Toen Schumacher niet wilde racen en een inhaalverbod voorstelde na 9-11: "Een verkeerd signaal"
De Formule 1 Grand Prix van Italië in 2001 stond gepland voor 16
september, precies vijf dagen na de verwoestende aanslagen op onder
andere het World Trade Center in New York. Er werd besloten dat de
race op Monza door zou gaan, zij het zonder wat voor festiviteiten
of vieringen dan ook. Michael Schumacher, die op dat moment
onofficieel al de kampioen was, was er geen voorstander van om op
die dag te gaan racen, zo zou hij een jaar later verklaren. Hij
speelde met de gedachte om überhaupt niet te racen. "Dat heb ik
zeker overwogen", zo vertelde hij tegen Italiaanse media. "Het
betrof een bepalende periode in mijn leven, niet enkel met de
aanslagen op de Twin Towers, maar ook met het dramatische ongeval
van Alex Zanardi (de Italiaan verloor beide benen in een
IndyCar-crash op de Lausitzring, red.)." "Het was heel moeilijk om
maar gewoon in te stappen en om te doen alsof er niks was gebeurd.
Mijn hoofd stond er niet naar en ik was liever ergens anders
geweest. Ik vond dat we een slecht signaal afgaven door te rijden
na wat er was gebeurd. Ik was er echt op tegen en toen ik toch de
baan op ging, was ik er met mijn hoofd niet bij. Fysiek zat ik in
de auto, maar in gedachten was ik ergens anders." Jarno Trulli,
thuisracer, stond er bijvoorbeeld anders in: "Elke dag opnieuw
zetten we de televisie aan en hopen we dat de wereld een stukje
mooier is geworden. Maar als we de Formule 1 stilleggen, dan winnen
de terroristen." Twee weken later, toen Schumacher in Indianapolis
aankwam voor de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten, een
race waar hij eigenlijk ook écht niet aan deel had willen nemen ,
kwam ook hij tot een ander inzicht. "Het stelde me wat gerust om te
zien dat de Amerikanen, hoe groot de schok ook was, dealden met de
situatie. Ik zag mensen die er klaar voor waren om opnieuw te
beginnen met een enorme innerlijke kracht en met de behoefte aan
een terugkeer naar 'normaal'." Foto boven tekst: Ferrari ging op
Monza de baan op met een sponsorloze bolide, voorzien van een
zwarte neus. Niet inhalen Schumacher refereerde zelf een jaar na
dato al aan het ongeluk van Zanardi. Het was naar aanleiding van
dat ongeluk dat Schumacher voor de eerste ronden op Monza bovendien
een niet-inhalen-afspraak wilde maken. Dat voorstel stuitte op
weerstand, met name omdat het juist nieuwe veiligheidsrisico's met
zich mee zou brengen. Want wat als de ene helft vol de aanval
inzet, terwijl de andere helft juist de voorgestelde afspraken zou
respecteren? Jacques Villeneuve, die het nooit schuwt om zijn
mening te ventileren, deed dat doet ook niet. "Als deze start niet
op de gebruikelijke manier plaats kan vinden, dan kan dat nergens
meer. Monaco bijvoorbeeld is veel gevaarlijker, net als veel andere
circuits", zo vertelde de Canadees aan ITV. "We zijn coureurs, we
tekenen aan het begin van het seizoen contracten, waarbij we het
heerlijk vinden dat we coureurs zijn en ook nog eens miljoenen
opstrijken. We weten al een jaar dat we hier op Monza racen, maar
op de één of andere manier is er pas op zondagochtend een discussie
ontstaan." "Vergeet ook niet dat hier mensen naast de baan zitten
die wel een half jaar hebben moeten sparen om deze race te
aanschouwen." De race ging uiteindelijk dus door en zonder
incidenten. Juan Pablo Montoya won zijn eerste race.
september, precies vijf dagen na de verwoestende aanslagen op onder
andere het World Trade Center in New York. Er werd besloten dat de
race op Monza door zou gaan, zij het zonder wat voor festiviteiten
of vieringen dan ook. Michael Schumacher, die op dat moment
onofficieel al de kampioen was, was er geen voorstander van om op
die dag te gaan racen, zo zou hij een jaar later verklaren. Hij
speelde met de gedachte om überhaupt niet te racen. "Dat heb ik
zeker overwogen", zo vertelde hij tegen Italiaanse media. "Het
betrof een bepalende periode in mijn leven, niet enkel met de
aanslagen op de Twin Towers, maar ook met het dramatische ongeval
van Alex Zanardi (de Italiaan verloor beide benen in een
IndyCar-crash op de Lausitzring, red.)." "Het was heel moeilijk om
maar gewoon in te stappen en om te doen alsof er niks was gebeurd.
Mijn hoofd stond er niet naar en ik was liever ergens anders
geweest. Ik vond dat we een slecht signaal afgaven door te rijden
na wat er was gebeurd. Ik was er echt op tegen en toen ik toch de
baan op ging, was ik er met mijn hoofd niet bij. Fysiek zat ik in
de auto, maar in gedachten was ik ergens anders." Jarno Trulli,
thuisracer, stond er bijvoorbeeld anders in: "Elke dag opnieuw
zetten we de televisie aan en hopen we dat de wereld een stukje
mooier is geworden. Maar als we de Formule 1 stilleggen, dan winnen
de terroristen." Twee weken later, toen Schumacher in Indianapolis
aankwam voor de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten, een
race waar hij eigenlijk ook écht niet aan deel had willen nemen ,
kwam ook hij tot een ander inzicht. "Het stelde me wat gerust om te
zien dat de Amerikanen, hoe groot de schok ook was, dealden met de
situatie. Ik zag mensen die er klaar voor waren om opnieuw te
beginnen met een enorme innerlijke kracht en met de behoefte aan
een terugkeer naar 'normaal'." Foto boven tekst: Ferrari ging op
Monza de baan op met een sponsorloze bolide, voorzien van een
zwarte neus. Niet inhalen Schumacher refereerde zelf een jaar na
dato al aan het ongeluk van Zanardi. Het was naar aanleiding van
dat ongeluk dat Schumacher voor de eerste ronden op Monza bovendien
een niet-inhalen-afspraak wilde maken. Dat voorstel stuitte op
weerstand, met name omdat het juist nieuwe veiligheidsrisico's met
zich mee zou brengen. Want wat als de ene helft vol de aanval
inzet, terwijl de andere helft juist de voorgestelde afspraken zou
respecteren? Jacques Villeneuve, die het nooit schuwt om zijn
mening te ventileren, deed dat doet ook niet. "Als deze start niet
op de gebruikelijke manier plaats kan vinden, dan kan dat nergens
meer. Monaco bijvoorbeeld is veel gevaarlijker, net als veel andere
circuits", zo vertelde de Canadees aan ITV. "We zijn coureurs, we
tekenen aan het begin van het seizoen contracten, waarbij we het
heerlijk vinden dat we coureurs zijn en ook nog eens miljoenen
opstrijken. We weten al een jaar dat we hier op Monza racen, maar
op de één of andere manier is er pas op zondagochtend een discussie
ontstaan." "Vergeet ook niet dat hier mensen naast de baan zitten
die wel een half jaar hebben moeten sparen om deze race te
aanschouwen." De race ging uiteindelijk dus door en zonder
incidenten. Juan Pablo Montoya won zijn eerste race.