Uitgelegd: De nieuwe F1-regel die 'flexibele onderdelen' vanaf Singapore moet tegengaan

Gedurende een Formule 1-seizoen staan de regels eigenlijk zo goed
als vast, dit om een eerlijk jaar te faciliteren voor de teams en
coureurs. Grote, ingrijpende wijzigingen komen dan ook niet echt
voor in de koningsklasse, maar kleine ophelderingen hier en daar
komen wél met enige regelmaat voor. Hier gaat het niet om een
complete herschrijving van het reglementenboek, maar meer om een
verduidelijking van een regel, omdat er als het ware een grijs
gebied of een loophole is gevonden door een of meerdere teams. In
dit soort gevallen zullen anderen om opheldering vragen bij de FIA,
waarna er een Technical Directive komt. In zo'n Technical Directive
(TD) wordt een bepaalde regel licht aangepast, waardoor er meer
opheldering is over de technische insteek van bepaalde onderdelen.
Vanaf de Grand Prix van Singapore weet men middels 'TD018' beter
wat wel en wat niet mag bij het maken en gebruiken van bepaalde
onderdelen van het bodywork. Vooral de voor- en achtervleugel was
een onderwerp van gesprek. FIA Single Seater-baas Tim Goss legt uit
dat hoewel alle teams de onderdelen zo hebben gemaakt dat ze
conform de reglementen zijn, er toch een voordeel behaald zou
kunnen worden doordat vleugels bijvoorbeeld nét zo buigen zodat ze
een voordeel geven op het circuit. Hiervoor is de FIA dus met een
TD gekomen, zodat er voor alle teams duidelijk is wat wel en wat
niet mag. In artikel 3.2.2 van de reglementen staat: 'Alle
aerodynamische onderdelen of het bodywork, die invloed hebben op de
aerodynamische prestaties van de auto, stevig bevestigd moeten zijn
zijn en binnen het referentiekader moeten vallen. Onder alle
omstandigheden moet er gebruik worden gemaakt van een massief, hard
en doorlopend oppervlak.' Goss: "Het is duidelijk dat onderdelen
niet volledig stijf kunnen zijn. Daarom hebben we een aantal
buigingstests die bepalen hoeveel bepaalde onderdelen mogen
doorbuigen. Die testen hebben we ontwikkeld om weer te geven wat de
teams op het circuit moeten proberen te bereiken en om er een
verstandig limiet op te zetten." "Men volgt de regels, maar de
teams proberen wel om alles uit de toegestane doorbuiging te halen.
Dat is normaal. Het TD moet er dus voor zorgen dat wij allemaal, de
FIA en de teams, hetzelfde idee hebben over waar de grens ligt als
het gaat om dit soort ontwerpdetails." Wat er is veranderd in de
F1-regels? TD018, dat ingaat vanaf het Grand Prix-weekend van
Singapore, meldt nu een toevoeging in de reglementen: 'Ongeacht de
conformiteit van de buigingstests gedefinieerd in artikel 3.15
wordt elk ontwerp dat gebruik maakt van de relatieve bewegingen
tussen aangrenzende onderdelen, dit om aerodynamische vervormingen
te maximaliseren, beschouwd als inbreuk op artikel 3.2.2.' Met de
verduidelijking zijn 'flexibele onderdelen' van teams die hierdoor
een aerodynamisch voordeel behalen dus verboden, ongeacht of ze wel
of niet door een buigingstest komen. "Wat we bijvoorbeeld niet
willen zien is dat het verbindingsstuk tussen de beam wing en een
endplate op een of andere manier ontkoppeld raakt, zodat het daar
kan draaien of zijwaarts op en neer kan bewegen", aldus Goss. Kort
samenvattend: onderdelen die niet horen te bewegen, mogen niet
bewegen met als doel of bijkomstigheid 'aerodynamische
verbetering'. Natuurlijk mag een voor- of achtervleugel nog wel
(binnen de regels) bewegen voor de aero, maar het grijze gebied is
met de nieuwe TD (volgens de FIA) opgehelderd.

Top Headlines

Oudere Top Headlines