F1-coureurs hikken massaal tegen gridstraffen aan
De tweede helft van het seizoen worden gridstraffen als gevolg van
motorwissels om logische redenen meer en meer een 'ding'. Teams
verbruiken motoronderdelen, vaak volgens vooropgezet plan, soms
noodgedwongen door technische malheur. Hieronder zetten we
overzichtelijk uiteen hoeveel motoronderdelen alle coureurs reeds
verbruikt hebben en hoe dicht ze dus tegen een gridstraf aan
hikken. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je van de ICE
(verbrandingsmotor), de turbo, de MGU-H én de MGU-K straffeloos 4
items mag inzetten, terwijl dat aantal voor de Control Electronis
(CE) en Energy Store (ES) op 2 ligt. Eén coureur mag per seizoen
tot zelfs 8 uitlaten gebruiken. De gebruikslimiet wordt in de
tabellen hieronder weergegeven door het rode stippellijntje. Wat
opvalt is dat met de CE en ES alle coureurs al aan hun maximum
zitten. Dat is ook volkomen logisch nu we voorbij de helft van het
seizoen zijn. Het logische moment om te wisselen ligt daarmee al
achter ons. Het is ook goed om te vermelden dat wanneer een coureur
het maximum aantal reeds heeft aangesproken, dat niet wil zeggen
dat bij een acuut probleem direct een straf volgt. Vaak zitten de
eerder gebruikte onderdelen nog 'gewoon' in de poule, klaar om
opnieuw ingezet te worden. Het overzicht laat ook zien welke
coureurs reeds straffen hebben gehad. Zij hadden die luxe om terug
te wisselen naar eerder gebruikte onderdelen klaarblijkelijk niet
meer. Bekijk het volledige overzicht hieronder.
motorwissels om logische redenen meer en meer een 'ding'. Teams
verbruiken motoronderdelen, vaak volgens vooropgezet plan, soms
noodgedwongen door technische malheur. Hieronder zetten we
overzichtelijk uiteen hoeveel motoronderdelen alle coureurs reeds
verbruikt hebben en hoe dicht ze dus tegen een gridstraf aan
hikken. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je van de ICE
(verbrandingsmotor), de turbo, de MGU-H én de MGU-K straffeloos 4
items mag inzetten, terwijl dat aantal voor de Control Electronis
(CE) en Energy Store (ES) op 2 ligt. Eén coureur mag per seizoen
tot zelfs 8 uitlaten gebruiken. De gebruikslimiet wordt in de
tabellen hieronder weergegeven door het rode stippellijntje. Wat
opvalt is dat met de CE en ES alle coureurs al aan hun maximum
zitten. Dat is ook volkomen logisch nu we voorbij de helft van het
seizoen zijn. Het logische moment om te wisselen ligt daarmee al
achter ons. Het is ook goed om te vermelden dat wanneer een coureur
het maximum aantal reeds heeft aangesproken, dat niet wil zeggen
dat bij een acuut probleem direct een straf volgt. Vaak zitten de
eerder gebruikte onderdelen nog 'gewoon' in de poule, klaar om
opnieuw ingezet te worden. Het overzicht laat ook zien welke
coureurs reeds straffen hebben gehad. Zij hadden die luxe om terug
te wisselen naar eerder gebruikte onderdelen klaarblijkelijk niet
meer. Bekijk het volledige overzicht hieronder.