Aston Martin stelt ambitieus doel voor de rest van het seizoen
Een grote stap voorwaarts in de winter leidde ertoe dat Aston
Martin qua snelheid het tweede team op de grid was toen het seizoen
van 2023 van start ging. Nieuwkomer Fernando Alonso scoorde in de
eerste acht races zes podiumplaatsen. Naarmate het seizoen vorderde
raakte Aston Martin in een lichte vormcrisis, en juist op dat
moment brachten directe rivalen Mercedes en Ferrari diverse
upgrades. Na afloop van de Spaanse Grand Prix ging Mercedes Aston
Martin voorbij in het kampioenschap. Ferrari volgde een kleine week
geleden, met dank aan een ijzersterk optreden op het circuit van
Monza. Inmiddels zijn de Europese races van 2023 afgevinkt. Dit
weekend racet het Formule 1-circus op het Marina Bay Street Circuit
in Singapore, een circuit dat de karakteristieken van de AMR23
beter lijkt te liggen dan bijvoorbeeld hoge snelheidscircuits Monza
en Silverstone. 'Een moedig doel tegen felle concurrentie' Tom
McCullough, Performance Director bij Aston Martin, meldt tegenover
F1.com dat het team van Fernando Alonso en Lance Stroll één
hoofddoel heeft voor de resterende acht races. "Het doel is om
terug te keren naar de tweede plaats in het
constructeurskampioenschap", zegt hij. "Dat is een moedig doel,
tegen een felle concurrentie." McCullough vervolgt: "Mercedes heeft
een paar sterke weekenden achter de rug. Ferrari had hun sterkste
optreden van het jaar in Italië, hun thuisrace; we hopen
competitiever te zijn als we terugkeren naar de circuits met meer
downforce." "De marges zijn prima in deze fase van het seizoen en
nu komt het erop aan wie er nog meer ontwikkelingen naar het
circuit kan brengen en wie de beste weekenden heeft - dat zowel op
operationeel vlak, als qua performance van de coureurs." "We
blijven onderdelen brengen" Ondanks dat Aston Martin het de laatste
races wat moeilijker heeft dan aan het begin van het jaar, zal het
Britse team alles behalve verslappen de komende races, stelt
McCullough. "We zitten al 18 maanden op hetzelfde ontwikkelingspad.
De filosofie is niet echt veranderd; we brengen voortdurend
onderdelen naar het circuit. En dat blijven we doen, ook al is het
Europese seizoensdeel achter de rug." Wel is het brengen van
upgrades/updates naar circuits die wat verder van huis zijn een
fikse uitdaging, besluit McCullough. "Het is niet zo makkelijk om
die onderdelen naar het circuit te brengen voor fly-away races en
we moeten rekening houden met de levertijd. We hebben late vracht
die tot vrijdagochtend op het circuit aankomt en soms komen
reserveonderdelen zelfs nog later dan dat. Het kan een echte
logistieke uitdaging zijn en sommige landen zijn moeilijker te
beleveren dan andere - maar het is allemaal goed gepland." Op dit
moment staat Aston Martin elf punten achter op de nummer drie,
Ferrari, en nog eens 45 punten achter op de nummer twee, Mercedes.
De tijd zal leren of Aston Martin de tweede plaats in het
kampioenschap terug weet te pakken.
Martin qua snelheid het tweede team op de grid was toen het seizoen
van 2023 van start ging. Nieuwkomer Fernando Alonso scoorde in de
eerste acht races zes podiumplaatsen. Naarmate het seizoen vorderde
raakte Aston Martin in een lichte vormcrisis, en juist op dat
moment brachten directe rivalen Mercedes en Ferrari diverse
upgrades. Na afloop van de Spaanse Grand Prix ging Mercedes Aston
Martin voorbij in het kampioenschap. Ferrari volgde een kleine week
geleden, met dank aan een ijzersterk optreden op het circuit van
Monza. Inmiddels zijn de Europese races van 2023 afgevinkt. Dit
weekend racet het Formule 1-circus op het Marina Bay Street Circuit
in Singapore, een circuit dat de karakteristieken van de AMR23
beter lijkt te liggen dan bijvoorbeeld hoge snelheidscircuits Monza
en Silverstone. 'Een moedig doel tegen felle concurrentie' Tom
McCullough, Performance Director bij Aston Martin, meldt tegenover
F1.com dat het team van Fernando Alonso en Lance Stroll één
hoofddoel heeft voor de resterende acht races. "Het doel is om
terug te keren naar de tweede plaats in het
constructeurskampioenschap", zegt hij. "Dat is een moedig doel,
tegen een felle concurrentie." McCullough vervolgt: "Mercedes heeft
een paar sterke weekenden achter de rug. Ferrari had hun sterkste
optreden van het jaar in Italië, hun thuisrace; we hopen
competitiever te zijn als we terugkeren naar de circuits met meer
downforce." "De marges zijn prima in deze fase van het seizoen en
nu komt het erop aan wie er nog meer ontwikkelingen naar het
circuit kan brengen en wie de beste weekenden heeft - dat zowel op
operationeel vlak, als qua performance van de coureurs." "We
blijven onderdelen brengen" Ondanks dat Aston Martin het de laatste
races wat moeilijker heeft dan aan het begin van het jaar, zal het
Britse team alles behalve verslappen de komende races, stelt
McCullough. "We zitten al 18 maanden op hetzelfde ontwikkelingspad.
De filosofie is niet echt veranderd; we brengen voortdurend
onderdelen naar het circuit. En dat blijven we doen, ook al is het
Europese seizoensdeel achter de rug." Wel is het brengen van
upgrades/updates naar circuits die wat verder van huis zijn een
fikse uitdaging, besluit McCullough. "Het is niet zo makkelijk om
die onderdelen naar het circuit te brengen voor fly-away races en
we moeten rekening houden met de levertijd. We hebben late vracht
die tot vrijdagochtend op het circuit aankomt en soms komen
reserveonderdelen zelfs nog later dan dat. Het kan een echte
logistieke uitdaging zijn en sommige landen zijn moeilijker te
beleveren dan andere - maar het is allemaal goed gepland." Op dit
moment staat Aston Martin elf punten achter op de nummer drie,
Ferrari, en nog eens 45 punten achter op de nummer twee, Mercedes.
De tijd zal leren of Aston Martin de tweede plaats in het
kampioenschap terug weet te pakken.
