Moet de FIA een stokje steken voor de dominantie van Red Bull?
Vorige week meldde F1-eigenaar Liberty Media dat het succes van Max
Verstappen niet per definitie een positieve invloed heeft op de
kijkcijfers van de Formule 1. Ook prominente figuren uit het
Mercedes F1-team als Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten meermaals
vallen dat zij van mening zijn dat 'een dusdanige vorm van
dominantie niet goed is voor de sport.' Of Hamilton en Wolff nog
een actieve herinnering hebben aan de periode 2014-2020 laten we
even in het midden. Het nieuws van afgelopen week kwam ook het
podcast-trio van RacingNews365 ter ore. Maar of het aanpassen van
reglementen hetzij het beperken van Red Bull op wat voor manier dan
ook de sport spannender maakt? Dat niet, stellen Tom Coronel en
Ruud Dimmers in de nieuwste aflevering van de RN365 F1-podcast.
Dimmers start zijn betoog, kijkend naar de voortdurend veranderende
regelgevingen binnen de Formule 1 in de afgelopen jaren. "Het veld
zou al dichter bij elkaar moeten zitten, maar er is áltijd één team
dat de regels beter begrijpt dan de rest." Maar daar betalen zij
ook de prijs voor, stelt de F1-kenner: "Ze leveren daarmee
jaarlijks windtunneltijd en andere dingen in. In het geval van Red
Bull wil dat zeggen dat Red Bull niet alleen de regels heel goed
snapt, maar momenteel ook gewoon slimmer werkt. Maar iedere periode
van dominantie komt uiteindelijk ten einde doordat andere teams
gaan leren." 'Verander niks!' Ook Coronel geeft zijn mening: "Er is
maar één manier om de boel dichterbij elkaar te brengen: door júist
niks te veranderen. Doordat er continu veranderingen zijn, heeft er
altijd wel één team voordeel. Kijk naar de komst van het hybride
tijdperk, de zwaardere en grotere auto's, de nieuwe
(motor)reglementen van 2026.... Als je de reglementen strak houdt,
dan zou de concurrentie dichterbij moeten kunnen komen doordat ze
van elkaar af kunnen kijken en van elkaar kunnen leren."
Verstappen niet per definitie een positieve invloed heeft op de
kijkcijfers van de Formule 1. Ook prominente figuren uit het
Mercedes F1-team als Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten meermaals
vallen dat zij van mening zijn dat 'een dusdanige vorm van
dominantie niet goed is voor de sport.' Of Hamilton en Wolff nog
een actieve herinnering hebben aan de periode 2014-2020 laten we
even in het midden. Het nieuws van afgelopen week kwam ook het
podcast-trio van RacingNews365 ter ore. Maar of het aanpassen van
reglementen hetzij het beperken van Red Bull op wat voor manier dan
ook de sport spannender maakt? Dat niet, stellen Tom Coronel en
Ruud Dimmers in de nieuwste aflevering van de RN365 F1-podcast.
Dimmers start zijn betoog, kijkend naar de voortdurend veranderende
regelgevingen binnen de Formule 1 in de afgelopen jaren. "Het veld
zou al dichter bij elkaar moeten zitten, maar er is áltijd één team
dat de regels beter begrijpt dan de rest." Maar daar betalen zij
ook de prijs voor, stelt de F1-kenner: "Ze leveren daarmee
jaarlijks windtunneltijd en andere dingen in. In het geval van Red
Bull wil dat zeggen dat Red Bull niet alleen de regels heel goed
snapt, maar momenteel ook gewoon slimmer werkt. Maar iedere periode
van dominantie komt uiteindelijk ten einde doordat andere teams
gaan leren." 'Verander niks!' Ook Coronel geeft zijn mening: "Er is
maar één manier om de boel dichterbij elkaar te brengen: door júist
niks te veranderen. Doordat er continu veranderingen zijn, heeft er
altijd wel één team voordeel. Kijk naar de komst van het hybride
tijdperk, de zwaardere en grotere auto's, de nieuwe
(motor)reglementen van 2026.... Als je de reglementen strak houdt,
dan zou de concurrentie dichterbij moeten kunnen komen doordat ze
van elkaar af kunnen kijken en van elkaar kunnen leren."
