Hoe gaat Tsunoda om met drie teamgenoten in één Formule 1-seizoen?
Yuki Tsunoda beleeft op zijn zachtst gezegd een apart Formule
1-seizoen. Niet vanwege hemzelf, zijn prestaties of iets in die
richting, maar juist door wat er aan de andere kant van de garage
gebeurt. Na 2022 nam vriend en teamgenoot Pierre Gasly afscheid van
AlphaTauri en maakte de Fransman de overstap naar Alpine, waardoor
de Nederlandse Nyck de Vries definitief kon debuteren in de
koningsklasse. Het sprookje duurde slechts tien races, waarna
vanwege tegenvallende prestaties Daniel Ricciardo het zitje van De
Vries overnam. In zijn derde raceweekend brak hij echter zijn hand,
waardoor Tsunoda in Zandvoort en Monza te maken kreeg met Liam
Lawson als derde teamgenoot dit seizoen. Drukte alom bij
AlphaTauri, maar Tsunoda blijft er nuchter onder. In een exclusief
interview met RacingNews365 blikt de jonge Japanner terug op het
vertrek van Gasly, de komst en exit van De Vries en de rest van het
hectische seizoen van AlphaTauri, dat met 3 punten (allen door
Tsunoda behaald) laatste staat in het klassement. Gasly vertrekt
naar Alpine Na een sterk optreden van De Vries in de GP van Italië
'22 mocht de Nederlander het proberen bij AlphaTauri, maar alleen
als er een plekje werd gevonden voor Gasly. Dat lukte bij Alpine,
waardoor vrienden Gasly en Tsunoda gescheiden werden. Hoe dat voelt
nu ze geen teamgenoten meer zijn? "Eigenlijk voelt alles nog
hetzelfde", zo begint de 23-jarige coureur het gesprek.
"Vanzelfsprekend verlies je die band niet zomaar. Ik zie hem in de
paddock en we praten regelmatig bij." "In Italië konden we voor het
eerst eigenlijk écht bijpraten, als in, wat langer dan normaal."
Als Tsunoda na het langere gesprek met Gasly de tijd met zijn
Franse ex-teamgenoot en de tijd nu bij AlphaTauri vergelijkt, ziet
hij veel verschil. Heeft dat ook invloed op de rivaliteit? En hoe
zat dat vroeger met Pierre? "Het ligt heel erg aan wie je als
coureur naast je hebt. Met Pierre was ik de rookie en hij de
ervaren coureur, dus kon ik nog veel van hem leren. Er was geen
druk. Wel wat competitie, maar ik zie hem als een oudere broer en
het was duidelijk dat hij wat meer ervaring had", aldus de
Japanner, die daarna met rookie De Vries te maken kreeg. "Nyck
kende ik al van de voorgaande jaren", zo vervolgt Tsunoda. "Hij was
echter een rookie (in de F1), dus de verhoudingen waren anders. We
zijn natuurlijk niet zo lang teamgenoten geweest als met Pierre het
geval was, dus de onderlinge band is in dat opzicht misschien wat
minder hecht." Ricciardo en Lawson Na tien races werd De Vries
ingewisseld voor de meer ervaren Daniel Ricciardo, waardoor de
dynamiek binnen het team opnieuw veranderde. Tsunoda vervolgt:
"Daniel ken ik uit het verleden al wel, maar nog niet heel goed.
Het is niet alsof we vrienden zijn, maar dat kan vanzelf komen als
we teamgenoten zijn voor langere tijd. We praten meer en meer en
bouwen absoluut een band op." "Hij is ook heel ervaren, dus in dat
opzicht kan ik van hem leren. Hij kan echter ook van mij leren,
bijvoorbeeld hoe ik rij in de AlphaTauri en de manier waarop we
opereren binnen het team. Daarin zoeken we elkaar op en ja, we
hebben nog maar twee races gehad..." Na die twee races veranderde
er namelijk wéér wat bij het zusterteam van Red Bull. Ricciardo
brak zijn hand in de tweede vrije training voor de GP van
Nederland, waarna hij vervangen werd door reservecoureur Liam
Lawson. Teamgenoot nummer drie van het jaar! "Liam ken ik al van de
afgelopen jaren, de juniorenklassen. We weten hoe we denken en we
hebben het daar al gezellig gehad, dus dat is alleen maar fijn",
aldus Tsunoda. Ik heb al twee jaar ervaring, dus daarom móést ik
wel de leiding nemen Yuki Tsunoda, terugblikkend op het begin van
2023 Teamleider Tsunoda Met wissel na wissel aan de ene kant van de
garage en Tsunoda als vaste coureur aan de andere kant, kan gesteld
worden dat hij nu de 'vaste teamleider' is. Hoewel Ricciardo meer
ervaring heeft, zal hij nog even niet meedoen - in ieder geval in
Singapore niet. We vroegen naar wat Tsunoda vindt van zijn rol als
leider, nu er zo veel veranderingen binnen het team zijn. "Druk!",
is zijn duidelijke antwoord. "Het team heeft echter zoiets (als een
leider, red.) nodig met dit soort wisselingen. Vooral toen Nyck
kwam eerder dit jaar: hij was een rookie en had weinig ervaring in
de Formule 1. Ik heb al twee jaar ervaring, dus daarom móést ik wel
de leiding nemen en het team helpen ontwikkelen." "De afgelopen
jaren heb ik dat misschien wat minder kunnen bewijzen, toen Pierre
nog de 'leider' binnen het team was. Ik focuste me toen juist op
laten zien dat ik snel en goed genoeg ben. Ik zorgde ervoor dat ik
consistent kon zijn. Na die twee jaren denk ik dat dat is gelukt en
ik voel dat het team achter me staat en steeds meer met mijn
feedback kan." "Ik denk dat ik op die manier nu aan het doen ben
wat Pierre eerst deed voor het team. Natuurlijk doe ik dat wel op
mijn eigen manier, maar vooralsnog is het team er blij mee, denk
ik. De progressie is te zien dit jaar, al zijn onze stappen niet zo
groot als sommige concurrenten", zegt hij, doelend op teams als
Aston Martin en McLaren. "Dat is jammer, maar toch zijn we blij met
de progressie binnen het team. Constant presteren lukt ons en dat
is belangrijk, dus daar zijn we in ieder geval blij mee", zo sluit
Tsunoda af.
1-seizoen. Niet vanwege hemzelf, zijn prestaties of iets in die
richting, maar juist door wat er aan de andere kant van de garage
gebeurt. Na 2022 nam vriend en teamgenoot Pierre Gasly afscheid van
AlphaTauri en maakte de Fransman de overstap naar Alpine, waardoor
de Nederlandse Nyck de Vries definitief kon debuteren in de
koningsklasse. Het sprookje duurde slechts tien races, waarna
vanwege tegenvallende prestaties Daniel Ricciardo het zitje van De
Vries overnam. In zijn derde raceweekend brak hij echter zijn hand,
waardoor Tsunoda in Zandvoort en Monza te maken kreeg met Liam
Lawson als derde teamgenoot dit seizoen. Drukte alom bij
AlphaTauri, maar Tsunoda blijft er nuchter onder. In een exclusief
interview met RacingNews365 blikt de jonge Japanner terug op het
vertrek van Gasly, de komst en exit van De Vries en de rest van het
hectische seizoen van AlphaTauri, dat met 3 punten (allen door
Tsunoda behaald) laatste staat in het klassement. Gasly vertrekt
naar Alpine Na een sterk optreden van De Vries in de GP van Italië
'22 mocht de Nederlander het proberen bij AlphaTauri, maar alleen
als er een plekje werd gevonden voor Gasly. Dat lukte bij Alpine,
waardoor vrienden Gasly en Tsunoda gescheiden werden. Hoe dat voelt
nu ze geen teamgenoten meer zijn? "Eigenlijk voelt alles nog
hetzelfde", zo begint de 23-jarige coureur het gesprek.
"Vanzelfsprekend verlies je die band niet zomaar. Ik zie hem in de
paddock en we praten regelmatig bij." "In Italië konden we voor het
eerst eigenlijk écht bijpraten, als in, wat langer dan normaal."
Als Tsunoda na het langere gesprek met Gasly de tijd met zijn
Franse ex-teamgenoot en de tijd nu bij AlphaTauri vergelijkt, ziet
hij veel verschil. Heeft dat ook invloed op de rivaliteit? En hoe
zat dat vroeger met Pierre? "Het ligt heel erg aan wie je als
coureur naast je hebt. Met Pierre was ik de rookie en hij de
ervaren coureur, dus kon ik nog veel van hem leren. Er was geen
druk. Wel wat competitie, maar ik zie hem als een oudere broer en
het was duidelijk dat hij wat meer ervaring had", aldus de
Japanner, die daarna met rookie De Vries te maken kreeg. "Nyck
kende ik al van de voorgaande jaren", zo vervolgt Tsunoda. "Hij was
echter een rookie (in de F1), dus de verhoudingen waren anders. We
zijn natuurlijk niet zo lang teamgenoten geweest als met Pierre het
geval was, dus de onderlinge band is in dat opzicht misschien wat
minder hecht." Ricciardo en Lawson Na tien races werd De Vries
ingewisseld voor de meer ervaren Daniel Ricciardo, waardoor de
dynamiek binnen het team opnieuw veranderde. Tsunoda vervolgt:
"Daniel ken ik uit het verleden al wel, maar nog niet heel goed.
Het is niet alsof we vrienden zijn, maar dat kan vanzelf komen als
we teamgenoten zijn voor langere tijd. We praten meer en meer en
bouwen absoluut een band op." "Hij is ook heel ervaren, dus in dat
opzicht kan ik van hem leren. Hij kan echter ook van mij leren,
bijvoorbeeld hoe ik rij in de AlphaTauri en de manier waarop we
opereren binnen het team. Daarin zoeken we elkaar op en ja, we
hebben nog maar twee races gehad..." Na die twee races veranderde
er namelijk wéér wat bij het zusterteam van Red Bull. Ricciardo
brak zijn hand in de tweede vrije training voor de GP van
Nederland, waarna hij vervangen werd door reservecoureur Liam
Lawson. Teamgenoot nummer drie van het jaar! "Liam ken ik al van de
afgelopen jaren, de juniorenklassen. We weten hoe we denken en we
hebben het daar al gezellig gehad, dus dat is alleen maar fijn",
aldus Tsunoda. Ik heb al twee jaar ervaring, dus daarom móést ik
wel de leiding nemen Yuki Tsunoda, terugblikkend op het begin van
2023 Teamleider Tsunoda Met wissel na wissel aan de ene kant van de
garage en Tsunoda als vaste coureur aan de andere kant, kan gesteld
worden dat hij nu de 'vaste teamleider' is. Hoewel Ricciardo meer
ervaring heeft, zal hij nog even niet meedoen - in ieder geval in
Singapore niet. We vroegen naar wat Tsunoda vindt van zijn rol als
leider, nu er zo veel veranderingen binnen het team zijn. "Druk!",
is zijn duidelijke antwoord. "Het team heeft echter zoiets (als een
leider, red.) nodig met dit soort wisselingen. Vooral toen Nyck
kwam eerder dit jaar: hij was een rookie en had weinig ervaring in
de Formule 1. Ik heb al twee jaar ervaring, dus daarom móést ik wel
de leiding nemen en het team helpen ontwikkelen." "De afgelopen
jaren heb ik dat misschien wat minder kunnen bewijzen, toen Pierre
nog de 'leider' binnen het team was. Ik focuste me toen juist op
laten zien dat ik snel en goed genoeg ben. Ik zorgde ervoor dat ik
consistent kon zijn. Na die twee jaren denk ik dat dat is gelukt en
ik voel dat het team achter me staat en steeds meer met mijn
feedback kan." "Ik denk dat ik op die manier nu aan het doen ben
wat Pierre eerst deed voor het team. Natuurlijk doe ik dat wel op
mijn eigen manier, maar vooralsnog is het team er blij mee, denk
ik. De progressie is te zien dit jaar, al zijn onze stappen niet zo
groot als sommige concurrenten", zegt hij, doelend op teams als
Aston Martin en McLaren. "Dat is jammer, maar toch zijn we blij met
de progressie binnen het team. Constant presteren lukt ons en dat
is belangrijk, dus daar zijn we in ieder geval blij mee", zo sluit
Tsunoda af.
