F1-teambazen brengen gezamenlijk goed nieuws: "De paydriver bestaat niet meer"
'Paydrivers'. Het wordt een beetje in 'vies' woord gevonden in de
wereld van de Formule 1. Coureurs die betalen voor een zitje, in
plaats van dat ze dat stoeltje hebben verdiend op basis van hun
prestaties. Het goede nieuws volgens de teambazen? Paydrivers
bestaan niet meer, er is geen noodzaak mee toe. "Paydrivers zijn
zelden de snelste coureurs. De FIA heeft dat met invoering van het
superlicentiesysteem een halt toegeroepen. Dat betekent dat iemand
alleen kan debuteren als hij succesvol is geweest in bijvoorbeeld
de Formule 2 of Formule 3", aldus AlphaTauri-teambaas Franz Tost
ten overstaan van onder andere RacingNews365. "Natuurlijk kan het
wel zo zijn dat iemand die succesvol is sponsors werft en die met
zich meeneemt. Dat is het mooiste wat kan gebeuren voor een team en
dat is natuurlijk ook altijd welkom." Tost krijgt bijval van
collega-teambaas Guenthe Steiner (Haas F1). "Hij heeft 100% gelijk
en daar komt nog eens bij dat je vroeger enkele teams had met een
wankele financiële situatie. Nu staan er tien gezonde teams op de
grid, waardoor niemand afhankelijk is van paydrivers." "Maar zoals
Franz al zei, het is ideaal als hij niet alleen die
superlicentiepunten heeft omdat hij nu eenmaal goed is, die sponsor
is ook welkom", vervolgt Steiner, die nóg een verandering opmerkt:
"We zitten in een overgangsperiode. Als je niet goed genoeg bent,
werkt het ook gewoon niet. Dat wil het team niet, want het
constructeurskampioenschap (en het prijzengeld, red.) is zó
belangrijk geworden, belangrijker dan een beetje extra geld." Als
laatste is ook Williams-teambaas James Vowles het roerend met zijn
collega's eens: "Het gaat op de baan onderling, ook tussen onze
drie teams, om milliseconden. Dus dan wil je coureurs in je auto's
hebben zitten die optimaal presteren. Die miljoenen moeten komen
van de stappen die je in het kampioenschap zet en dat is een
positieve ontwikkeling."
wereld van de Formule 1. Coureurs die betalen voor een zitje, in
plaats van dat ze dat stoeltje hebben verdiend op basis van hun
prestaties. Het goede nieuws volgens de teambazen? Paydrivers
bestaan niet meer, er is geen noodzaak mee toe. "Paydrivers zijn
zelden de snelste coureurs. De FIA heeft dat met invoering van het
superlicentiesysteem een halt toegeroepen. Dat betekent dat iemand
alleen kan debuteren als hij succesvol is geweest in bijvoorbeeld
de Formule 2 of Formule 3", aldus AlphaTauri-teambaas Franz Tost
ten overstaan van onder andere RacingNews365. "Natuurlijk kan het
wel zo zijn dat iemand die succesvol is sponsors werft en die met
zich meeneemt. Dat is het mooiste wat kan gebeuren voor een team en
dat is natuurlijk ook altijd welkom." Tost krijgt bijval van
collega-teambaas Guenthe Steiner (Haas F1). "Hij heeft 100% gelijk
en daar komt nog eens bij dat je vroeger enkele teams had met een
wankele financiële situatie. Nu staan er tien gezonde teams op de
grid, waardoor niemand afhankelijk is van paydrivers." "Maar zoals
Franz al zei, het is ideaal als hij niet alleen die
superlicentiepunten heeft omdat hij nu eenmaal goed is, die sponsor
is ook welkom", vervolgt Steiner, die nóg een verandering opmerkt:
"We zitten in een overgangsperiode. Als je niet goed genoeg bent,
werkt het ook gewoon niet. Dat wil het team niet, want het
constructeurskampioenschap (en het prijzengeld, red.) is zó
belangrijk geworden, belangrijker dan een beetje extra geld." Als
laatste is ook Williams-teambaas James Vowles het roerend met zijn
collega's eens: "Het gaat op de baan onderling, ook tussen onze
drie teams, om milliseconden. Dus dan wil je coureurs in je auto's
hebben zitten die optimaal presteren. Die miljoenen moeten komen
van de stappen die je in het kampioenschap zet en dat is een
positieve ontwikkeling."