tot het gebruik van elf sets droge banden, bestaande uit drie
harde, vier medium en vier zachte compounds. "Het zou een droog
weekend worden en dus een echte test, die goed genoeg verliep. Het
maakt het verloop van de vrijdagtrainingen echter nog moeilijker te
ontcijferen, vooral omdat degenen die niet verwachten door Q1 of
zelfs Q2 te komen, de trainingen bandentechnisch heel anders
benaderen. En het zal altijd zorgen voor minder rondes in de
trainingen." "Het maakt me niet uit welke kant we op gaan, zolang
we maar een beslissing nemen en ons daaraan houden. We hebben
gewoon te veel bandencombinaties voor de verschillende
kwalificatie- en raceformats en velen van ons in de paddock hebben
moeite om ze te onthouden zonder ze elke keer opnieuw te moeten
lezen."
op de spectaculaire race in Monza. De ex-coureur van onder andere
McLaren en Benetton spreekt met veel lof over de optredens van
coureurs als Carlos Sainz, Max Verstappen en Sergio Perez, maar
legt de vinger vooral op zere plek: de manier waarop bepaalde
regels worden gecreëerd, gehanteerd en geïnterpreteerd. Brundle
benoemt in zijn column voor Sky Sports dat de regels omtrent het
inhalen in de Formule 1 soms simpelweg (te) onduidelijk zijn. Hij
benadrukt dat meerdere factoren hier debet aan zijn; zowel het
inzicht van de coureurs als de lay-out van de baan spelen een grote
rol. "De regels zijn als volgt: als je rivaal je probeert te
passeren via de buitenste lijn en hij er volledig (wiel aan wiel)
naast zit, dan moet je hem de ruimte geven. Dat bekent in feite
betekent dat je hem moet laten passeren. Het is niet altijd
makkelijk om te bepalen waar de apex precies ligt in sommige
langere bochten, maar in de eerste chicane van 90 graden rechts/90
graden links is het duidelijk genoeg", stelt Brundle. Hij vervolgt
zijn opiniestuk: "Het probleem daar is dat het zo smal is dat twee
knokkende coureurs elkaar nauwelijks kunnen passeren. Daardoor
heeft de coureur aan de binnenkant niet genoeg controle over zijn
voorbanden om simpelweg nog meer stuuruitslag te creëren. Er zal
contact zijn, met als gevolg dat coureurs beweren dat ze van de
baan zijn gereden." Brundle geeft een praktijkvoorbeeld: "Beide
Ferrari-coureurs verdedigden met veel sluwheid en vastberadenheid
tegen de Red Bulls." De F1-analist zag het later in de race bijna
misgaan tussen Ferrari-teamgenoten Carlos Sainz en Charles Leclerc:
"Het was onvermijdelijk dat ze uiteindelijk met elkaar zouden
strijden om de laatste plek op 's werelds beste podium voor de
gepassioneerde Ferrari-fans. Dus gingen ze met elkaar racen. Dat
met veel agressie en een paar bijna-ongelukken. Als het tweetal
elkaar van de baan had geveegd en daarmee George Russell op het
podium had gezet, dan waren de rapen gaar geweest. Maar dat deden
ze niet." 'Neem een beslissing en houd je daaraan' Ook over het
nieuwe bandenformat geeft Brundle zijn mening. Gedurende het
Italiaanse Grand Prix-weekend vond de tweede test plaats voor de
Alternative Tyre Allocation (ATA) , waarbij coureurs beperkt werden
tot het gebruik van elf sets droge banden, bestaande uit drie
harde, vier medium en vier zachte compounds. "Het zou een droog
weekend worden en dus een echte test, die goed genoeg verliep. Het
maakt het verloop van de vrijdagtrainingen echter nog moeilijker te
ontcijferen, vooral omdat degenen die niet verwachten door Q1 of
zelfs Q2 te komen, de trainingen bandentechnisch heel anders
benaderen. En het zal altijd zorgen voor minder rondes in de
trainingen." "Het maakt me niet uit welke kant we op gaan, zolang
we maar een beslissing nemen en ons daaraan houden. We hebben
gewoon te veel bandencombinaties voor de verschillende
kwalificatie- en raceformats en velen van ons in de paddock hebben
moeite om ze te onthouden zonder ze elke keer opnieuw te moeten
lezen."
